zwarte taakbalk?

Status
Niet open voor verdere reacties.

MissDubbelfriss

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
8 jul 2008
Hoi,

Ik heb een vraag. Ik gebruik Windows XP op mijn pc, maar sinds 2 dagen heb ik een zwarte taakbalk, ipv het bekende windows-blauw. Dat is op zich niet erg, maar als ik bijv. menu start open dan is dat ook volledig zwart, uitgezonderd de pictogrammen van de diverse programma's. Ik krijg ook geen verbinding met internet (en ook niet met MSN).

Ik kan wel mijn antivirus opstarten en die vind geen virus, wel vraagt ie om een update die ik niet kan instaleren, omdat ik geen verbinding heb met internet.

Wie kan me helpen met dit lastige probleem?
Alvast bedankt!

Groetjes MDF

Update op een usb stick downloaden bij een kennis ?

Die update even terzijde maar Microsoft zegt dat het probleem veroorzaakt wordt door een fout in het gebruikers account. http://support.microsoft.com/kb/318027/nl
Hier werkt de taakbalk wel wanneer je opstart in veilige modus.

Het kan ook gebeuren als het bestand comctl32.dll uit c:\windows\system vervangen wordt door een oudere versie en daardoor in conflict komt met Internet Explorer. Had jij niet ook problemen met Explorer? Zoek het bestand comctl32.dll in het .cab bestand van de installatiebestanden van Explorer. Je kunt explorer ook opnieuw installeren. Er is een derde mogelijkheid, download het bestand van internet, daarbij kan de volgende site interessant zijn: http://www.liutilities.com/products/wintaskspro/dlllibrary/comctl32/ daar helpen ze je met een online scan naar problemen met dit comctl32.dll bestand. Ik hoop dat het middel niet erger is dan de kwaal want online scans zijn niet te vertrouwen maar ik heb niks te nadele van Uniblue kunnen vinden behalve dat ze een slecht spyware programma hebben uitgebracht.

Intussen zijn we een stapje verder met het oplossen.

Wat het nou precies is weten zelfs de experts niet :( mogelijk door spyware of een virus veroorzaakt, al lijkt dat onmogelijk met mijn antivirus en antispyware programma.

Wat we gedaan hebben is dit: de pc naast een andere gezet, zodat we konden zien waar welk venster zou zitten en vooral ook welke knoppen. Vervolgens heeft een of andere techneut de pc 2 maanden terug in datum gezet (do not ask me how) en deed alles het weer. Ik heb nu een backup gemaakt van alle belangrijke bestanden.

De volgende stap die genomen moet worden is het opnieuw installeren van windows XP en dan zou het opgelost moeten worden.
Het zal vast heeeeel omslachtig zijn, maar als het werkt ben ik tevreden! Dat opnieuw installeren gaat mij nog te ver, dus dat laat ik dit weekend doen door een vriend en dan is het klaar. Voor mij moet een computer te begrijpen zijn in Jip-en-Janneke-taal.

Groetjes MDF

Het terugzetten is Systeemherstel. Als de computer even niets te doen heeft maakt het zo af en toe een systeemherstelpunt. Ook wanneer software wordt geïnstalleerd wordt er vaak voor de zekerheid een systeemherstelpunt gemaakt. Je kunt ook opdracht geven tot het maken van een herstelpunt. Afhankelijk van de ruimte die je daarvoor gereserveerd hebt zijn het er meerdere en kun je ëën of twee maanden terug gaan. Je kunt die kalender bekijken (of een herstelpunt maken) bij Start - Alle programma's - Bureau accessoires - Systeemwerkset - Systeemherstel. Een systeemherstelpunt doet niets anders dan de instellingen terug zetten. Daarbij het register inbegrepen. Het is belangrijk dat je weet hoe dit werkt want jou probleem werd hiermee opgelost. Het betreft dus een instelling of een verwijzing. Je wilt voor de zekerheid Windows opnieuw installeren met behoud van instellingen maar dit vervangt niet de programma's. Na verloop van tijd installeer je misschien de zelfde updates of gebruikt je dezelfde programma's (dat ligt voor de hand) en voila daar ga je weer op zwart. Aan de hand van het systeemherstelpunt dat uiteindelijk moest worden gekozen kun je mogelijk nog achterhalen welke handeling, toepassing of driver de instellingen ten nadele veranderde. De fout kwam daarna. Wat je altijd zou kunnen doen is een programma draaien dat toestemming vraagt voor de wijziging van systeembestanden, opstart opdrachten en het register. Je kunt dan bij installaties vaak zelfs ongewenste onderdelen tegenhouden zoals zoekbalken en updaters. Zo een systeem heet in de meeste gevallen "system internals" Zelf vindt ik dat meer waardevol als al mijn spywarescanners bij elkaar. Je kunt Spybot hiervoor gebruiken, dan zie je een icoontje van een hangslot in de systemtray. Ik heb tegelijk ook Counterspy draaien met de instelling Paranoia, dan kan er niet eens meer een programma starten zonder dat je ten minste eenmaal jou toestemming daarvoor gegeven hebt. Houdt het systeem daarmee voorlopig dus goed in de gaten. Groeten. Alfred2

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan