Zwart scherm bij installeren XP

Status
Niet open voor verdere reacties.

jacksparrow1971

Gebruiker
Lid geworden
21 feb 2007
Berichten
286
Hallo, ik heb afgelopen week openSUSE 10.3 naast mijn XP geinstalleerd, een dual-boot.
Nu beviel openSUSE niet zo goed dus dacht ik, ik verwijder die partities (met behulp van mijn XP cd) zo gezegd zo gedaan. Opnieuw geprobeerd op te starten, helaas geen XP meer alleen een zwart scherm. Toen dacht ik: XP cd erin, opstarten, (snel) geformatteerd en XP ging weer opstarten. Alleen gebeurde er verder niets meer. Nadien nog opnieuw opgestart vanaf de cd en de melding: de hardwareconfiguratie wordt gecontroleerd kwam voorbij, alleen daarna helaas niets meer als een zwart scherm.
Ik heb ook al vanuit DOS geprobeerd te formatteren maar het lijkt wel of er geen C partitie is of dat de vrije ruimte niet gezien wordt. Ik heb al veel gegoogled maar heb het niet kunnen oplossen.
Weet iemand raad? Bij voorbaat dank voor jullie reacties!
Groeten, Marcel
 
Doordat je de partitie van SuSE verwijderd hebt is ook de bootloader (het schermpje waarin je kon kiezen tussen SuSE en XP) verwijderd. Dit is vrij eenvoudig op te lossen, maar dan moet je wel van de XP CD kunnen booten maar daar gaat het blijkbaar fout.

Nu is het een beetje raar dat de boel op het beschreven punt blijft hangen. Het kan zijn dat er nog een ext3 partitie (veelgebruikt formaat voor Linux) bestaat op de harde schijf, en dat de XP installatie die probeert te lezen. Het duurt even voor het systeem erachter is dat dat niet gaat lukken.

Hoelang heb je gewacht nadat de tekst "de hardwareconfiguratie wordt gecontroleerd" verdwenen was?

En heb je nu de oude Linux partitie geformateerd, of de XP partitie? In het eerste geval kun je (als je CD doorstart) in het eerste scherm op R drukken. Je komt dan in de recoveryconsole terecht waar je als administrator inlogt en vervolgens met de commando's fixboot en fixmbr de boel kan herstellen.
Heb je de XP partitie geformateerd, dan zul je je hele systeem eerst opnieuw moeten installeren (alles is weg).
 
Er staan geen partities meer op, maar het blijkt dat de mbr gegevens beschadigd of weg zijn, ik kom ook niet in de console alleen in DOS of het BIOS, weet iemand of het mogelijk is om dit vanuit DOS (voor XP) te maken?
 
Als er geen partities meer zijn is het niet zo erg dat het MBR niet meer werkt. Je zult toch een OS moeten installeren, en die zorgt er direct voor dat je MBR ook weer gaat werken.

Het is alleen een beetje raar dat je XP CD niet wilt starten...
 
Rene, ik ben eruit wat de problemen gaf: de Harddisk is overleden, ik kon Windows 98 ook niet eens geinstalleerd krijgen, kreeg Harddisk foutmeldingen.
Hartelijk bedankt voor je hulp en het beste.

Groeten, Marcel
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan