Zwart beeld na ram upgrade.

Status
Niet open voor verdere reacties.

MyTurn1

Gebruiker
Lid geworden
29 aug 2014
Dus... Ik heb een DELL Inspiron 530 en ik heb dus vandaag omdat ik geslaagd ben een 2GB Ram sticky gekregen omdat ik het nodig had.
Nu heb ik 2x 512MB stickjes en een 2GB stick.

De computer werkt alleen als ik 1 512MB sticky weghaal en als ik de 2GB weghaal en de 2x 512MB erin laat zitten.
Ik heb de bios geupdate naar de laatste versie en ik kan vaststellen dat de 2GB werkt en beide 512MB's ook.
Maar zodra ik de 2GB toevoeg aan de 2 512MB sticky's dan valt de computer gewoon zwart en kan ik niks doen.
Hij begint wel te brommen zoals normaal maar verder doet hij helemaal niks. Nu heb ik 2,50 in mn computer zitten en dan werkt het wel..

Ik had gelezen dat mijn pc maximaal 4GB aan kan en dat windows dan 3.5GB registreert...

Kan iemand mij helpen? :)

Inspiron 530/530a/530c
• De geheugenmodules moeten in de volgende volgorde in de DIMM-connectoren worden geplaatst:
connectoren DIMM_1 en DIMM_3 en vervolgens DIMM_2 en DIMM_4.
Als u slechts één DIMM plaatst, moet u deze in de connector DIMM_1 plaatsen.

Ik stel voor dat je de 2 Gb module in DIMM1 plaatst en de 2 van 512 Mb eruit haalt.
Deze 2 hebben waarschijnlijk een andere CL waarde, daardoor krijg je wazige problemen.

Maar ik heb nu 2,5GB in mn systeem zitten en dat werkt wel gewoon.. Ik heb die 2Gb module speciaal gehaald zodat mijn pc wat meer aan kon etc.
Ik heb namelijk hele erge moeite om sommige spellen te runnen en ik zag altijd mijn "Physical Memory" omhoog gaan naar 100% bij elk spel dat ik runde.
Nu heb ik niet echt veel problemen, nogsteeds wel langzaam maar klein stukje beter..

Ik heb alleen wel 1 probleem dat er staat 2,5 op system information MAAR op task manager staat er als ik naar Performance ga : Total 1022 bij Physical memory...
Ik ga even kijken of er 2gb van komt te staan als ik die andere 512MB eraf haal :)

EDIT: Op de BIOS staat ook 2,5GB ram

Laatst bewerkt door een moderator:
Verwissel je dat geheugen wel ZONDER de accu in de laptop?

Het is geen laptop.
DELL Inspiron 530 is een desktop pc.
En ik haal de supply power er altijd af, stroom is er altijd af en daarna druk ik nog een paar keer op de aan knop zodat alle stroom er zeker weten uit is. :)

(Moest ik altijd doen bij mijn werk haha..)

Ok, had een laptop in gedachten ;)

Ik denk dat scraphead het dichtste in de buurt zit.
Je hebt een oude dell die op 32 bits systeem draait.
waarschijnlijk cl waarde niet goed en de maximum grootte van de geheugen module.
Je hebt 4 sloten en waarschijnlijk kun je niet meer als 1 Gb geheugen modules per slot gebruiken.

ALS die 2gb niet werkt waarom staat er dan niet 512MB ram of 1,5GB ram?
Ook in the system information staat 2GB als ik alleen die 512 eruit haal...
En ook met 512mb staat er 2,5GB...

Wel trouwens bedankt naar iedereen voor de snelle reactoes.

Kun je vertellen wat er oorspronkelijk in zat, en wat je nu gekocht hebt.
Graag in details.

Oke. Ik had 2x 512MB sticks voor mijn aankoop
En toen heb ik 2GB erbij gekocht zodat 't uitkwam op 3GB.

De 2 512MB sticks zaten al in mijn computer.

Ja, erg gedetailleerd.

CL waarde, snelheid in Mhz
Misschien close-up foto van stickers.

Er zijn meerdere DELL Inspiron 530 met verschillende specs (2048 MB geheugen standaard b.v.)
Jij hebt 2x 512 MB dus je hebt of XP of Vista als OS.
Daarbij is hij al behoorlijk gedateerd dus die upgrade van geheugen zal je niet veel helpen voor je spellen, de rest van de hardware werkt ook niet mee.
Je pc is zo snel als het zwakste punt in de schakel, extra geheugen gaat je in dit geval niet helpen. Als je geheugen niet exact hetzelfde is qua specs als het originele heb je al een probleem.
Als je pc sneller geheugen aankan verwijder dan het oudere langzamere geheugen want het langzamere geheugen is voor het moederboard de leidraad, daar wordt het evt. snellere geheugen aan aangepast of conflicteert.

Die nieuwe 2 Gb module heeft een CAS Latency (CL) waarde van 5. Dat zullen die van 512 Mb hoogstwaarschijnlijk niet hebben.
Aangezien je geen dualchannel geheugenopstelling kunt draaien ( behalve met alleen de 2x 512 Mb ) draait het nu op single-channel.
1 van de 512 Mb modules wordt nu niet geaccepteerd, je hebt dus 2,5 Gb i.p.v. 3 Gb.
De eenvoudigste oplossing is er nog een 2 Gb module bij te kopen en die 512 Mb er gewoon uit te laten.

Maar zoals Mik Z hierboven al aangeeft, je systeem is behoorlijk gedateerd en je zou meer voordeel hebben van een snellere processor en videokaart als van meer werkgeheugen.
Eerlijk gezegd is het systeem de kosten van zo'n upgrade niet meer waard maar aangezien je nu toch al nieuw geheugen gekocht hebt, zou ik ook een 2e reep van 2 Gb bijkopen.

@MyTurn1,

Een quote is om iets te attenderen en dit geval niet echt nodig vandaar er een aantal van je verwijderd

Maar zoals Mik Z hierboven al aangeeft, je systeem is behoorlijk gedateerd en je zou meer voordeel hebben van een snellere processor en videokaart als van meer werkgeheugen.
Videokaart is al vernieuwd, en snellere processor kost alweer paar tientjes (Ik doe dit niet op mijn eigen kosten sinds ik heb opgegeven om een baan te zoeken na alle afwijzingen)

2 Gb geheugen erbij kost ook een paar tientjes maar nogmaals, veel snelheid zul je er niet mee winnen of merken.
Ik zou het op 2 of 2,5 Gb laten of uitkijken naar een snellere processor ( eventueel gebruikt ) als het budget het niet toelaat.

De twee gb heb ik al gehaald dus dat maakt niet veel meer uit haha.
Ik zal gaan sparen voor een snellere processor want ik heb namelijk paar gameservers en ik wil op m'n eigen servers met een beetje goede FPS kunnen uittesten.
(Ik doe aan C# voor mijn servers dus ik moet regelmatig de server weer aan en uit zetten en dan weer op het spel en dat gaat zo door)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan