Zwart beeld na opstartscherm windows (videokaartprobleem)

Status
Niet open voor verdere reacties.

xxboubaxx

Gebruiker
Lid geworden
23 okt 2006
Ik ben nog jong en dus dom:o
mijn beeldscherminstellingen schoten naar 800*640 met 4 bits ofzo
ik probeerde maar wat en toen kwam ik ergens bij een knop dat ik de vorige videokaart kon gebruiken. ik heb dat gedaan en hij kon weer normaal op 1024*728 met 32 bits.
maar het beeld was nog steeds erg blokkerig en werkte niet zoals hij voor dit deed:eek:
toen heb ik per ongeluk:o de videokaart uitgezet en hij ging terug naar VGAnogiets en die gebruikte hij als kaart. die heb ik (dom genoeg) ook uitgezet want ik was het zat.
en nu als hij opstart komt er eerst dell te staan, dan windows XP met laadbalkje eronder en dan zwart.

met zwart beeld (ik weet dat hij mij automatisch aanklikt als account) typ ik mijn wachtwoord in en je hoort het opstartgeluidje van XP, maar geen beeld. kan iemand mij hier helpen? ik heb nog heel wat cdtjes liggen van windows service pack 2 opnieuw installeren maar dat gaat nogal moeilijk als je geen beeld heb en dus ook niet weet waar je op moet klikken.
ik ben pas 15:rolleyes: dus als het kan een beetje simpel (ik weet er wel een beeetje van:p )

Computergegevens(leek me wel handig misschien)

Dell dimension 1100
Dell 19 inch monitor
Windows XP home edition (service pack 2)
Geforce 5200 Pci (geen pci express)

als er nog meer bij moet dan zal ik het zoeken want dit is eventjes uit me hoofd

alvast bedankt
boub

Doe het volgende: Blijf de F8 toets met herhaling indrukken (dus F8F8F8F8F8 etc.) totdat je een keuzescherm krijgt over het opstarten van Windows XP. Kies daar voor VGA Modus (kan ook Opstarten in VGA Modus heten).

Zodra dat gelukt is, je videokaartinstellingen weer goed zetten.

Tijs.

bedankt maar als ik hem opstart in VGA modus doet hij precies hetzelfde:( heel vreemd

Ok, start dan ipv. in VGA modus in Veilige modus (ook weer via dat F8). Deïnstalleer je driversoftware (zal wel via Configuratiescherm -> Software gaan), herstart je pc, en installeer dan je driversoftware opnieuw.

Tijs.

hij is er nu mee bezig.
het duurt alleen best wel lang
is dat normaal of loopt hij gewoon vast
hij moet iets van SPTD.sys laden en dan komt er een knipperend streepje linksbovenin

alvast bedankt

als ik op veilige modus druk komt onderin beeld Loading SPTD.sys en dan komt er een knipperend streepje linksbovenin en dan blijft die knipperen en doet mijn computer niks meer:(

Dan moet je die uitschakelen. Helaas is dat niet iets voor een 15 jarige.
Als er iemand in je buurt is die wel eens wat met XP herstel gedaan heeft:

- Start Herstelconsole (opstarten van XP Installatiecd, in eerste keuzemenu kiezen voor R van herstelconsole). Volg de instructies totdat je bij de C:\Windows> prompt bent.
- Listsvc gebruiken om te kijken welke dienst/driver dat sptd.sys gebruikt
- Disable gebruiken om die dienst met SPTD.sys erin uit te schakelen
- Exit om de computer opnieuw op te starten. Dan weer proberen in Veilige modus op te starten.

Hebben we hier weer met een pc te maken waarop Daemon Tools is geïnstalleerd??

Tijs.

maar ik kan helemaal niet op de computer want ik zie niks dus ik kan ook niet naar de c schijf gaan of iets anders aanklikken. het beeld is gewoon zwart en ik kan alles doen alleen je ziet helemaal niks. moet ik dan gaan gokken waar het allemaal ongeveer staat?

SPTD.sys is een virtuele scsi driver, meestal van Daemon tools.

Ga terug, start weer op met F8, en probeer op te starten met vga modus, of foutopsporingsmodus.

beiden zwart beeld
ik word een beetje pissig ervan. half jaartje computer en dan dit. is er dan egt geen andere oplossing dan een andere comp kopen?:confused: want dan kan ik weer een jaartje sparen
of natuurlijk kan de sint wat werk doen:p

In deze praat ik niet over het opstarten van Windows, maar over het opstarten van Herstelconsole vanaf de Installatiecd van XP.

Zoek iemand die een beetje ervaring heeft, en laat die de instructies die ik daar gegeven heb uitvoeren.

Tijs.

oke dus windows moet ik niet opstarten
hoe start ik dan herstelcontrole op zonder windows op te starten?:o moet ik dan weer op F8 drukken ofzoiets?

Je hebt (helaas) NIET goed gelezen: Je moet opstarten vanaf de XP installatiecd (dus in de bios aanzetten dat als eerste moet gekeken worden of vanaf een cd'roms opgestart kan worden). Leg dan de XP installatiecd erin, start de computer, wacht totdat er evt. een melding verschijnt van "press any key to boot from cdrom" of iets dergelijks, druk dan op een toets, wacht totdat het eerste deel van de cd geladen is, en er een menu verschijnt waar je kunt kiezen voor R van Herstelconsole.

Daarna wordt gevraagd welke xp installatie je wilt 'herstellen'. Type in het cijfer 1 en druk op Enter.
Dan wordt om het wachtwoord van de gebruiker Administrator gevraagd. Druk op Enter als die geen wachtwoord heeft, anders eerst het wachtwoord intypen en dan op Enter drukken.

Je krijgt dan een melding C:\Windows>

Vandaaruit kun je dan aan de slag.

Verdere informatie op: hier

en hier

Nogmaals gezegd: dit is eigenlijk niet geschikt voor een beginnende gebruiker, dus haal er liefst iemand met verstand van zaken bij.

Vertel die persoon dat je de driver SPTD.sys wilt uitschakelen, omdat je klaarblijkelijk daarmee niet (meer) mee kunt opstarten. Eerste ingang is het Listsvc commando om te achterhalen welke 'naam' de driver heeft, en dan het Disable commando met die 'naam' erachter om de driver uit te schakelen.

Tijs.

Laatst bewerkt:
bedankt ik zal eerst even wachten tot er een expert bijkomt (waarschijnlijk woensdag) en dan gaan we samen dit uitvoeren;)heel erg bedankt

Nog even dit: Het zou kunnen zijn dat de 'driver' gemeld wordt met SPTDxxxx.sys, dus SPTD met 4 cijfers erachter. Of misschien als Daemon Tools driver of iets dergelijks.

Let er ook op dat als de drivernaam bestaat uit meerdere woorden, dat bij het Disable commando de drivernaam tussen dubbele aanhalingstekens (") moet worden gezet.

Veel succes woensdag.

Tijs.

Dinsdagochtend vol goede moed nog even snel doorgelezen wat ik moest doen.
ik heb gedaan wat er stond;) in me eentje zelfs.
ik heb Disable SPTD ingetikt (zo heette het gewoon) en in veilige modus gestart. moet ik dat trouwens nog steeds op de cd starten of kan het alweer op mijn c:/ schijf?

alvast bedankt

Probeer nu in Veilige modus in te loggen op de computer.

Hopelijk was dit het 'enige probleem'...

Tijs.

hij deed het nog steeds niet
nu heb ik windows opnieuw geinstalleerd
evengoed bedankt allemaal:thumb:
boub

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan