Hallo
"Laptop CQ60 van Compaq, geen post bericht en geen beeld op vga aansluiting, dus waarschijnlijk de video chip,"
Inderdaad .... met deze symptomen is jammerlijk genoeg zo goed als zeker de g.p.u. volledig/gedeeltelijk van het motherboard losgekomen.
Hoofdoorzaak ---> langdurige/extreme oververhitting.
Dit had zeker kunnen worden voorkomen , en indien niet ... , toch zeker met nog enkele jaren worden uitgesteld door deze laptop op regelmatige basis eens zuiver/stofvrij te maken...
Hoe zuiver/stofvrij maken heb ik reeds tot vervelends toe gemeld op deze site ... hierbij nogmaals :
http://www.helpmij.nl/forum/showthread.php/833029-Te-Warm?highlight=laptop+zuiver+maken
"is die makkelijk te verwisselen of moet ik een nieuw moederbord kopen en zijn die nog wel leverbaar?"
Geen flauw idee of deze nog te koop zijn ... zelf deftig vervangen zonder korrekt materiaal en de nodige ervaring is onmogelijk.
Persoonlijk "reflow" ik deze om te controleren of dit de oorzaak is ....
Als dezelfde fout zich dan opnieuw voordoet , en de eigenaar heeft de laptop wel korrekt behandelt intussentijd , dan "reball" ik deze.
Meestal is een "reflow" voldoende , en komt dit toestel nooit meer terug ...
Uiteraard dient dit wel korrekt te worden uitgevoerd.
Hou u af van verfstrippers en dergelijke , daar dit nooit tot een tevreden resultaat zal/kan lijden.
Reballen/reflow vereist korrekt materiaal , en uiteraard de nodige ervaring in deze materie.
Voorkomen is uiteraard nog steeds het beste en goedkoopste.
Hopelijk heb jij , of iemand die dit ooit mocht lezen iets aan deze info ...
Grtz
Peter