Zowel Domein als thuisnetwerk

Status
Niet open voor verdere reacties.

TonBergmans

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
27 jan 2009
Hoi allemaal,
Ik heb een laptop met Vista Business dat deel uitmaakt van een domein (voor mijn werk).
Thuis heb ik een desktop met XP Home. Verder heb ik thuis een wireless router/modem.
Ik heb met zowel de laptop als de desktop een verbining gemaakt met de wireless router en dat werkt prima. Ik kan op allebei de machines op internet. Ik heb ook een wireless printer aan het thuisnetwerk gehangen en ik kan die printer inderdaad gebruiken vanaf de laptop en de desktop.
Wat ik niet voor elkaar krijg is dat de laptop en de desktop elkaar zien. Probleem is dat ik de laptop niet in dezelfde werkgroep kan hangen omdat hij al lid is van een domein.
Ik heb het ooit voor elkaar gekregen: toen kon ik vanaf de laptop wel de gedeelde mappen van de desktop zien, maar niet andersom. Maar onlangs heb ik de desktop en de laptop helemaal opnieuw geconfigureerd en nu weet ik niet meer hoe ik dat destijds voor elkaar gekregen heb. :o
Kan iemand me helpen? :(
TIA

OK, het eerste deel van mijn probleem heb ik zojuist toch nog opgelost.
Default noemt XP een workgroup MSHOME, Vista's default naam is WORKGROUP. Ik heb begrepen heb dat Vista computers die met in hetzelfde netwerk zitten altijd zou moeten zien ook al zitten ze niet in dezelfde workgroup, maar nu blijkt dus bij mij dat als ik de naam van de workgroup van de XP machine in WORKGROUP verander dat de Vista machine de XP machine wel ziet (de Vista machine zit in een domain en heeft dus niet eens een workgroep naam die ik kan veranderen).
Nu nog een methode vinden om mijn Vista laptop te zien vanaf mijn XP dekstop...

Maar als iemand me daarbij kan helpen, houd ik me aanbevolen...

Tja, weinig hulp op helpmij... :o

Maar inmiddels heb ik het ook oor elkaar om de laptop te zien vanaf de desktop. Ik heb op de desktop handmatig een netwerklocatie toegevoegd in het formaat \\domeinnaam\laptopnaam HJet durrde een hele tijd, maar toen vond hij de laptop inderdaad.
Om verbinding met de laptop te maken moet ik wel gebruikersnaam (formaat domeinnaam/gebruikersnaam) en wachtwoord opgeven. Datg moet ik elke keer opnieuw doen als ik de verbinding opnieuw maak, maar ik denk dat ik daar echt niet omheen kom.

Wat ik wel zie is dat de laptop in "Mijn Netwerklocaties" niet onder "Lokaal Netwek" zie staan, maar onder "Het Internet" (zie plaatje, klik erop voor een vergroting). Nu vraag ik me af of ik een beveiligingsrisico loop?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan