zyxel 2602HW-D3A geen switch?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Langeheusden

Gebruiker
Lid geworden
8 mei 2013
Jullie zullen wel denken: 'niet alweer een die de sticky's niet leest/begrijpt' maar toch, ik kom er niet uit.
Situatie:
Experia glasvezel, daar heb ik een switch aangehangen, de zyxel.
Het draadloze gedeelt van zyxel (voor buiten in de tuin, want bereik Experia onvoldoende) werkt goed.
Ik heb zo'n air-music ding op de switch aangesloten: werkt goed.
Maar draadgebonden wil m'n laptop geen verbinding maken: onbekend netwerk.
Ik kan via draad via Zyxel ook NIET in de Experia.
Ik kan wel in de Zyxel (ip-adres gegeven (192.168.2.240) binnen subnet mask range, maar buiten ip-adres range (192.168.2.1 - 192.168.2.200))
Firewall van laptop uitgeschakeld
Firewall van Zyxel uitgeschakeld
DHCP van Zyxel uitgeschakeld
WAN op 'Bridge' ipv 'Routing'
Wat doe ik fout??

Laatst bewerkt:
Welkom op Helpmij.nl.:)

Jammer dat je geen sticky's wil lezen, die toch niet in deze sectie staan. :p

Je vraag is niet echt duidelijk. Als ik echter ga zoeken op "zyxel 2602HW-D3A" kom ik op een router uit.

De Zyxel wàs m'n oude router toen we nog bij Telfort zaten. Nu hebben we glasvezel (KPN) dus de Experiabox als router.
Ik wil graag de oude Zyxel als switch gebruiken (en het draadloze gedeelte voor buiten, dat werkt goed), maar draadgebonden werkt de Zyxel niet als switch, ondanks
het lezen van Sticky's :p, en tientallen verwante vragen/antwoorden.

BTW bedankt dat je in ieder geval toch de moeite neemt om te reageren
:thumb:

Die heb ik al meerder malen gelezen (óók als sticky, bij subforum Routers;))
Maar ik zie nu wel dat ik punt 1 vergeten ben: het loskoppelen van experia en zyxel tijdens`het toekennen van ip-adres, maar..........
wat maakt dat uit??
Als ik ze nu loskoppel en dan weer verbindt?? is dat voldoende of wat moet ik dan??

Die opmerking staat er omdat........ je anders problemen krijgt bij het wijzigen van het LAN ip-adres van de Zyxel als die in dezelfde reeks ligt als het WAN ip-adres (zoals toegekend door de provider routermodem)!
Om die reden én omdat (verderop, stap 8) je toch de WAN verbinding niet meer gebruikt (je sluit een LAN verbinding van de Zyxel aan op je provider-routermodem, niet de WAN verbinding) laat ik die verbinding meteen loskoppelen.

Het is dus een essentiële stap, en moet dus uitgevoerd worden. Geen idee waarom je dat niet (meteen) gedaan hebt... Volg gewoon alle stappen die er staan, en het zou moeten werken.

Tijs.

Nou Tijs,

Ik hab alles opnieuw gedaan (Zyxel eerst volledig gereset), maar ik krijg via laptop draadgebonden géén internet.
Ik kan via laptop in de Zyxel. Ik kan in de Zyxel (ip 192.168.2.240) pingen naar laptop(ip 192.168.2.3) èn pingen naar Experia (ip 192.168.2.254).
Ik kan via de laptop pingen naar Zyxel, maar níet naar Experia.
Wat doe ik fout??????
In Zyxel staat Firewall uit. en DHCP (inmiddels, omdat 'none' niet werkte) op 'relay', IP server 192.168.2.254.
Ik weet het niet meer.
WLAN werkt wel goed.

Meer informatie over het installatieproces is wenselijk:
a. Je hebt de zyxel gereset. Heb je daarna
i. de zyxel losgehaald van de experiabox, en daarna
ii. DHCP serving en firewall/portforwarding/UpnP/etc. uitgezet op de zyxel (bedraad aangesloten) en daarna
iii. de zyxel een LAN ip-adres gegeven in de reeks van de experiabox (dus dat vrije 192.168.2.240 ip-adres)?
b. Na de stappen van a., heb je een van de 4 LAN aansluitingen van de zyxel gekoppeld aan een van de LAN aansluitingen van de experiabox?
c. Heb je hierna (nog steeds bedraad aangesloten) je pc geherstart en heeft je pc toen een ip-adres gekregen in de 192.168.2.x reeks, dus (via DHCP) van de experiabox?
d. Heb je daarna je pc bedraad ingelogt op de zyxel (op http://192.168.2.240 ) en daar toen de draadloze instellingen geregeld?

Tijs.

Laatst bewerkt:
Alles 'ja', ik heb ook nog nieuwe firmware op de Zyxel gezet.
Standaardgateway-192.168.2.254.
Maar geen ping vanuit laptop daar naartoe

Firewall wel uitgezet in de Zyxel? En krijgt je pc het ip-adres etc. van de Experiabox?

Tijs.

Kun je wel surfen op die laptop?
Overigens kun je de DHCP server die het ip-adres heeft toegewezen op de volgende manier achterhalen:
[Windows-toets]r toetscombinatie -> cmd /k ipconfig /all | find /i "dhcp"
of je doet gewoon [Windows-toets]r toetscombinatie -> cmd /k ipconfig /all
en kijk in het venster terug welke DHCP server er gebruikt was.

Tijs

Dhcp ingeschakeld;:ja
Dhcpserver:192.168.2.254
Dhcpv6 IAID 234890284
Dhcpv6 DUID.....

Dan 6 X
Dhcp ingeschakeld: nee

Ok, kun je surfen? Dat had ik ook gevraagd.

Tijs.

Dacht dat die vraag sarcastisch bedoeld was: kun je eigenlijk wel surfen met die laptop....:p
Ik ben nu via de draadloze verbinding van de Zyxel bezig ( en zojuist op m'n telefoon)

Ik zie nu in de Experia dat het MAC-adres van 192.168.2.1 (de laptop dus) 0 is
Maar ook dat er nog een 'Cees' (de naam van de laptop, verzonnen door mijn zoon) in de DHCP-Client list staat...

Laatst bewerkt:
Je meldde dat het draadloos wel werkt. Meld straks even terug of dat inderdaad het geval is (dus smartphone draadloos verbonden met de Zyxel). Werkt dat, kijk dan of het ook op de laptop werkt als die puur draadloos verbonden is.
Mijn eerste inschatting is dat er op de laptop iets fout zou kunnen zijn.

Tijs.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan