Zwart Scherm op mijn HP Pavilion DV9000

Status
Niet open voor verdere reacties.

Quindoo

Gebruiker
Lid geworden
27 mei 2009
Berichten
52
Beste Helpmij.nl,

Ik heb gisteren een update van Windows 7 geinstalleerd via Windows Update en sinds dien heb ik een zwart scherm. Mijn laptop is een HP Pavilion DV9790ed uit de DV9000 series.

Als ik mijn laptop opstart krijg ik geen enkel beeld, niet eens de POST meldingen, echt helemaal niks, wel branden de lichtjes op mijn laptop. Ik hoor het Windows opstart geluid ook niet maar het kan zijn dat ik ergens blijf hangen tijdens het opstart proces met bijvoorbeeld herstelfunctie, veilige modus of iets dergelijks maar dat kan ik dus niet zien.

Ik heb al geprobeerd mijn laptop open te maken en enkele kabeltjes los te halen en weer vast om te kijken of daar iets mee aan de hand was. Ik heb het geheugen ook eruit en opnieuw erin gedaan maar daar is volgens mij niks mis mee.

Ik weet niet precies wat het probleem is aangezien het gebeurd is nadat ik een update uitvoerde. Het kan dus software matig zijn maar ook hardware matig als mijn monitor gewoon kapot is.

Ik wilde proberen om een externe monitor te gebruiken maar aangezien ik geen enkel beeld is kan ik ook niet echt iets instellen om de externe monitor te activeren.

Ik heb onlangs, na enkele uren eenmalig beeld gekregen waar ik de keuze had om de herstelfunctie te activeren of normaal op te starten. Ik had gekozen voor de herstelfunctie en ik liet die doorgaan totdat die herstartte en weer zwart scherm gaf. Sindsdien heb ik weer geen beeld weten te krijgen. Ik was blij toen ik dit wel te zien kreeg want dit betekent dat er iets fout zit in de software of drivers of wat dan, en dat het scherm in ieder geval werkt. Dit scheelt mij in ieder geval al veel geld.

Ik hoop dat jullie hier meer over weten wat het probleem kan zijn.

In de tussentijd probeer ik nog enkele dingen uit en probeer ik weer beeld te krijgen in die optie, dan zal ik hem proberen normaal op te starten en hopen dat ik in Windows kan komen.

Met vriendelijke groet,

Bram Buermans
 
Probeer hem eens op te starten met de Win 7 installatie dvd.
Met een beetje geluk staat je bootvolgorde op eerste boot vanaf cd/dvd.
Geef even aan of dat lukt.
 
Hallo

HP Pavilion DV9000

Deze zijn berucht om gevoelig te zijn voor oververhitting g.p.u. chipset.

Indien de heatpipes van deze laptop inderdaad verstopt zijn , zit de kans er dik in dat er slechte verbindingen zijn ontstaan tussen motherboard en g.p.u.

Hoe laptop zuiver maken staat hier :

http://www.helpmij.nl/forum/showthread.php/616055-ventilator-probleem?highlight=laptop+zuiver+maken

Hopelijk voor u zijn deze symptomen enkel door update naar w7 onststaan , en heb ik geen gelijk.

Heb je nog beeld v/d b.i.o.s. tijdens het opstarten ???

Peter
 
Laatst bewerkt:
Ik heb mijn laptop proberen op te starten door middel van de Windows 7 installatie CD. Ik hoor dat de CD geladen wordt, maar ik krijg echter geen beeld dus ik kan er verder ook niks mee doen.

En nee, ik heb geen beeld van de bios tijdens het opstarten. Ik zie echt helemaal niks, niet eens een knipperende cursor of iets dergelijks.
 
Probeer het volgende.

Accu eruit, adapter eraf en houdt de powerknop 1 minuut ingedrukt. (atx-reset)
Dan haal je alle restspanning ven je moederbord en probeer hem opnieuw op te starten.

Als je toch weet hoe hij open moet, zoek eens naar een knoopcelbatterijtje en haal dat 2 minuten eruit.( bios reset)
Dit is niet bij elke laptop mogelijk.
 
Probeer het volgende.

