Een keuze via 1 of 2 keuzelijsten, beide hebben invloed op elkaar.

Status
Niet open voor verdere reacties.

bikerron

Gebruiker
Lid geworden
9 mei 2009
Berichten
229
Hoi,
Ik heb een vraag over keuzelijsten, altijd actueel zie ik, de hele middag al aan het neuzen maar volgens mij staat de oplossing voor "mijn probleem" er (nog) niet bij.

Situatie
Ik heb een tabel met schepen en daarin o.a relaties naar een tabel met werven, een tabel met plaatsen en een tabel met landen (gebaseerd op koppeltabellen).

Op dit moment kan ik, bij het invoeren / wijzigen van de scheepsgegevens, een keuze maken uit de Naam van de werf en er komt een lijst met gegevens waaruit ik kan selecteren. Bij de selectie worden plaats en land getoond en vervolgens wordt het scheepsrecord gemuteerd..
Vrij simpel allemaal maar nu komt het:

Gewenst
Ik zou OOK willen kiezen uit een Plaats, via 2de keuzelijst, waarna vervolgens de naam van de werf + land worden getoond en na deze keuze dus ook een mutatie richting scheepsrecord.

Hoe pak ik dit op.
Dus de keuze gemaakt via 1 keuzelijst zal ook de andere keuzelijst beinvloeden.

Ron
 
Moet je iets anders uitleggen; je wilt via de andere keuze kunnen kiezen uit de Plaatsnamen; wil je dan in de eerste keuzelijst alle werven zien die in die plaats zijn gevestigd?
 
Hallo Octafish, bedankt maar weer voor je tijd.

Keuzelijst Werven toont een overzicht van de Werfnamen en dan zie je ook de Plaats en Land.
Keuzelijst Plaatsen toont een overzicht van de Plaatsnamen en dan zie je ook de Werfnamen en Land.

Als ik kies via keuzelijst Werven dan zou ik graag dat de Plaats en het Land wordt ingevuld maar als ik kies via Keuzelijst Plaatsen dan wil ik weer dat de Werfnaam en het Land wordt ingevuld.

Het is vaak handig dat je kunt uitgaan van de Plaats, je krijgt dan een "kortere" keuzelijst terug. Het aantal werven in een plaats is niet zo groot.

Als je echter uitgaat van de Naam dan heb je veel kandidaten en moet je "goed" opletten, bij mogelijk dubbele namen, dat je de Werf in de juiste plaats selecteert.

Zo beter te doorgronden ?

Ron
 
Nog niet helemaal; als ik het zo lees, dan wil je niet alleen via de keuzelijst Werven een werf kunnen kiezen, maar ook via de keuzelijst Plaatsen. En na de gekozen optie moeten de tekstvakken met Werfnaam en/of Plaats, en Land worden ingevuld. In beide gevallen moet de keuzelijst de volledige lijst bieden, met alle werven; de lijsten zijn dus in beide gevallen even lang, met even veel werfrecords. Alleen heeft de eerste lijst de Werfnamen voorraan staan, en de tweede lijst de plaatsnamen.
Als dit inderdaad de situatie is, kun je het vrij simpel oplossen, met een extra tekstvak. De oplossing is dan namelijk dat je beide lijsten koppelt aan het veld WerfID, en op basis van de gekozen waarde uit (een van de) de twee keuzelijsten de tekstvakken vult. Dus als je de keuzelijst Werven gebruikt vul je de tekstvakken WerfNaam, Plaats en Land, en gebruik je de keuzelijst Plaats dan gebeurt hetzelfde. Doordat beide keuzelijsten aan hetzelfde veld zijn gekoppeld, zullen ze ook elkaar aanpassen.

Wil je de lijst filteren op plaats, dan is dat een kwestie van de lijst Werven afhankelijk maken van de lijst Plaatsen. Je kiest dan eerst een plaats met een keuzelijst die de plaatsnamen uniek filtert, en vervolgens filtert deze keuzelijst de lijst met Werven. Je hebt dan twee overzichtelijke keuzelijsten. Dat systeem kun je nog uitbreiden door eerst een land te kiezen, en de keuzelijst Plaats dus op Land te filteren.
 
Octafish,
Je hebt het goed begrepen en ik denk dat ik je uitleg begrijp en dat het tot een oplossing kan komen. Ik ga er aan knutselen en daar waar het nog "duister" bij me blijft meld ik me wel weer.


Dank voor het meedenken.

Ron
 
Hallo Octafish,
een beetje late reactie van mijn kant maar was nog niet tot een uitwerking gekomen.
Je geboden oplossing werkt als een "speer" dank.

Je suggestie voor een filter op plaats lijkt me ook handig maar dat ziek ik nog even niet voor me.
Bedoel je: Via tekstvak activeer je een Query met Distinct plaatsnamen en na een keuze ga ik naar de juiste werf (join).
Alleen ik snap dan even niet (zeker blinde vlek) hoe ik dat realiseer in het tekstvak.
Tipje va een sluier misschien .....

Ron
 
Nee, dat bedoel ik niet. Het idee is, dat de eerste keuzelijst de inhoud van de tweede keuzelijst bepaalt. Dat kan door een filter op de tweede keuzelijst te zetten, of d.m.v. het opbouwen van de benodigde SQL via VBA. In de volgende nieuwsbrief wordt exact dat onderwerp behandeld in de cursus, hou die dus in de gaten!
 
Octafish,
bedankt voor je tip. Heb me net voor de nieuwsbrief aangemeld.

Ron
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan