Zwart beeld en knipperende cursor

Status
Niet open voor verdere reacties.

jadatwel

Gebruiker
Lid geworden
6 aug 2008
Hallo,

Heb een Toshiba laptop die niet wil opstarten.
Krijg alleen een zwart beeld met knipperende cursor.
Als ik de harde schijf eruit haal kan ik opstarten vanaf cd en vanaf floppy. Met harde schijf erin niet.
Harde schijf werkt in andere laptop wel. Met een andere harde schijf erin hetzelfde zwarte beeld.
Geheugen en processor vervangen.
Reageert niet op toetsen zoals F1 of ESC.
Bios batterij is 3 volt. Batterij laptop voeding niet aanwezig.

Wat kan ik nog doen om de laptop aan de praat te krijgen?

Kijk eens in het Bios.

Hoe is de opstartvolgorde?
Selecteer opstarten van harde schijf eens als eerste.

Welk besturingssysteem?
Wat ging er aan vooraf?

Er staat windows xp op.
Start volgorde in bios verschillende mogelijkheden geprobeerd.
Zowel harde schijf, cd-speler en floppy als eerste.
Als harde schijf erin zit kan ik ook niet in bios komen.

Stel bios eens op defaultwaarden in en probeer het nog eens.

Default waarde geprobeerd. Batterij bios 12 uur eruit. Helpt niet.
Geeft wel foutmelding PXE-E61 media test failure en PXE-M0F exiting intel boot agent.
Heb nu built-in Lan op disable gezet.
Krijg nu toshiba logo te zien en daaronder pictogram van harde schijf, cd floppy e.d.
Reageert verder nergens op.

Heb nu built-in Lan op disable gezet.
Krijg nu toshiba logo te zien en daaronder pictogram van harde schijf, cd floppy e.d.

Ja, ok. LAN disable is in orde, (BIOS) fabrikanten gaan er nog steeds vanuit dat je opstart via een server, niet dus.

De opstartvolgorde MAG altijd ingesteld worden (voor zover aanwezig op de hardware): Floppy, CD, HD.

De reden dat mijn Toshiba (hele oude) dat probleem vertoonde, was omdat de HD niet meer helemaal goed vast zat (& daardoor uiteindelijk ook is gecrasht). Probeer de HD netjes los te schroeven, voorzichtig eruit te trekken, met isopropyl alcohol 90% (bij voorkeur, anders ammonia, goldplated, maakt dus niet uit) op een wattenstaafje de connectoren schoon & vetvrij te maken. Even laten drogen. Goed maar voorzichtig erin terug klikken. Je MAG meteen de HD er weer even uit trekken, nog een keer schoonmaken, erin.

Dan moet je meteen bij het opstarten in de BIOS even de HD goed zetten, geen idee hoe je BIOS eruit ziet, maar in principe Auto, Enhanced IDE of SATA (Toshiba heeft het dan ook vaak over PATA), LBA, etc... Even goed nakijken, als de HD er in de BIOS is, kan je die, met wat zoeken, goed instellen.

Het feit dat die HD in een andere computer wel lijkt te werken, maakt aannemelijk dat je HD nog niet helemaal verloren is.

Laatst bewerkt:
Bedankt voor de antwoorden.
Heb de connector van de harde schijf gecontroleerd.
Er zit een printje tussen de hoofdprint en de harde schijf. Deze is kapot.
Dus niet te repareren. Misschien vind ik nog eens zo'n zelfde laptop.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan