Zoekveld invullen

Status
Niet open voor verdere reacties.

biancaaxx

Gebruiker
Lid geworden
19 jun 2012
Hallo,

Voor ons klantenbestand wil ik een mooie db maken in Access. Ik heb een voorbeeldsjabloon gebruikt genaamd contactpersonen..

In deze db draait het vooral om de contactpersoon, maar ik wil dit het liefst laten veranderen in bedrijfsnaam (omdat dat onze klant is en de contactpersonen daaronder horen..) Daarnaast wil ik een zoekveld invoegen, ik heb alleen geen verstand van die codes.

In het zoekveld wil ik kunnen zoeken op; bedrijfsnaam, adres, telefoonnummer, klantnummer, contactpersoon, e-mail etc. Het zoekveld wil ik het liefst in het lint achter de tabbladen..

Iemand die me hiermee kan helpen?

Alvast bedankt! Bekijk bijlage Klantgegevens1.rar

Ik heb de structuur alvast aangepast, want zoals het zo vaak is met Microsoft producten: het ziet er van de buitenkant zo fraai uit, maar als je onder de motorkap kijkt is het meestal goed schrikken :).
Zo deugt er van de tabel CP al niet zo heel veel (vind ik), omdat het veld Tussenvoegsel ontbreekt, bij Adres het huisnummer (vervangen door Straatnaam en Huisnummer) en het veld Adres ook nog eens een Memoveld blijkt te zijn! Kortom: áls je al een voorbeeld van Microsoft gebruikt, bedenk dan eerst wat je zélf eigenlijk nodig hebt, en ga dán pas aan de slag met de voorbeelden.
Want de kans dat een voorbeeld database (ongeacht waar die vandaan komt; met mijn databases kun je waarschijnlijk ook niet uit de voeten :) ) exact dátgene biedt dat jij zoekt, is zo niet nihil, dan toch vergelijkbaar met de kans dat Nederland straks met de wereldbeker staat te zwaaien!

En dat is eigenlijk de Golden Rule #1: zet eerst voor je zelf op papier wat je nodig hebt, maak op basis daarvan een Functioneel Ontwerp, en ga dán pas bouwen. In 9 van de 10 gevallen loop je dan met een heel ander product de deur uit dan waar je nu mee bezig bent. Waar zijn de voorbeelden dan wél goed voor? Studiemateriaal en inspiratie; bekijk eens wat er zoal in zit, en doe daar je voordeel mee. Maar het aanpassen van een bestaande database kost doorgaans veel meer tijd dan met een schone lei in een nieuwe db beginnen, en je neemt de ellende van de voorbeeld database ook niet mee!

Bijlagen

Bedankt voor de snelle reactie, dit komt aardig in de buurt van waar ik naartoe wil. Alleen wilde ik het navigatie/overzichtscherm wel graag houden. Zo zie ik alle klantgegevens, ik wilde daarnaast alleen een veldje waarin ik kon zoeken naar een bepaalde klant. Niet dat ik als ik gegevens wil zien een klantnaam in moet typen voordat ik gegevens zie..

Je moet, voordat je überhaupt aan formulieren gaat denken (nog zo'n nadeel van de voorbeeldjes :) ) eerst je tabellen in orde hebben. Een formulier past zich namelijk niet aan als je een tabel verandert. En dat levert dan doorgaans dermate veel extra werk (weer) op, dat je beter een nieuw formulier kan maken. In jouw geval zou ik dat ook zeker doen. Je formulier moet je dan baseren op de definitieve tabel Bedrijven, en als je dat laat maken door Access, krijg je waarschijnlijk gelijk al een gekoppeld subformulier voor de contactpersonen. Zodat je per bedrijf de bijbehorende cp's ziet. In dat formulier fBedrijven maak je dan (kan makkelijk met een wizard) een zoekveld voor Bedrijf, en daarmee zoek je dan het bedrijf op, en zie je dus de goede cp's.

Maar vergeet dus even je formulieren, eerst de structuur 100% in orde :)

Dat begrijp ik, hoe kun je instellen dat het formulier zich opent in een nieuw venster net als in het voorbeeld? Het punt is dat ik de opzet van de progammacodes gewoonweg niet begrijp, ik heb op het MBO 3 jaar ICT gehad waarvan een jaar Access, maar die programmacodes blijven voor mij een groot vraagteken haha

Dat moet dan een slaapverwekkende leergang zijn geweest :). Ik snap niet helemaal wat je bedoelt met
... hoe kun je instellen dat het formulier zich opent in een nieuw venster net als in het voorbeeld?
Een formulier opent altijd in een nieuw venster of op een tabblad, maar soms wordt hij weergegeven als Popup, soms niet. Een popup heeft afmetingen die afhankelijk zijn van de gebruikte ruimte in het ontwerp, een tabblad is geloof ik altijd beeldvullend. Dus met die formuliereigenschap (<Eigenschappen>, tabblad <Overige>, <Pop-up> op Ja of Nee) bepaal je hoe het formulier opent. Is dat wat je bedoelt?

Ja dat was hetgene wat ik bedoelde! ik ga nog even verder uitvogelen in de hoop dat het lukt.. moet alleen nog even kijken hoe ik tabbladen juist kan laten werken haha

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan