Zwart scherm bij opstarten

• Onderwerp starter Onderwerp starter kirbo
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

kirbo

Gebruiker
Lid geworden
11 dec 2008
Hallo,
Ik heb een probleem met mijn laptop als ik hem wil opstarten. Als ik hem opstart dan krijg je al het geluid en gaan ook alle lampjes aan, maar het beeld blijft zwart.
Je ziet wel dat het scherm op een lichtere zwart komt. Ik heb mijn laptop al aangesloten op een extern beeldscherm en daar doet hij het wel op.
Dit probleem kreeg ik in de ochtend toen ik hem opstarten. De avond ervoor was er niets aan de hand, gewoon beeld en sloot hem normaal af.
Ik heb zelf geen flauw idee waar het aan kan liggen, want ik heb er niet veel verstand van.
Ik hoop dat iemand mij uit de brand kan helpen.

Laatst bewerkt door een moderator:
Zitten op je laptop een knopje om de helderheid hoger te doen? Zo ja, doe hem wat hoger kan soms wel eens helpen ;)

Het kan natuurlijk zijn dat je beeldscherm defect is of dat de verbinding naar je beeldscherm niet meer goed is. Dit zit vaak in de scharnieren waar af en toe wel eens wat los kan raken.
Het feit dat het allemaal nog op extern beeldscherm werkt geeft gelukkig aan dat je videokaart en evt andere hardware nog in orde lijkt te zijn.

Sommige laptops hebben ook een functietoets voor het uitschakelen van een beeldscherm of een andere bron (2e scherm, beamer etc.) dat zal het misschien niet zijn maar voor het geval dat..

Anders lijkt het op een gevalletje garantie, mocht die verlopen zijn en je bent in staat de laptop voorzichtig te openen.. kijk eens hoe de verbinding met het scherm er aan toe is.

Dus je kunt uiteindelijk wel doorstarte. Dan ligt het niet aan de videodriver. Als je meteen bij het starten van de laptop geen beeld krijgt dus ook geen BIOS-beeld dan heeft de laptop z'n VGA-signaal niet op de interne monitor, maar op de externe VGA-poort staan.

Dat is eenvoudig op te lossen door op de juiste FN combinatie te drukken terwijl de laptop gewoon draait. Ergens bij de functietoetsen zie je dan gekleurde iconen staan. En een of meer van die iconen stuurt, in combinatie met de genoemde FN toets, het soort VGA-signaal aan. Dit is een mogelijkheid.

Ik heb alle schroeven van mijn laptop losgemaakt en weer vastgemaakt. Vervolgens alle functies van FN geprobeerd. Helaas heb ik het probleem nog steeds. Wel merk ik dat als ik mijn laptop aansluit op een ander scherm dat als ik hem opstart hij automatisch het andere scherm laat zien. Ook zag ik bij configuratiescherm>beeldschermresoluties dat hij 2 schermen laat zien met dezelfde naam. Als ik dan op beeldscherm identificeren druk dat hij aangeeft dat het andere scherm nummer 1 is. Nummer 1 staat ook op hoofdscherm wat ik niet kan uitvinken. Bij scherm 2 kan ik niet eens het hoofdscherm aanvinken. Ik weet niet of het hier iets mee te maken heeft.

Dit riekt naar een inverter die niet meer functioneerd.
Is eenvoudig zelf te vervangen als je voorzichtig en nauwkeurig te werk gaat.
Als je de specificaties van je laptop plaatst, kan ik eens zoeken voor je.
Niet in Nederland want daar zijn ze veel te duur.

Ik heb even gekeken wat een inverter nou precies is. En als ik het goed begrijp zorgt dat voor de backlight van het scherm. Ik heb echter wel het idee dat de backlight van het scherm het doet. Als ik mijn laptop aanzet ligt het wel op, alleen dan zwart. Net alsof je de screensaver aanzet. Maar zeker weet ik dit natuurlijk niet.
Mijn laptop model is een hp pavilion DV6-1160, 2 ghz dual core, 4 gb RAM.

EDIT: Ik heb mijn computer voor de zoveelste keer uitgezet en opnieuw opgestart. Ik heb blind opgestart en daarna een beetje met het beeldscherm gespeeld(Overal een beetje op gedrukt) en toen ineens kreeg ik weer beeld. Nu maar hopen dat het blijven is, maar er zat waarschijnlijk toch iets los. Ik ben ook niet erg voorzichtig met mijn laptop, vanaf nu dus wel. Bedankt voor alle antwoorden in ieder geval en zodra er weer iets mis laat ik weer iets van me horen.

Laatst bewerkt:
Wellicht ergens een breuk in een kabel(tje).
Inderdaad te hopen dat het hierbij blijft.
Zet je vraag even op opgelost, bovenin de blauwe balk:)

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan