Zwart scherm; KDE4 is weg

Status
Niet open voor verdere reacties.

Calculus

Gebruiker
Lid geworden
20 jan 2009
Dringend vraagje:

Mijn OpenSUSE 11.1 komt op met een zwart scherm. Muiscursor doet het.
Na Ctrl-Alt-F1 krijg ik de prompt en kan ik inloggen als root of als user.
Wat moet ik invoeren om de KDE4 werkomgeving te activeren?

Alvast bedankt...

Ingelogd als user:
Code:
startx

Of eventueel als root (let wel: als je hierna nogmaals Ctrl-Alt-F1 indrukt heb je direct root-access zonder password!):
Code:
rcxdm restart

Hallo Base,
Hartelijk dank voor het antwoord. Het helpt niet. Ik denk dat mijn 11.1 corrupt is.
Ik heb besloten om OpenSuse 11.1 van mijn schijf te verwijderen en de schijfruimte terug te claimen en te veranderen naar een ntfs-partitie en weder op te nemen in de D-parititie waar de install van OpenSuse (met mijn toestemming) een hap uitgenomen heeft.

Het boek Linux voor Dummies zegt dat je in de dos-prompt van XP de opdracht:
fdisk /mbr
moet geven om de partities van OpenSuse Linux toegankelijk te maken voor format.
Hoe nu verder?
Met systeembeheer van XP of met het freeware programma Partition Master onder XP? Ik heb ook Partition Editor (PardEd) die onder een image van Linux op een bootable CDROM staat en die ik eerder heb gebruikt om partities te herschikken.
Eerlijk gezegd denk ik dat om de Linux-partities te formatteren (naar ntfs) de weg via XP Systeembeheer de beste is.
Gaarne jouw deskundig advies voordat ik dingen doe waar ik spijt van krijg.

Laatst bewerkt:
Waarschijnlijk werd het zwarte scherm veroorzaakt door een probleem in xorg.conf, waar kde4 problemen mee had. Je had kunnen proberen je huidige een backup te maken van /etc/X11/xorg.conf en de versie van installatie terug te zetten door /etc/X11/xorg.conf.install te kopieren naar /etc/X11/xorg.conf.

Wat betreft het verwijderen van linux, daarvoor moet je je Master Boot Record vertellen dat deze de windows partitie moet nemen om van te starten. Dat moet 'fdisk /fixmbr' voor je kunnnen doen.
Hier heb ik zelf echter weinig ervaring mee, want ik ben nog nooit teruggegaan van Linux naar Windows (geen reden toe gehad ;) ). Dus misschien dat iemand anders je daar nog beter in kan adviseren.

Je had kunnen proberen je huidige een backup te maken van /etc/X11/xorg.conf en de versie van installatie terug te zetten door /etc/X11/xorg.conf.install te kopieren naar /etc/X11/xorg.conf.

Ik heb al dagen lang van alles en nog wat geprobeerd maar zonder resultaat. Ik denk dat het hele systeem corrupt is geworden van allerlei dingen proberen. Opnieuw installeren vanaf dvd lost ook niets op. Ik kom steeds weer terug in dat zwarte scherm.
Daarom besloot ik helemaal terug te gaan naar af en de partities die opensuse heeft aangemaakt te reclaimen waarna ik met een echte schone lei opnieuw kan installeren en gewoon de 'bestelde' KDE desktop terugkrijg.
Overigens blijft ook dan nog het probleem dat ik de nvidia driver voor een breed scherm en met een 3D resolutie van 1680 x 1050 pixes niet krijg maar hooguit 1600 x 1200 (uxga), resulterend in een uitgerekt gedeformeerd beeld. XP detecteert dat automatisch goed en laat de beelschermresolutie makkelijk instellen: één klik.
Al met al betwijfel ik of opensuse 11.1 wel overweg kan met een breed grafisch beeldscherm.

Die resolutie is geen probleem, dat werkt hier ook prima. Had je wel de nvidia drivers geinstalleerd?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan