Hoi Kalm,
Even vooraf: met deze reactie wil ik je niet ontmoedigen, maar wijzen op een paar voetangels en klemmen bij het zoekmachine-gebeuren, zodat je misschien niet al te hoge verwachtingen mocht krijgen.
Ik zat zo te denken dat
aanmelden bij veel zoekmachines wel kan helpen om de vindbaarheid van een site te vergroten, maar dat de
bezoeker bepaalt welke zoekmachine hij/zij gebruikt.
In Nederland is de meest gebruikte zoekmachine ... jawel: Google.
Tussen de 95% en 99% van de mensen die in NL iets op internet zoeken, gebruikt daarvoor Google.
Het aandeel van de andere zoekmachines is dus vrijwel verwaarloosbaar. Dan zou ik er ook niet al te veel energie/tijd in stoppen om je ook aan te melden bij andere zoekmachines: bijna niemand in NL gebruikt ze.
Nu is het aangemeld staan bij Google één, maar om gevonden te worden is dat lang niet genoeg. Stel je hebt een site over goudvissen, en je wilt op dat trefwoord gevonden worden.
Dan blijken er
circa 69.900 pagina's uit Google tevoorschijn te komen. Op één Google-resultatenpagina staan 10 links, dus er zijn zo'n kleine 7.000 Google-pagina's. De meeste mensen komen bij het klikken op resultaten niet verder dan de eerste of hooguit de tweede pagina. Om tussen die 7.000 concurrent-pagina's bij de eerste 20 te komen, is verre van eenvoudig en een kwestie van hele lange adem (behalve dat de website zelf ook kwalitatief heel goed moet zijn).
Het trefwoord is: SEO (= "Search Engine Optimization" = zoekmachine-optimalisatie), de kunst om een website te maken die hoog in Google e.a. zoekmachines kan scoren. - Daar zijn boeken over volgeschreven, internet staat er vol van (
1 miljard Google-hits!), en tal van bureaus (of ze nu waarmaken wat ze beloven of niet) verdienen er een dikke boterham aan.
Links zien te krijgen bij andere websites is bv. een manier om (naast de rechtstreekse klikkers op die links) meer bezoekers te krijgen. Want hoe meer sites naar die van jou verwijzen (en hoe hoger die zelf bij Google staan), des te beter zal die van jou zijn (denkt Google), en je schuift in Google weer een stukje omhoog.
Webadvertenties zetten (via Google of anderszins) is een andere manier om aan bezoekers te komen, maar dat kost geld. Ik heb er geen ervaring mee, en dus ook niet het minste idee in hoeverre (en op welke termijn) zo'n investering vruchten kan afwerpen. Het hangt natuurlijk ook erg van het type website af: een hobby- of vakantiefoto-website van een particulier is iets heel anders dan een bedrijf dat zich wil laten zien, of een webwinkel die klanten nodig heeft. Bij de laatste twee zal de investering deel uitmaken van het totale reclame/promotie-budget, bij de eerste vooral van de dikte van de portemonnee die overblijft na het doen van uitgaven voor de hobby enz. zelf.
Met vriendelijke groet,
CSShunter