• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Zwaartepunt

Status
Niet open voor verdere reacties.

Robvanraak

Gebruiker
Lid geworden
22 jun 2006
Waar zal ik beginnen met deze vraag :)

De bedoeling is de afstand d bepalen (=afstand van de bovenkant van de balk tot het zwaartepunt van de langswapening). Als eerste moet men controleren of het aantal staven in de opgeven breedte van de balk past ( 2 keer betondekking + 2 * dikte beugel + aantal staven * diameter staven + (aantal staven - 1) * tussenafstand MOET kleiner zijn dan de breedte van de balk. Is dit niet het geval dan moet men boven de eerste rij een nieuwe rij staven beginnen --> een ander zwaartepunt van alle staven samen.

Om dit te bereiken moet men dus eerst het maximum staven berekenen dat in de onderste lijn wapening gaat (dus telken 1 staaf bijplaatsen tot men de breedte van de balk overschrijdt).

Het zou mij al veel verderhelpen moest deze formule gelden voor 1 of 2 rijen langswapeningsstaven.

Iemand een idee?

mvg

Rob

Bijlagen

Ofwel snap ik het niet, ofwel kan ik dit:

2 keer betondekking + 2 * dikte beugel + aantal staven * diameter staven + (aantal staven - 1) * tussenafstand

niet berekenen aan de hand van de gegevens in de bijlage.

Wigi

Ofwel snap ik het niet, ofwel kan ik dit:

2 keer betondekking + 2 * dikte beugel + aantal staven * diameter staven + (aantal staven - 1) * tussenafstand

niet berekenen aan de hand van de gegevens in de bijlage.

Wigi

Het aantal mm dat uit die bewerking komt is de minimale breedte van de balk die nodig is zodat de langswapening in de balk past. Deze minale breedte houdt rekening met minimale betondekking, dikte staven, dikte beugel en tussenafstand staven. Wanneer de uitkomst van die bewerking dus kleiner is dan de breedte van de balk, kunnen alle nodige staven op 1 rij gelegd worden. Zoniet past de theoretisch berekende hoeveelheid wapening niet op 1 rij en moeten de staven op 2 rijen gelegd worden.

Hopelijk is het zo een beetje duidelijker geworden ?

mvg

Rob van Raak

Nog even toevoegen misschien:

De breedte van de balk ligt vast. Het aantal staven en dus het aantal rijen wapening en dus het zwaartepunt kan variëren.

En hoe zou jij dan bovenstaande formule in een cel in Excel zetten?

Ik had gedacht om met een soort lud te werken. Eerst de minimale breedte uitrekenen met 1 staaf, past dit dan een staaf toevoegen ( = staafdiameter + tussenafstand toevoegen) controle of dit weer in de breedte past, ... enz. tot het aantal staven dat opgegeven is.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan