• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Excel bestand op een ander PCals alleen lezen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Combino

Gebruiker
Lid geworden
20 mei 2007
Berichten
15
Hallo,

Ik weet bijna zeker dat ik in de verkeerde groep zit, maar weet niet waar ik anders heen moet.


Met veel lezen en proberen ben ik er in geslaagd een excel bestand te maken.
Ik ben teamleider van een groep monteurs, op het netwerk op een share (harde schijf) heb ik een excel bestand gemaakt met de roosters wanneer zij werken.
Dus dag, avond of nachtdienst werken in het weekend werken e.d.
In dit bestand hou ik ook bij wanneer zij vrij zijn, naar een dokter gaan e.d.
Alleen ik kan/mag het bestand bewerken wijzigen, het bestand kan dus een bepaald deel van de dag open staan openstaan omdat ik er mee bezig ben.

Bij de monteurs staat ook een PC in hetzelfde netwerk. Nu wil ik dat zij op hun PC mijn bestand gelijktijdig kunnen openen/inzien maar alleen als lezen. Zij mogen niets kunnen wijzigen e.d. Dus als ik iets wijzig, is het (bijna) gelijk zichtbaar op hun scherm.

Ik heb geen idee hoe ik dit zou moeten instellen.
Moet/kan ik binnen excel instellen, of moet ik dit ergens anders instellen en hoe doe ik dit dan??

Daan
 
Laatst bewerkt:
Je kunt het bestand op allerlei manieren beveiligen, maar als iemand het echt wil wijzigen kan dat.
De beveiliging van excel is namelijk alles behalve optimaal.

Een bestand delen (realtime) geeft alleen maar problemen.

Als het echt alleen om raadplegen gaat dan zou ik het excel bestand op plaats zetten die alleen voor jou te benaderen is.
Maak daarna van het excel bestand een PDF bestand en zet die op het netwerk waar ieder bij kan.
Maak regelmatig (na grotere veranderingen) een nieuw pdf bestand.