Zoekscherm ontwerpen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Ariel_zee

Gebruiker
Lid geworden
26 aug 2004
Weer een dilemma bij (nieuwe) database.

Ik wil graag een zoekschermpje ontwerpen (misschien zit het er al standaard in) waarbij ik door de gehele database kan zoeken.
Dus door alle afzonderlijke tabellen en Queries.

Hopen dat iemand mij hierbij weer kan helpen!!

:confused: :o

Bedankt.. maar ik snap er helemaal niets van. :confused: :o ...
volgens mij was die site niet helemaal een hulp bij wat ik precies zoek...

Ik zoek eigenlijk een soort scherm hetzelfde als er al bestaat bij access.. dus een standaard zoekscherm maar dan aangepast op al mijn tabellen.
dan wil ik graag dat wanneer het zoekscherm een record heeft gevonden het getoond wordt in een formulier!

ik weet helemaal niet of dit een mogelijkheid is binnen access maar het leek me zo mooi!

Hopelijk iemand wie me hiermee uit de brand kan helpen?

Daar komt de oplossing dan toch

Enkele jaren geleden heb ik een zoekscherm gemaakt zoals door jou bedoeld. Inmiddels pas ik dit principe toe in nagenoeg elke database. Probleem is dat ik geen voorbeeld bij de hand heb. Ik zal het trachten te beschrijven zodat je iig weet in welke richting je het moet zoeken. Ik beschrijf het als gebaseerd op 1 tabel maar als je dit principe onder de knie hebt kun je het toepassen op alle tabellen binnen je database. Ik ga er van uit dat je weet hoe je queries en formulieren moet maken en dat er een formulier is gebaseerd op de tabel [Fm tabel01]. Dan nu de uitleg:
1. Maak eerst een formulier en verwijder alle toeters en bellen (schuifbalken ed.). Noem het formulier bv [Fm zoekscherm].
2. Maak dan een onafhankelijk tekstveld en noem dit bv [zoekcriterium]. Met een labeltje kun je hier boven nog zetten: Geef zoekitem.
3. Maak een querie gebaseerd op de tabel en neem alle velden in deze querie op die in de tabel staan. Noem deze bv [Qtabel01]. Zet in deze querie bij criteria van de velden waarin je wilt dat gezocht wordt de verwijzing naar het veld zoekcriterium (Like”*”& [Forms![Fm zoekscherm]![zoekcriterium] &”*”). Dit kun je in meerdere velden doen als je het criteria maar in verschillende rijen vermeldt.
4. Maak in het [Fm zoekscherm] een onafhankelijk tekstveld aan ( 1 cm breed) en noem dit bv [aantalQtabel01]. Dit veld wordt gebruikt om nadat een zoekitem is gegeven het aantal hits in de tabel 01 weer te geven. Bij besturingselementbron van dit veld moet je iets vermelden van Dcount(“[Qtabel01]”,”volgnr”). Ik ga er daarbij van uit dat het veld volgnr uniek is.
5. Dan maak je net boven het veld [aantalQtabel01] een knop die het formulier opent dat gebaseerd is op de tabel 01. Bij het openen kun je ingeven dat je de querie [Qtabel01] als filtercriteria wilt gebruiken. (hierover zijn al antwoorden gegeven op deze site)
6. Als laatste maak je een knop net onder het veld [zoekcriterium]. Op de knop zet je bijvoorbeeld de tekst ZOEKEN. Bij klikken vermelden Me.aantalQtabel01.requery.

Als je nu een zoekitem ingeeft en op de knop ZOEKEN klikt krijg je eerst het aantal hits te zien en vervolgens kun je deze records gefilterd bekijken. Je kunt het nog verfraaien door bij hits (aantal >0) de achtergrond kleur van het veld [aantalQtabel01] te veranderen en bij 0 hits de achtergrondkleur gelijk te maken aan de kleur van het formulier. Dit principe kun je toepassen op alle tabellen. Vergeet dan deze velden niet een requerie mee te geven achter de knop ZOEKEN. Suc6

hee Annemarie,

Bedankt voor je uitleg!
Ik ga het meteen proberen!

Nog even nagekeken

Ik heb nog even eea nagekeken. In mijn antwoord onder:
4. Moet zijn DCount("[volgnr]","Qtabel01").
5. Bij het openen van het formulier zet je DoCmd.OpenForm stDocname,,"Qtabel01", stLinkCriteria. Veel plezier.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan