Zweem

Status
Niet open voor verdere reacties.

apijtsma

Gebruiker
Lid geworden
29 jun 2007
Hallo allemaal,

Al geruime tijd maak ik gebruik van de fotocamera Finepix S5700. Over het algemeen zijn de foto's redelijk. Maar bij het fotograferen van gebouwen, objecten zie je toch steeds weer een terug kerende zweem van BLAUW in de foto. Vooral bij de randen van gebouwen, bomen enz. Alle instellingen geprobeerd en vergeleken, maar geen verschil. Tijdens de opname geeft camera geen enkele foutmelding aan. Wat (welke fout) ligt hier nu uiteindelijk ten grondslag? Bij voorbaat dank voor tips.

Kun je een foto online zetten want ik vraag me af hoe het er uit ziet.
(Daarna weet ik natuurlijk niet of ik je er ook mee kan helpen :o maar ik ben even nieuwsgierig.)

Ik krijg met geen mogelijkheid een foto als bijlage in het bericht. Ik kan wel een foto als bijlage in een PB sturen. Dat is niet zo moeilijk, maar in deze reactie zie ik geen kans de foto ' op te pikken' en mee te sturen. Een tip, misschien? Ik maak gebruik van Mozilla.

Je hebt last van chromatische aberratie. Helaas is er niets anders aan te doen dan in RAW te fotograferen of/en het diafragma sluiten bij helder weer.

Je hebt last van chromatische aberratie. Helaas is er niets anders aan te doen dan in RAW te fotograferen of/en het diafragma sluiten bij helder weer.

Ruben94: Heb e.e.a. nagelezen en ik ben van mening dat jouw verklaring een heel goede is. Deze theorie heb ik vroeger ooit op school enigszins geleerd, maar bij dit soort toestanden denk je al gauw: het zal de capaciteit, kwaliteit van de camera (lens) zijn. Dat laatste zal zeker ook mee spelen. Het is geen spiegel reflex. Hiervoor had ik twee andere camera's. Die hadden weer andere problemen met scherpstellen, te trage sluitertijden. Ik ben nog steeds van mening dat de analoge camera nog steeds de mooiste resultaten geeft. Digitale fotografie vereist een heel andere kennis dan de analoge. In ieder geval bedankt voor de uitleg. Weer wat geleerd.

Nee hoor,gewoon een foute witbalans.
als je de camera op automaat hebt staan,ligt het aan de aansturing van de camera.
Mogelijk zou een firmware update kunnen helpen.
Zoniet moet je de instellingen van de camera nakijken.

Nee hoor,gewoon een foute witbalans.
als je de camera op automaat hebt staan,ligt het aan de aansturing van de camera.
Mogelijk zou een firmware update kunnen helpen.
Zoniet moet je de instellingen van de camera nakijken.

Camera staat meestal op P- stand met een Iso waarde 400. Maar in stand Auto weinig verschil waar te nemen. Ik zal jullie tips zeker onderzoeken om er achter te komen waar het euvel (blauw overheerst) precies zit. Dank voor het meedenken in dezen.

Voor de beste kwaliteit zou ik de ISO toch naar 100 zetten.
Het heeft echt helemaal niks met witbalans te maken, maar met purple finging.
Kijk eens of dit erop lijkt: http://www.cameralabs.com/reviews/Canon_EOS_50D/sample_images.shtml
3e plaatje, daar ook weer het 3e plaatje naast. Dat is Purple Fringing.
Dit heeft niets met de camera te maken, maar met de lens. Geen zorgen, alleen hele dure lenzen hebben dit niet;)

kijk eens in het menu van de camera onder witbalans.
Probeer eens witbalans voor gloeilamp
maakt het wat roder,maar goed is het niet.
Er zit een fout in de camera.

Hij ziet het bij randen, niet over de hele foto.
Ik blijf bij Purple Fringing.

Zweem: blijft een probleem, ook als ik oudere foto's terug zie. Vandaag met andere standen WB geprobeerd. Het was somber weer. Stand 'schaduw' gebruikt. Tja: nu een bruin achtige zweem door het beeld. Er zitten ook beslist goede foto's bij. Maar om nu te zeggen: DIT is het geheim van de smid, nee, dat kan ik (nog) niet zeggen. Aan de andere kant zou het bijzonder lastig zijn om steeds weer de WB stand te moeten veranderen. De stand AUTO voor WB zit er toch niet voor niets op? Is er een foto bewerking programma dat het meest geschikt is om zweem te verwijderen?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan