• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Calculatie programma voor staalprijzen

Status
Niet open voor verdere reacties.
staalcalc excel

Jongens, bedankt ziet er prima uit.

Weet iemand misschien een slimme oplossing om binnen het pull-downmenu van profiel sneller te zoeken, dus bv als ik U intik van UNP dat dan ook gelijk al de profielen die met een "U"beginnen in beeld komen dan hoef ik geen honderden profielen te scrollen.
En het zou fijn zijn als het opgengeklapte menu langer zou zijn zodat meer Profielnamen te zien zijn.

Jos
 
Jos D,

De snelle manier, dat heeft Trucker10 al eens gemaakt voor iemand.
Hij had toen de onderwerpen verdeeld in categorieen en kon je met een begin letter in te voeren gelijk op dat deel.
Validatie kan geloof ik niet langer, of met een trucje?
 
Jos D,

Even een klein voorbeeldje gemaakt.
 

Bijlagen

  • Validatie.xls
    18 KB · Weergaven: 48
Jos D,

De snelle manier, dat heeft Trucker10 al eens gemaakt voor iemand.
Hij had toen de onderwerpen verdeeld in categorieen en kon je met een begin letter in te voeren gelijk op dat deel.
Validatie kan geloof ik niet langer, of met een trucje?

Wim :thumb: dat heb je destijds goed opgemerkt , het was de toen de TS die een nog beter idee had zet gewoon de begin letter in een cel ( zie blad 2 ) ;
Op blad 1klik je de validatie cel ( tot het driehoekje komt ) type er gewoon de begin letter van je profiel in bv. r of R ( maakt niet uit ) en pas daarna klik je op het driehoekje en je komt direct bij de profielen beginnende met r .
Ik heb er een paar bijgezet alsook op blad 1 wat aan de formules en 0 waarden gedaan wissen is enkel nog via clearcontents op kolom B , D en F .
Ik hoop dat Jos hier nog aan uitraakt , ondertussen heeft Wim de vorige topic gevonden :thumb: een bestandje uitgewerkt
 

Bijlagen

  • staalcalc1-11-2(1).xls
    92 KB · Weergaven: 49
Laatst bewerkt:
staalcalc excel

Hallo Jack en Daniel,

Ik had inmiddels mijn programma al aangepast, maar ik krijg jullie opties hierin niet verwerkt, tevens kan ik een aantal regels niet meer op nul zetten, zie de restanten die niet op nul willen.
Kunnen jullie dit repareren?
Tevens zou ik ook op artikelnummers willen zoeken zoals bij de profielnummers

Heeft iemand van jullie nog even?

Jos
 

Bijlagen

  • staalcalc 19.xls
    99 KB · Weergaven: 68
Hallo Jack en Daniel,

Ik had inmiddels mijn programma al aangepast, maar ik krijg jullie opties hierin niet verwerkt, tevens kan ik een aantal regels niet meer op nul zetten, zie de restanten die niet op nul willen.
Kunnen jullie dit repareren?
Tevens zou ik ook op artikelnummers willen zoeken zoals bij de profielnummers

Heeft iemand van jullie nog even?

Jos

Jos , ik de vorige post had ik al een opgeschoond bestandje gepost :rolleyes: .
Op artikel nummers zoeken en het staalprofiel terug geven ? ( dat zal via verschuivingen en vertikaal zoeken moeten ) .
Als je de range ( je pos nr ) verder wil uitbreiden , geen probleem maar dan moet je ook je macro bereik aanpassen . Ik wil der wel aan beginnen , maar ga nu toch verder factuurtjes maken en lonen voorbereiden .
 
Jos D,

Als je het bereik vergroot, zal je ook in de macro het bereik moeten aanpassen.
De validatie lijst heb ik tevens aan gepast.
Vul B.V.B een R in en je gaat gelijk naar het profiel met een R
 

Bijlagen

  • staalcalc 19(Hv).rar
    26,1 KB · Weergaven: 33
Laatst bewerkt:
staalcalc excel

Bedankt allemaal !

Ik was er zelf ook al aan de wijzigingen begonnen, koste mij 3uur als amateur !!.
Ik zal jou uitwerking ernaaast leggen en vergelijken of ik fout bezig was.
Het ziet er zeer goed uit vindt ik zelf na alle hulp die ik kreeg.
Ik ga nu de bestanden vullen en testen. Als dit werkt naar behoren wil ik op een later tijdstip dit programma laten perfectioneren door een senior excel deskundige (tegen betaling uiteraard).
Ik zal via dit kanaal dan een oproep doen.

Jos
 
Jos , om die lijnen met kleur te krijgen uit het bestandje van Jack , kopier de macro van het ene bestandje naar het andere ( blad1) kijk ook wat er in de voorwaardelijke opmaak moet staan , of gebruik het bestandje dat ik eerder heb gepost . En waarom betalen :( dit is een forum vragen stellen en zelf knutselen ;) :thumb: kan je later steeds aanpassen > bijwerken > verbeteren
 
staalcalc excel

Problemen met bestand vullen
Bij het invullen van bestandgegevens op werkblad 2 gaat van alles fout, oplossing?
Voorbeeld: regel 13,14,15 geven aan dat bij het zoeken met het pull-down menu iets fout gaat, maar ik kan niet vinden wat. als ik wil zoeken op letter H verschijnt geen letter H of groep die begint met H, ook op letter B of op BOU, terwijl op blad 2 wel een naam staat (BOUTEN...), kortom het zoeken op alfabet gaat fout., Tevens zou ik het pulldownmenu graag iets langer zien, dus meer gegevens onder elkaar als dit zoekmenu geopend is.

Dit zelfde menu zou ik ook graag hebben bij de artikelnummers, zodat ik op naam en artikelnummer kan zoeken. Deze groep bestaat uit 3 letters gevolgt door cijfers, maar als dit niet kan dan volsta ik met alleen cijfers..
Ik begreep eerder dat dit geregeld is door gegevensvalidatie, maar het lukt mij niet dit te wijzigen of een nieuw menu te maken.

Wie kan mij verder helpen
 

Bijlagen

  • staalcalc3-jos.rar
    28,4 KB · Weergaven: 62
Jos , waarschijnlijk heb je op je tabblad2 rijen verwijderd en dit past ook de validering aan , je begon pas vanaf rij A23 voor je pulldown , verder zal je , je moeten beperken tot de eerste letter B ipv. BOU , tenzij we een filter gaan inbouwen met nog neer code enz.
Voor de andere vraag zoeken op artikel nummers ?? niet op 1 , 2 , 3 om dit werkende te krijgen .
 

Bijlagen

  • staalcalc3-jos.RAR.zip
    33,5 KB · Weergaven: 80
s

Hallo Daniel,

Ik zie dat het nu wel werkt, echter in de praktijk zullen ook regels op blad 2 verwijderd worden, kan dit kwaad, of dient dit beveilgd te worden? Ik kan overigens niet thuis brengen waar je de fout kunt zien. Overigens is dit puldown menu niet langer te maken, ik zie nu steeds maar 8 regels in dit menu.
Als ik alleen op B kan zoeken, maar niet op BOU, dan wordt dit straks ver zoeken met scrollen bij honderden bestandsgegevens met een B, je snapt mijn probleem

Je antwoord op de tweede vraag begrijp ik niet.
Kan dit zelfde menu nu ook voor het zoeken op art. nummer gebruikt worden, dus 2 gescheiden zoekmenu's oftewel 2 opties.?

Jos
 
Jos de validatie kan je controleren door op Ctrl F3 te drukken daar op de gedefineerde namen en dan kan je onderaan de range zien .
voor het drop down nemuutje dat is eigen aan excel we kunnen daar wel een combobox van maken met 30 - 40 - 50 lijnen , maar je kan ook B dan een bak bakken dan teru een onderverdeling BOU > bout 3x50 , bout 4.2x50 enz . Op de andere vraag als we in kolom B ook een dropdown gaan plaatsen kan je daar geen formule inplaatsen die naar de gegevens van Kolom A gaat kijken .
 
staalcalc excel

Met ctrl-F3 zie ik inderdaad de inhoud

Goeie tip : bak,bakken, dan werkt het ook!
Hoe maken we nu van 8 dropdownregels 30 dropdownregels?

Het zoeken op art nummers heeft dan geen zin, want ik zou ook dan graag alle kolommen willen zien, dus ook kolom A, en dat is dus niet mogelijk begrijp ik.


Gr.
Jos
 
Hoe maken we nu van 8 dropdownregels 30 dropdownregels?


Gr.
Jos

Dat kan dan met een combobox , zie bestandje op rij 38 tot rij 40 kolom B
 

Bijlagen

  • staalcalc3-jos.RAR.zip
    37,7 KB · Weergaven: 70
s

Ja Daniel,

Goed geprobeerd maar je hebt te maken met een amateur!
Deze dropdown menu's werken, maar ik kan er niets mee omdat ik ze niet eens openen of verplaatsen kan.
Hoe verwijder ik 2 stuks en hoe vervang ik het oude dropdown menu door het nieuwe

Jos
 
Ja Daniel,

Hoe verwijder ik 2 stuks en hoe vervang ik het oude dropdown menu door het nieuwe

Jos

Het bestandje in post #51 daar staat ze zonder , verwijderen door de ontwerpmodus aan te klikken , dan rechtermuisklik en verwijdeen de andere door de bovenste te kopieëren en te plakken , maar pak het bestandje uit #51 dan .
 
staalcalc excel

Daniël, helaas ik ben een amateur.

Graag nog een stap terug, wat is bestandje #51, dit is geen formule, wat is het dan wel en hoe kom ik er! Gaarne nadere uitleg.


Jos
 
Jos , iedere posting heeft een nummer kijk rechts boven deze posting zal #59 ( blauwe balk ) genummerd zijn . Is geen formule
 
staalcalc excel

Hallo Daniel,

Ik denk dat ik het dropdown menu maar laat voor wat het is.
Ik snap wat de posting is, maar ik kan de formule of macro niet vinden of openen waarmee dit dropdownmenu gebouwd is.
Nogmaals, ik ontving jou een posting met het laatst gewijzigde calculatiebestand. Hierin staan 1 oud dropdown menu van 8 regels dat beweegbaar is en onderaan staan 3 nieuwe dropdownmenu's met 20 of 30 regels(dit is wat ik wil), echter deze staan vast.
Nu wil ik het oude menu verwijderen en vervangen door het nieuwe met meer regels.
De onderste 3 nieuwe menu's staan vast en kan ik wel openen maar niet verplaatsen. Deze staan verkeerd, dus die moeten weg! Echter een van deze 3 moet het oude vervangen.
Ik weet dus niet hoe het dropdown menu technisch werkt, ook niet waar ik moet zijn om hieraan iets te wijzigen of verplaatsen.
Kun je mij uileggen als leek hoe dit moet, of anders kun jij het oude dropdown menu vervangen door het nieuwe !

Ik hoop dat je mij nu begrijpt.

Gr. Jos
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan