• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Zoekfuncties berekenen uitstellen

Status
Niet open voor verdere reacties.

grietsenwijma

Gebruiker
Lid geworden
25 jun 2013
Berichten
233
Ik beheer een rekenprogramma dat door de jaren flink is gegroeid.
Er komen zo langzamerhand steeds meer traagheidsproblemen, erg vervelend.

Ik zoek nu manieren om dat wat te stroomlijnen.

één van de dingen waarvan ik denk dat zou kunnen helpen is om het werkblad wel in realtime te laten rekenen maar alleen de zoekfuncties op commando.

Weet iemand of er zo'n instelling mogelijk is binnen excel? en hoe?

NB:
Het gaat in het hele werkboek toch wel om bijna 2000 cellen die een zoekfunctie hebben....

Alvast dank!
 
Optie handmatig berekenen aanzetten.

Maar beter is om terug naar de basis. Waarom zoveel zoekfuncties? Dan kan vast gemakkelijker.
 
Optie handmatig berekenen aanzetten.

Maar beter is om terug naar de basis. Waarom zoveel zoekfuncties? Dan kan vast gemakkelijker.

Handmatig berekenen zou inhouden dat ie helemaal niks meer berekent.
Dat is niet werkbaar.

En zoekfuncties er uit halen is idd één van m'n goeie voornemens, maar ik heb zo langzamerhand wel geleerd dat krassen moeilijker en tijdrovender is dan bouwen.

Alleen zoekfuncties handmatig berekenen en de rest in realtime zou een voorlopige quickfix zijn voor een probleem dat veel tijd vergt om op te lossen.
Aan de andere kant geeft dat ook snel inzicht in hoeverre die zoekfuncties niet alleen verdacht maar echt aanwijsbaar schuldig zijn aan de problemen.
 
Laatst bewerkt:
Handmatig berekenen zou inhouden dat ie helemaal niks meer berekent.
Natuurliijk wel. Alleen gaat Excel pas rekenen nadat jij op F9 hebt gedrukt en niet tussentijds.
 
hieronder enkele voorbeelden van hoe je 2 bereiken apart zou kunnen herberekenen.
Met een change-event zou je dan bijvoorbeeld het ene bereik automatisch kunnen laten berekenen (soort huidige situatie
daarna zou je met een commandbutton de rest kunnen laten herberekenen.
Ik heb het niet getest, los uit het handje geschreven.
Code:
     Application.Calculation = xlCalculationManual
1e voorbeeld met kolommen
     Sheets("blad1").Range("A:Z,BA:BZ").Calculate               'herberekenen van een deel van je werkblad
     Sheets("blad1").Range("AA:AZ").Calculate                   'herberekenen van een 2e deel van je werkblad
2e voorbeeld met gedefinieerde namen
     Sheets("blad1").Range("Zonder_Mijn_Zoekcellen").Calculate  'met een gedefinieerde naam die alle zoekcellen uitgesloten heeft
     Sheets("blad1").Range("Mijn_Zoekcellen").Calculate         'met een gedefinieerde naam die alle zoekcellen omvat
 
Laatst bewerkt:
Ziet er in de basis wel belovend uit.
Ben helaas wel even bezig voor ik hier definitief mee kan gaan stoeien.
Periode naar de kerst toe is altijd hectisch hier

Ik laat later mijn ervaring weten, dank!
 
Er is ook een methode om het zoeken zo'n 1000 keer sneller te doen.
Voorwaarde is wel dat de tabel waarin je laat zoeken oplopend gesorteerd is op het zoekveld.

Code:
=IF(Vlookup(zoekwaarde;ZoekTabel;1;1)=zoek;Vlookup(zoekwaarde;ZoekTabel;kolomX;1);"not found")
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan