• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Opgelost Zonverbruik percentage berekenen

Dit topic is als opgelost gemarkeerd
Status
Niet open voor verdere reacties.

blokp

Gebruiker
Lid geworden
11 okt 2015
Ik zou graag willen berekenen wat mijn percentage is van mijn eigen gebruikte zonne energie.
Zodra ik het zonverbruik deel door de totaal stroom komt dit wel aardig in de buurt. Alleen wanneer er meer energie is opgewekt dan gevraagd.
Zodra ik een dag heb waar ik veel minder energie hebt opgewekt zie 27 september, dan klopt de berekening niet meer omdat er minder zonlicht was.

Ik hoop dat iemand mij bij deze berekening kan en wil helpen.

Mvg Patrick Blok

Bijlagen

Sorry, het stond er misschien niet goed bij.
de kolommen c & d met T1 + T2 is afname van het net
de kolommen G & H met T1 + T2 zijn teruglevering het net op.
als je energie overdag verbruikt wat gelijk aan of minder is dan je zonnepanelen opwekken gaat dit niet door de meter en wordt niet gemeten.

Haha, is meer van vroeger dat je dag en nacht tarief had.
nacht tarief is dus ook voor zaterdag en zondag.

nee ik heb momenteel nog geen accu.

deze zal misschien wel in de toekomst komen.

mijn totaal stroom is de hoeveelheid stroom die ik op die dag hebt gebruikt.

kolom E + P

dat is zowel van de zonnepanelen als van het net.

zonverbruik is opgewekte energie vanuit de zonnepanelen die je direct in je huis verbruikt.

deze energie gaat niet door de (slimme meter) dus betaal je hier ook geen geld voor.

ik probeer mijn zonverbruik inzichtelijk te maken om de kijken waar nog winst is te behalen en een inschatting te kunnen maken hoe groot de accu zal moeten worden met mijn verbruik.

Het deel van je zonnepanelenenergie dat je zelf verbruikt is de opgewekte energie minus de teruggeleverde energie. Deel je die hoeveelheid door de opgewekte hoeveelheid dan heb je je percentage te pakken.
Dus S6=P6/L6 en niet P6/L6
En in E6 kun je gewoon =C6+D6 zetten in plaats van
Code:
=SOM(C6:D6)
, idem voor de andere optellingen.

ik snap wat je bedoelt, echter denk ik zelf niet dat het dan helemaal klopt zoals in de praktijk.
op dagen dat ik meer zonne-energie produceer dan dat ik gebruik werkt de S6=L6/P6
Op dagen dat ik minder zonne-energie produceer werkt de S6=P6/L6

is het mogelijk om dan iets met een ALS functie te kijken welke waarde hoger is om die dan te laten weergeven?

Excuus, tikfoutje gemaakt, ik had willen typen:
Dus S6=P6/L6 en niet P6/N6

En die verhouding is op dagen dat je meer opwekt dan verbruikt niet anders, het blijft
(opgewekt-teruggeleverd)/opgewekt, hoeveel stroom je ook uit het net trekt of hoeveel je ook teruglevert.
Op 18 sep heb je 22,74 kWh opgewekt en daarvan slechts 2,38 kWh zelf verbruikt, dat is dus 10,5%.
En die verhouding kun je positief beïnvloeden door je was te draaien op het moment dat de zon schijnt. ;)

op 18 sep heb ik inderdaad zelf 2,38 kWh vanuit de zonnepanelen zelf gebruikt.
maar als ik op die dag zelf kijk dan is mijn totale stroom verbruik 4,9 kWh.

als ik dan zo bekijk (misschien beetje eigenwijs🫣) dan kom ik uit op een zonverbruik percentage van 48,52% want die dag heb ik dan wel voldoende opwek maar gebruik ik een stuk minder. en naar mijn mening is dat dan niet recht evenredig.

Als je wilt weten welk deel van je totale stroomverbruik afkomstig is van je zonnepanelen dan heb je gelijk, als je wilt weten welke deel van je opgewekte stroom je zelf hebt gebruikt, en daar ging ik van uit gezien je vraagstelling, dan heb ik gelijk.
Toch leuk dat we allebei gelijk hebben?;)

Je hebt overigens een leuk setje op je dak liggen, ik kom over diezelfde periode maar tot 230 kWh, en jij 537 kWh!

ja klopt 😃

ik heb al meerder mensen gevraagd wat hier een goed berekening voor is, maar niemand kon mij een goed antwoordt geven dus vandaar dat ik op dit forum ben beland.

@AHulpje

ik heb sinds juli de zonnepanelen op het dak liggen 19 stuks waarvan 10 zuid-oost liggen
9 stuks liggen op noord-west en een 465 Wattpiek per paneel.

230 kWh is ook een mooi systeem!
Heb jij voldoende voor je eigen verbruik?
En hoelang heb jij je zonnepanelen al?

230 kWh is dat per hoelang?
wat is je hoogste dag opbrengst tot nu toe en wanneer was dat wat was de laagste en wanneer?

Laatst bewerkt:
die 230 kWh is over die 27 dagen in de excel sheet.

mijn eigen hoogste opbrengst van 1 dag is op zaterdag 20 juli geweest 43,42 kWh
mijn laagste opbrengst is op zaterdag 19 oktober en dat was 4,03 kWh

14x255 Wp op het zuiden sinds juli 2014.
Hoogste dagopbrengst dit jaar 22,5 kWh op 5 juni.
Laagste dagopbrengst dit jaar 0,2 kWh op 13 januari.
Laagste dagopbrengst voorgaande jaren 9 x 0 kWh eind december/begin januari, sneeuw.
Beste maand mei 2020 567 kWh.
Slechtste maand december 2017 30 kWh.
Totaal tot nu toe 32,8 MWh.
Gemiddeld per jaar 3234 kWh, voldoende voor eigen gebruik.

AHulpje zij , "Gemiddeld per jaar 3234 kWh, voldoende voor eigen gebruik"
als je kan salderen.
ik ga er een accu bij doen.

@AHulpje

Dat zijn mooie cijfers uit die je haalt uit de zonnepanelen 👍

@sylvester-ponte
Heb je al een accu op het oog en hoe groot wordt jou accu?
en wat voor een set heb jij op je dak liggen?

voor op dit moment heb ik in mijn excel een andere formule toegepast.

ik heb 2 kolommen toegevoegd

kolom S %Verbruik =P6/N6

Kolom U %Zonpanelen =P6/L6

Kolom W %Zonverbruik =MAX(S6;U6)

ik ben nog niet helemaal klaar, ik werd door AHulpje herinnerd dat als er geen zon op de panelen komt dat er dan geen opwek is.

Zie rij 37 kolom S, U, W.

Bijlagen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan