Zonealarm boosdoener?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Petra1964

Gebruiker
Lid geworden
11 sep 2003
Dag allemaal,
Zojuist las ik in de nieuwsbrief een ingezonden stukje van een lid over Zonealarm. Ik herkende veel van wat er geschreven werd. Trage internetverbinding, pc die blijft 'hangen' (en die ik dan alleen nog met Ctrl/Alt/Delete in beweging krijg) Ook ik heb de kabelexploitant met regelmaat gebeld en krijg het antwoord dat daar niets mis is.
Ik kan zeggen dat ik goede antivirus en spywareblockers heb (Norton / Ad-aware / Spybot / Spywareblaster)
Kunnen jullie mij vertellen of het aan de firewall kan liggen en zo ja, welke andere adviseren jullie mij dan?
Groeten,
Petra

Hoi Petra,
Ik heb al een paar jaar internet via de kabel (Wanadoo) en ik heb eveneens een paar jaar Zone Alarm. Bij mij functioneren beide perfect. Misschien ligt het aan jouw instellingen of aan de provider.

T.bone-m

Ik gebruik ook ZoneAlarm (Pro 4.5), maar heb nooit problemen: vlotte internetverbinding, computer hangt nooit.

Als je ZoneAlarm tijdelijk uitschakelt, heb je de problemen dan niet? Heb je de problemen ook dan, dan zul je de oorzaak elders moeten zoeken. Heb je ze dan niet, dan zou het inderdaad aan ZoneAlarm kunnen liggen en zou je kunnen controleren of die wel optimaal is geconfigureerd. Of eens een andere firewall proberen natuurlijk.

Toch vreemd, heb bij meerdere mensen zone-alarm geinstalleerd (ook bij gebruikers kabelfoon etc) en die hebben geen problemen.

Ik denk dat wanneer je een ander ip adres krijgt toegewezen dat men de nieuwe verbinding "blokkeert".
Ja, dan heb je inderdaad geen internet meer natuurlijk.

Vastlopen gebeurt niet door Zone-alarm alleen.

De kabelexploitant heeft natuurlijk een makkelijke stok om mee te slaan, het ligt altijd aan je firewall (standaard antwoord heb ik al gemerkt)
Wanneer je belt naar je provider, zet dan je firewall uit en vertel zeker niet dat je een firewall hebt. Dan zijn ze meestal wel bereid om het e.e.a. even bij hun uit te zoeken.

Laatst bewerkt:
Ik heb ZoneAlarm (freewareversie) gebruikt met een inbelmodem+Windows 98 se en daarna via de kabel en nog nooit problemen gehad. Heb nu de NIS 2003+XP maar ga lachend terug naar ZA (+ een AV) mochten de centen op zijn voor een nieuwe NIS. :D (recent nog trouwens bij iemand de nieuwste ZA geinstalleerd en ook geen problemen)

Kan je met kabelinternet zonder een firewall ?

In dezelfde nieuwsbrief staat dat je met kabelinternet, in feite geen firewall nodig hebt. Wat is daar van waar.

Dat artikel begreep ik ook niet helemaal, juist een pc met een permanente verbinding moet een firewall draaien. Hier staat best een goede uitleg over o.a. veiligheid: *klik* klik dan op Systeemkennis (rechtsboven), klik Veiligheid (links).

Maar ook heb ik gehoord dat iemand met kabelinternet niet echt een firewall nodig heeft, zolang hij maar een up2date virusscanner heeft en alle beveilingsupdates van Windows, want bij kabelinternet werkt een firewall meer tegen je dan voor je, omdat de instellingen van het internet regelmatig veranderen. Hierdoor zijn met een firewall wel de amateurhackers tegen te houden maar een prof hou je toch niet tegen
bron : nieuwsbrief helpmij ingezonden stukken

De instellingen van internet worden inderdaad weleens veranderd bij je provider. Echter waarschuwt Zone-alarm je wel voor deze wijziging, wanneer je deze nieuwe instelling niet accepteert zal je geen internetverbinding hebben.

Een professionele hacker zal je inderdaad niet tegen houden, maar hebben jullie dan wel bijvoorbeeld de achterdeur van je woning wijd open?? Die draai je toch ook op slot? Zie een firewall als een slot op je internet verbinding. Een goede firewall (en dat is zonealarm) geeft JOU de mogelijkheid programma's toe te staan internet op te gaan, en houdt kwaadwillende tegen. (mits je natuurlijk niet zelf de deur wagenwijd openzet)
Kortom, het is zéér zeker aan te raden om een firewall te installeren.

ps,
Ik ben géén zone-alarm gebruiker meer;) , maar heb er in het verleden genoeg ervaring mee opgedaan.

[edit]
Geeske, de link waarnaar jij verwijst, geeft aan dat XP met kabel geen firewall nodig heeft.. Ik denk dat ze daar ervan uit gaan dat iedereen zijn ingebouwde firewall van XP heeft aanstaan.
[/edit]

Laatst bewerkt:
Als aanvulling kan je zeggen dat XP met firewall aan veiliger is dan het advies om ZA maar niet te installeren terwijl je niet eens weet of je XP-firewall aan- of uitstaat. Bovendien bekijkt de firewall van XP alleen het binnenkomend verkeer. Ik zou er niet op vertrouwen, maar ja. :) (wel uitzetten als je ZA of een andere firewall wil gebruiken)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan