• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Zoekwaarde

Status
Niet open voor verdere reacties.

Michaelxg

Gebruiker
Lid geworden
2 aug 2011
Berichten
41
Beste mensen,

Ik heb een vraag met betrekking tot opzoeken. Vroeger met de SUMIF formule kon je aan de hand van 1 criteria een optelling maken. Inmiddels heb je de formule SUMIFS waardoor je aan de hand van verschillende criteria een optelling kan maken.

Het mooie hiervan is, dat als een combinatie van een aantal criteria gebruikt die uniek is, je een waarde kan opzoeken. Is er nou ook een zoekwaarde voor namen.

Zie het voorbeeld bestand, hoe krijg ik de gele cel gevonden?

Alvast bedankt
 

Bijlagen

  • Book1.xlsx
    10,2 KB · Weergaven: 36
Iets anders maar toch ook goed.
 

Bijlagen

  • Book1(cobbe).xlsx
    11,2 KB · Weergaven: 31
Die truc ken ik ook ja, maar ik ben op zoek naar een formule die dit voor me doet zonder eerst te koppelen
 
Hoe wil je nu met een SOMMEN.ALS-formule een naam vinden.
 
Dat is dus het punt, SOMMEN.ALS of SUMIFS werkt goed bij het zoeken naar getallen. Maar ik zoek eigenlijk dus een functie die aan de hand van meerdere criteria iets kan opzoeken.
 
In E2
Code:
=ALS.FOUT(INDEX(Sheet1!E5:E53;VERGELIJKEN(D2;Sheet1!$D5:$D53;0));"")
 
Ik ken de formule, maar die werkt niet. Als 793 ergens anders voorkomt werkt dat al niet meer. Daarbuiten wil ik het niet aan de hand van de criteria declaratie doen, maar aan de hand van Maand, Jaar en Naam.

Alvast bedankt voor het meedenken, maar het is de oplossing nog niet. Ik zie als enige oplossing op dit moment om die cellen samen te voegen met & en dan de INDEX + MATCH / VERGELIJKEN functie.
 
Zonder de cellen eerst te hoeven samenvoegen.
Matrixformule.
Code:
=INDEX(E6:E53;VERGELIJKEN(A2&B2&C2;A6:A53&B6:B53&C6:C53;0))
Dus afsluiten met Ctrl+Shift+Enter, en geen Enter alleen.
 
Zo had ik het ook opgelost ja. Bedankt voor jullie input, jammer dat excel nog geen functie heeft die deze stappen al uitvoert.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan