hallo
zou dit legaal mogen?
stel ik installeer thuis een pc met en zet daar veel muziek op. installeer een dj programma.
nu wil ik buitenshuis deze muziek beluisteren. dus ik start een remote sessie met virtual pc/logmein.
en luister via remote desktop naar de muziek die thuis op die pc word afgespeeld.
ik ben ook de enige die er na kan luisteren(tenzij ik een speaker aansluit en anderen laat meegenieten).
mag dit? of is dit het zelfde als internet radio?
alvast bedankt:thumb:
Dit is een erg lastige kwestie.
De een zal zeggen dat het wel mag de ander zegt dat het niet mag. het probleem zit hem niet in het beluisteren op afstand. het probleem is welke muziek je het doet. Wanneer jij bijvoorbeeld een cd koopt in de winkel mag jij die beluisteren, op welke wijze dan ook. als jij je muziek naar je pc kopieert mag dat. Wanneer jij ze verspreidt over het internet ben je strafbaar. Dus als jij op alle volgende vragen ja op kan antwoorden mag je het gewoon doen. je beluisterd dan namelijk gewoon een aangeschafte cd.
vragen.
1. Is de muziek legaal verkregen? (winkel of gekocht via internet)
2. Is de software waarmee je wild gaan "streamen" legaal verkregen? (het gebruik van illegaal verkregen software mag niet, op geen enkele wijze)
3. Is het besturing systeem waar de software op draait legaal? (het gebruik van illegaal verkregen besturingssystemen mag niet, op geen enkele wijze)
4. Ben jij de enige die jou systeem kan benaderen en de muziek kan beluisteren? (wanneer er meerdere mensen bij kunnen komen valt het onder het verspreiden van muziek, dat mag niet.)
5. Is je systeem beveiligd met een wachtwoord/beveiligingssoftware? (wanner er iemand in jou systeem inbreekt op welke wijze dan ook en beluisterd bij jou de muziek ben jij strafbaar, ook al is het geen wat hij doet ook strafbaar. Jij bent namelijk verplicht om jou muziek zo te beschermen dat er niemand er bij kan.)
Wanneer dit allemaal zo is mag je dit doen. Let nog wel op. Wanneer je op je remote pc de muziek beluisterd mag je dit daar niet downloaden. Alleen live beluisteren. Wanneer je wel download valt het weer onder het verspreiden van muziek. ook een spieker aansluiten valt onder verspreiden wanneer je dit bij anderen doen. Zij kunnen namelijk dan een opnamen apparaat gebruiken, en zo ben je weer aan het verspreiden. (Thuis mag dat weer wel omdat je dan in je eigen vrienden/familie kring bent.)
(ik weet het. Klinkt er kinderachtig maar het is nu eenmaal zo.)
Ik ben hier zelf ook mee bezig geweest om muziek op een beveiligde website te zetten. Kwam met nog meer regels in aanmerking.