Accu eruit, adapter eraf en houdt de powerknop 1 minuut ingedrukt. (atx-reset)
Dan haal je alle restspanning ven je moederbord en probeer hem opnieuw op te starten.

Als je toch weet hoe hij open moet, zoek eens naar een knoopcelbatterijtje en haal dat 2 minuten eruit.( bios reset)
Dit is niet bij elke laptop mogelijk.

Ik heb beide suggesties al eerder uitgevoerd maar heb ze nogmaals individueel uitgeprobeerd en beide suggesties geven geen resultaat. Het is echt vreemd dat ik gewoon geen beeld meer heb bij het opstarten.
 
Als je hem nu nog eens probeerd op te starten na een tijdje ( zoals in je startpost beschreven) maar dan in veilige modus. (paar keer F8 trommelen )
Misschien dat een systeemherstel je verder kan helpen.

Ik heb toch het vermoeden dat het een warmte issue is.
 
Kan goed zijn dat de gpu chip te heet is geworden en kapot is zoals vele van dit type,zoek eens op youtube en google naar deze fabrieksfout.
 
Mijn laptop kon inderdaad best warm worden, vooral als ik een game aan had staan. Maar ik heb hem sinds gisteren dus vrij weinig aangehad en zou dus al behoorlijk afgekoeld moeten zijn.

Ik heb het nu weer voor elkaar gekregen om beeld te krijgen en ik heb het nu voor elkaar gekregen om in Windows te komen. Nu moet ik alleen zo werken, dus ik zet hem straks uit en probeer ik hem na het werk nog eens op te starten. Misschien dat die het nu weer doet zoals het hoort. Ik heb namelijk voordat ik in Windows kwam nogmaals die herstelfunctie geprobeerd en die was nu wel afgerond zonder zwart scherm.

Ik ben dus benieuwd, en alvast bedankt voor de vele en snelle reacties.

Ik laat het nog weten of die het inderdaad weer blijft doen.

Met vriendelijke groet,

Bram

Edit: Ik heb hem weer opgestart en ik heb gewoon beeld. Ik weet niet precies wat het probleem was of hoe ik het opgelost heb maar het werkt in ieder geval weer. Ik zal het de komende dagen aankijken en mocht ik het weer krijgen dan zal ik het melden. Maar voor zover ik het nu zie heb ik er een goed vertrouwen in. Bedankt allemaal voor jullie hulp in ieder geval.

Topic mag gesloten worden.
 
Laatst bewerkt:
Ik wil even melden dat hij het nog steeds, of weer niet doet. Gisteren kreeg ik hem al in Windows en dergelijke. Ik was op dat moment bezig met het kijken van een aflevering van een serie op mijn laptop. Halverwege de aflevering sprong mijn beeld naar zwart met een groene bovenrand en vervolgens naar wit en het muziek bleef hangen. Dit zag er niet goed uit en ik moest hem uitschakelen door de powerknop ingedrukt te houden. Daarna probeerde ik hem opnieuw op te startte en kreeg ik weer een zwart scherm. En nu ben ik net wakker en probeerde het nogmaals en toen deed die het ook niet. Ik zit momenteel op een andere laptop.

Het is dus niet het scherm dat kapot is, maar ik heb het vermoeden dat het toch iets van overhitting is of eventueel mijn grafische kaart, of anders toch iets software matig.
 
Hallo

Jammer genoeg heb je blijkbaar niet gecontroleerd of er veel stof in de heatpipe en fan zat ....

Dit nu alsnog doen heeft weinig zin.

De schade is er ....

Volgens de vorige en de nu vermelde symptomen ---> losgekomen g.p.u./motherboard chipset.

Dit is te herstellen '"reflow" , maar ... je moet maar iemand vinden die dit wil doen voor dit model.

Er is immers veel werk aan om deze te demonteren/monteren.

Het reflowen zelf is +/- 5 min werk.

Indien dan na "herstelling" de koeling wel op regelmatige tijdstippen zuiver/stofvrij wordt gemaakt , kun je stellen dat deze reparatie zo goed als nieuw is...

Peter
 
Hallo VDK_P

Dit is jammer om te horen inderdaad, maar ik had hiervoor al gekeken of er stof aanwezig was maar dat was al niet het geval, wel werd die erg warm. Ik heb even zitten zoeken op de term reflow en klinkt erg ingewikkeld. Ik heb ook al gekeken of dat te repareren is in een computer winkel maar daar ben je al snel meer dan 100 euro aan kwijt.

Nu zag ik deze video op youtube: http://www.youtube.com/watch?v=bnkQNmKauEc

En ik zit er over te denken om dit eventueel zelf te doen, mits ik ergens een reparatie uit kan voeren die niet zo erg duur is. Anders ben ik toch van plan om een nieuwe laptop aan te moeten schaffen.

Maar aan dit filmpje te zien, denk ik dat dit precies is wat ik moet doen aangezien het ook de zelfde symptomen zijn met hetzelfde model.

Ik zie ook veel filmpjes en lees veel bij de term reflow dat ze het gehele moederbord in een oven doen. Maar daar ben ik nog niet echt zeker van.

Ik zal nog meer onderzoek doen voordat ik iets besluit maar bedankt voor de mededeling en de term reflow, ik had hier nog nooit van gehoord op het gebied van computers.

Heb je zelf nog enige suggesties, eventueel met betrekking tot het filmpje dat ik gelinkt heb?
 
Hallo

Persoonlijk heb ik toch enkele opmerkingen (korrekties) bij het getoonde clipje...

Ik gebruik ook een pyropen , maar i.p.v. de open vlam , gebruik ik het bijgeleverde wisselstuk voor hete lucht.

Zo kun je veel beter de temp. regelen , en heb je bijna geen kans dat de g.p.u. core breekt door te felle gefocuste warmte.

Ik gebruik tevens een optische temp. monitor om de temperatuur te controleren.

De gebruikte witte temp. geleidende pasta versteend veel te snel , en ik gebruik andere , die stabieler is over langere periode.

Het koperen plaatje geplooid in de clip , gebruik ik ook , ongeveer 20 op 20 mm , 1 mm dik , liefst rood koper , maar messing werkt ook heel goed , uiteraard een vlak exemplaar gebruiken !!!! .

Als laatste opmerking .... alvorens dit koperen plaatje te monteren , plaats ik eerst een stukje vierkante transparante mica , met de core uitgesneden , zodat er zeker geen temp .geleidende op de g.p.u./c.p.u. kan komen , daar deze soms ook elektrisch geleidend is.

Motherbords in de oven stoppen , is vragen om problemen .... componenten die langsonder eraf vallen , onderdelen die niet berekend zijn voor deze hoge temperaturen er toch aan blootstellen (elco's etc..) , alle witte onderdelen (connectoren etc...) worden lichtbruin door de exterme hitte...

Indien je dit nog nooit hebt gedaan , is er uiteraard een risico , persoonlijk heb ik nog geen enkel hersteld toestel terug defekt binnen gekregen die hersteld was op deze manier.

Hopelijk heb jij , of iemand anders die dit leest hier iets aan.


Peter
 
Ik heb het gehele reflow proces uitgevoerd zoals op de meeste video's en websites staat. Naar mijn mening is het gehele proces vlekkeloos gegaan, het heeft echter niets geholpen. Ik had dan ook al het vermoeden dat mijn videochip het al had begeven omdat er al een soort van bel op zat. Ondanks dit slecht nieuws is heb ik hier best veel van geleerd, en dit was voor mij ook de eerste keer dat ik een laptop open moest maken naast het vervangen van geheugen en dergelijke.

Ik heb besloten dat ik dan ook ga kijken voor een nieuwe laptop i.p.v. hem te laten repareren want dat kost mij ook al minstens 100 euro en heb ik de kans het over een jaar of twee weer te krijgen.

Toch bedankt voor al jullie hulp en het voelde goed om aan mijn laptop bezig te zijn. Ik heb dan ook veel ervaring opgedaan m.b.t. de binnenkant van een laptop.

Hebben jullie toevallig nog een aanrader als het komt op een nieuwe laptop? Ik ben op zoek voor een goede laptop vooral voor school voor de opleiding systeembeheer, daarnaast gebruik ik hem in de weekeinden voor te gamen maar dit is geen must. Ik heb hem dan ook vooral nodig voor zware programma's en dingen als virtualisatie.

Met vriendelijke groet,

Bram
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan