Zware vertraging voor enkele seconden, om de minuut

Status
Niet open voor verdere reacties.

DJMaurice

Gebruiker
Lid geworden
29 nov 2007
Dag,

Sinds enkele dagen ben ik maar eens lid geworden van deze forum sinds ik hier 9 van de 10 keer oplossingen voor mijn problemen vind! Complimenten.

Maar nu heb ik het volgende probleem:

Als ik een game speel word ie na een tijdje even gigantisch langzaam, tegen het vastlopenen aan. Ik heb zelf al een groot aantal dingen geprobeert zoals het geheugen testen en nieuwe drivers, herinstallatie's gedraaid maar dit mocht niet baten. Ik zal eerst even de specificaties opnoemen van mijn computer:

ASUS M2N-MX
AMD Athlon 6000+
3GB DDR2 800MHZ (OEM)(Bij 4GB krijg ik blue screens)
ASUS EN8800GTS 320MB
Creative X-Fi XtremeMusic
WD5000AAKS
Antec Earthwatts 650 watt
2x Iiyama 22" widescreen

Windows XP Pro SP2.

Het volgende maakt het nog spannender, daar komt ie. Het is alleen met nieuwere spellen, als ik bijvoorbeeld Red Alert 2 speel of Unreal Tournament dan heb ik nergens last van, speel ik Tomb Raider Anniversary of Cabal Online of Call of Duty 4 (bijvoorbeeld), dan komt het wel voor. Moet ik toevoegen dat het bij Tomb Raider nog het allerminst voorkwam, slechts enkele keren, maar wanneer de eerste keer verschijnt blijft het doorgaan.

Wanneer ik SmartDoctor heb geïnstalleerd begint mijn VGA Koeler op dat moment ook heftig te blazen, vreemde is dat ie slechts 50 graden is op zo'n moment (maar ik durf niet uit te sluiten dat het geen temperatuur's probleempje is omdat deze software er naast kan zitten). Ook zonder SmartDoctor heb ik dit probleem dus dat is ook niet de oorzaak.

Het heeft geloof ik niet te maken met een gebrek aan kracht, hoewel ik zelf zit te denken aan geheugen foutjes, cache geheugens in dit geval, die vollopen en dan even gewist moeten worden mischien? (Ja dit klinkt inderdaad stom maar ik kan niets anders meer bedenken).

Dus hierbij vraag ik uw hulp.

Bij voorbaat bedankt!

kijk even in de log bestanden voor foutmeldingen.

probeer de spellen eens uit met 1 gb ram.
gewoon om te kijken of het erger of minder wordt.

kijk even in de log bestanden voor foutmeldingen.

probeer de spellen eens uit met 1 gb ram.
gewoon om te kijken of het erger of minder wordt.

Ik heb 1GB laten zitten. Het blijft exact hetzelfde, het duurt altijd even een tijdje, ongeveer 5 minuten en dan begint het voor de eerste keer, het duurt ongeveer 10 seconden en dan een minuut later ongeveer weer. Erg vreemd
Log bestanden met foutmeldingen? dit weet ik zo niet te vinden, maar hij geeft verder geen foutmeldingen. Het lijkt meer op cpu overloads, wat ie op zo'n moment doet.

Laatst bewerkt:
Draai je XP??

En heb je 3 x 1 gb intern geheugen geplaatst??

Haal er voor de grap eens 1gb uit zodat het moederbord op op 2gb dual channel kan draaien!

Draai je XP??

En heb je 3 x 1 gb intern geheugen geplaatst??

Haal er voor de grap eens 1gb uit zodat het moederbord op op 2gb dual channel kan draaien!

Zo heb ik het ja, ik heb nu 2 gb zoals je aangeeft, of het nu als dual channel werkt weet ik niet, maar of het wel of niet zo is, het probleem komt weer naar voren, helaas

Ik had nog niet goed gelezen maar ik zie dat het probleem mn chipset zou kunnen zijn. Ik heb al de laatste drivers geïnstalleerd hiervoor maar dit is het probleem echt niet. Zou het helpen als ik er gewoon een nieuw moederbord in gooi?

Volgens mij is dit niet geschikt voor dual core, hij pakt namelijk 50% cpu gebruik, dat is dus de helft van het totale, het 2e is 3D mark en die heb ik net geïnstalleerd.

Ik zal zo snel mogelijk de resultaten hier neerzetten,

Heel erg bedankt!

Persoonlijk denk ik dat m'n moederbord erg klein is vergeleken met mijn andere hardware.

Top, op 3D heeft ie gescoord met 7550 punten dus dat lijkt me wel in orde. Daarna de harde schijf getest met de diagnose van western digital, extended test gedraaid en gepasst, ook de smart test btw.

Ik ben NU de CPU aan het benchen maar ik maak me wel zorgen, ik zit namelijk op remote en nu heb ik hem 2 keer openstaan, op elke core 1 met priority 10, hij is nu zwaar vastgelopen maar er is niemand thuis dus als ie doorbrand heb ik een probleem en kans op brand?

Ik bedoel ook dat het moederbord erg slecht is als je de algemene kwaliteit vergelijk met alternatieven. Als ik bijvoorbeeld een M2N-SLI Deluxe neem zit je meer in de vergelijkbare kwaliteits reeks.

Laatst bewerkt:
zal wel meevallen.
meestal schakelt de bios de boel wel terug of wordt de pc uitgeschakeld bij een te hoge temp.

een goed stabiel moederbord is wel de basis.
daarop bezuinigen is geen goed idee.

als de pc echt vastgelopen is zou ik er een andere in zetten.
bij voorkeur eerst de cpu in een andere pc testen ,indien mogelijk.

heb je toch het antwoord gevonden op je probleem (waarschijnlijk)

Je bedoelt wanneer ik een krachtiger en nieuwe moederbord heb gevonden?

Ik denk zelf dat deze harde schijf gewoon slecht ondersteund word door deze bios en door een nForce 430. Ik heb inderdaad bezuinigd op het moederbord wanneer ik deze pc heb aangeschaft.

Ik denk dan dat dit het euvel is.

Ik heb de CPU gestresst, dubbel zodat elke core volledig werd belast, na een uurtje of 8 heb ik de boel maar gereset want ik wist niet wat ik moest verwachten, het was vast gelopen door 100% cpu gebruik, had de priority ook op 10 gezet dus andere applicaties kregen geen voorang dus dat is waarschijnlijk de reden. Nog meer wat ik zou kunnen doen om het moederbord te testen?

denk dat je beste optie is het moederbord te vervangen.
maak een nieuwe post met je huidige hardware en iemand hier zoekt er wel het beste moederbord bij.

Sata kabel vervangen, andere aansluiting geprobeerd, tevergeefs.

Ik heb nu eerst een HDD koeler besteld, dat mag mischien baten. Het is nog even afwachten maar mischien dat dat helpt.
Ik denk het eerlijk gezegd niet want hij is namelijk helemaal niet warm als het gebeurt.

Ik zal nog even kijken of er enig conflict is met deze chipset en mijn gebruikte hardware. In ieder geval bedankt voor alle moeite.

Toevoeging: Ik zie ook inderdaad dat deze disk samen met een nForce 4 chipset een beetje hopeloos is, dus ik kan denk ik beter een nieuw moederbord gaan bestellen. Bedankt voor alle moeite! Ik laat het weten als ik em binnen heb.

Systeem aangepast

Ik heb nu mijn moederbord vervangen door een M2N32-SLI Deluxe + wifi/ap. Ik ga hem nu even goed testen, hoewel die net helemaal bevroor.. dit baart me nu alweer zorgen, lijkt op dat foutje wat op tweakers stond met deze disk.

Nee, het is geen lagg.
Het was waarschijnlijk m'n geluidskaart, ik draai nu op m'n onboard geluidskaart en 2 gb geheugen en hij is stabiel.
Wanneer ie op 3gb draait crasht ie en freezed ie om de haverklap.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan