zwarte vierkanten in systeemvak

Status
Niet open voor verdere reacties.

chrisd1

Gebruiker
Lid geworden
1 okt 2008
Mijn oude XP-PC is vanmorgen weer traag en ik zie 2 zwarte vierkanten in mijn systeemvak.
Er op klikken levert geen nieuwe informatie op.
Wie weet, wat die betekenen??

De meest voorkomende reden dat iconcache.db corrupt is.
In Windows XP kun je icon cache hier vinden: C:\Documents and Settings\User\Local Settings\Application Data\IconCache.db. Door dit bestand te verwijderen dwing je XP een nieuwe aan te maken. Het moet echter op een bepaalde manier gebeuren omdat XP een kopie ervan in het RAM geheugen kan hebben & vervolgens deze activeert na het verwijderen zodat nog e.e.a. niet gerapareerd is.

Hiervoor moet je eerst de verborgen bestanden zichtbaar maken:
Open de Windows verkenner (Via Deze computer of Windows-toets + E)
Ga naar Extra > Map opties > tabblad Weergave
Scroll in het venster naar Verborgen bestanden en mappen
Selecteer de optie Verborgen bestanden en mappen weergeven
Klik op Toepassen > OK

Verwijder nu het iconcache.db bestand. Beëindig nu explorer.exe dat verantwoordelijk is voor het weergeven van iconen & pictogrammen e.d. d.m.v. taakbeheer. Deze kun je oproepen door de [windowstoets+r] toetscombinatie -> typ: taskmgr. Alle iconen zullen nu verdwijnen, maar na een korte pauze zal alles weer verschijnen.

@dorado
Vanmorgen stond er nog maar één zwart vierkant in.
Heb, nadat ik de onzichtbare bestanden zichtbaar gemaakt heb, IconCache.db verwijderd, waarna idd de iconen verdwenen.
Toen ik met Taakbeheer explorer.exe had gestopt, verdwenen de iconen (en zag ik dus alleen achtergrond).
Nadat er 15 minuten niets gebeurde, heb ik met knop op de computerkast de pc uitgezet en vervolgens opnieuw opgestart.
Het zwarte vierkant is er nog steeds; Iconcache.db zie ik niet.
??

Kijk in het register voor de Icon BPP waarde.
Creëer eerst een systeemherstelpunt uit veiligheidsoverweging.

Klik Start>Uitvoeren>type regedit>OK.
In het linkervenster, vouw de sleutels uit om HKEY_CURRENT_USER\Control Panel\Desktop\WindowMetrics te vinden
klik op WindowsMetrics key om de waarde uit te lezen in het rechtervenster.
Zoek Shell Icon BPP in het rechtervenster. Deze waarde moet 16 zijn.
Als dat niet zo is, rechtsklik & verander de waarde naar 16, sluit het het register & herstart.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan