Fabrieksinstellingen mislukt?

Status
Niet open voor verdere reacties.

grace101

Gebruiker
Lid geworden
27 dec 2007
Berichten
831
Hallo, gisteren heb ik de laptop weer naar fabrieksinstellingen moeten zetten door een domme fout van mijzelf.
Het updaten ging verbazend snel. Te snel?
Er zijn verschillende dingen die niet meer hetzelfde zijn of niet werken.
Bijvoorbeeld de optie onder programma`s: Een bestand altijd openen met......
Op de afbeelding is te zien dat het er niet bij staat, wat is er mis?
Helpmij.jpg
 
Openen met zie ik niet op de afbeelding en bestaat daar ook niet. Is gewoon op een bestand gaan staan en > Rechtermuisknop en contextmenu > Openen met. De fout die je gemaakt hebt is niet dom. Wel dom is als je geen herstelpunten en systeemkopieën hebt gemaakt. Dan had je binnen tien minuten alles kunnen herstellen naar de oude situatie.
 
Laatst bewerkt:
Openen met heeft niet de mogelijkheden die ik zoek als ik rechts klik ook niet in de store.
Het openen van afbeeldingen kan alleen nog met foto`s en ik vond de oude app fijner, maar die is er niet meer.
Als ik eerder Revo opende stonden alle programma`s erin nu alleen nog wat ik zelf gedownload heb.
Bij sommige muziekbestanden wordt gevraagd om een codec ik heb Klite geïnstalleerd, maar dat helpt ook niet.
Ook in de map alle programma`s mis ik veel, terwijl die onderdelen toch werken, raar!
Het was helaas wel dom, want ik moest echt terug naar fabrieksinstellingen ook kon nergens meer bij.
Ook niet bij een herstelpunt. Tja, eigen schuld.......
 
Programma's kun je opnieuw installeren en dat kost echt niet veel tijd. Ik heb zelf geen Windows 10, maar als je recente topics leest, kun je volgens mij zo zoeken onder berichten/reacties Senso dan lees je dat onder 'apps' meer mogelijk is.

Kijk even naar deze.

Alle programma's, bedoel je ze ontbreken in het Startmenu? Dat zijn gewoon snelkoppelingen die kun je maken waar je wilt. Als je het adres/locatie weet van de .exe = Toepassing maak je ze opnieuw.

Volgens Joop den Uyl: "Twee dingen goed begrijpen...";)
Niet bij een herstelpunt kunnen is één, maar je kunt altijd via een recovery medium (dvd/usb-stick) een systeemkopie herstellen.

Aomei en EaseUS Todo Backup freeware zijn leuke en eenvoudige programma's om back-ups mee te maken.
 
Laatst bewerkt:
Het openen van afbeeldingen kan alleen nog met foto`s en ik vond de oude app fijner, maar die is er niet meer.
Als ik eerder Revo opende stonden alle programma`s erin nu alleen nog wat ik zelf gedownload heb.
Twee vaak gebruikte manieren om terug te gaan naar een schone Windows 10 versie zijn

- Met Systeemherstel (system recovery).
Hiermee (knop 'Aan de slag') worden alle apps verwijderd die standaard niet in Windows 10 thuis horen, dus ook de apps die door de pc-fabrikant zijn toegevoegd. Verder wordt Windows in een schone situatie hersteld met behoud van al je eigen bestanden. In een bestand wordt na deze actie aangegeven welke apps zijn verwijderd. Meer herstelmogelijkheden kan je terugvinden in windows-10-recovery-options

Systeemherstel.jpg

- Met de (verborgen) fabrieksherstel partitie (factory restore).
Bij deze actie worden wel alle apps teruggezet die de pc-fabrikant heeft toegevoegd. Het kan per pc-merk verschillen hoe de factory restore moet worden uitgevoerd. In de handleiding van de pc staat hoe dit in zijn werk gaat. Als je zelf de pc hebt samengesteld heb je deze mogelijkheid niet.
 
Laatst bewerkt:
Op de afbeelding is te zien dat het er niet bij staat, wat is er mis?
Bekijk bijlage 330860
Zet eerst maar eens jouw beeld op okay.
Neem kleine pictogrammen: Nu zie je in configuratiescherm veel meer opties .
systeembeheer-openen.png
 
Ga naar start en typ Instellingen (niet Configuratiescherm).
Kies in het zoekvakje: Herstelopties

Systeemherstel-2.jpg
 
Ik heb toch de indruk dat de aangevoerde herstelinstructies anders liggen (gepasseerd station) omdat inmiddels een fabrieksherstel is uitgevoerd. De juiste titel in de link zou dan moeten zijn > Herstelopties in Windows 10 na fabrieksherstel.
 
Ik heb toch de indruk dat de aangevoerde herstelinstructies anders liggen (gepasseerd station) omdat inmiddels een fabrieksherstel is uitgevoerd. De juiste titel in de link zou dan moeten zijn > Herstelopties in Windows 10 na fabrieksherstel.

TS vermeldde in zijn vraag het volgende:
Als ik eerder Revo opende stonden alle programma`s erin nu alleen nog wat ik zelf gedownload heb.

Ervan uitgaand dat TS met Revo het merk Revo bedoelt of het model Revo (van Acer) bedoelt dan is er geen factory restore uitgevoerd anders zouden de Revo apps wel in het menu staan.
Het kan ook zijn dat met Revo de uninstaller wordt bedoeld en dan kan het weer anders liggen.

@grace101
Kan je iets precieser aangeven hoe je Windows hebt hersteld?
 
Laatst bewerkt:
Met Revo bedoel ik inderdaad de uninstaller.
Hoe ik het precies gedaan heb kan ik het niet na vertellen, omdat ik een dag lang heb zitten prutsen om in ieder geval weer
wat op het scherm te krijgen. Er was echt helemaal niks meer. Ik heb geprobeerd met de F8 en F9 in de veilige modus te
komen, maar ook dat lukte niet. Gelukkig kwam er af en toe een melding op het scherm, maar ik weet de tekst niet meer.
Zodra ik de gelegenheid kreeg heb ik Windows (opnieuw) geïnstalleerd. Denk ik...... Bij Windows Update stond na een stuk
of 3 updates al: U hebt geluk met deze update bent u weer helemaal bij. Eerder heb ik ook eens alles terug gezet naar de
fabrieksinstellingen toen moest ik dagenlang updaten. Nu krijg ik nog steeds de foutmelding 0X8000FFF als ik een nieuwe map
wil maken op een stick. Ook wordt die geopend op de plek van de CD speler. (Zie afbeelding, waarop 1 keer met en 1 keer zonder
stick te zien is)
Verder staat er van allerlei "rommel" op de D schijf, voor de zekerheid ook maar een afbeelding bij gedaan net als van de C schijf.
Verder heb ik niks te klagen en kan ik de laptop tot nu toe gewoon gebruiken, ik weet alleen niet of ik dit kan vertrouwen.Helpmij 1.jpg Helpmij2.jpgHelpmij3.jpghelpmij4.jpgHelpmij5.jpg

Update:
Ik heb even de andere opmerkingen gelezen en het scherm bij "systeemherstel" komt me bekend voor, volgens mij heb ik daar op fabrieksinstellingen geklikt

Update:
Helpmij6.jpg
Ben even aan het uitproberen.
Jullie hebben het steeds over een schijf, dus op een CD/DVD zetten?
Of kan het ook op een stick of externe schijf?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
DVD en USB stick.
Heb je een DVD speler die met een usb snoertje is aangesloten?
Het lijkt erop dat een externe DVD speler op G: aanwezig is en het usb sticky op H:

Backup.
De backup kan je op dvd (meerdere dvd's nodig), netwerkschijf (als je die hebt), usb stick (bijv. 64 GB stick), usb drive (werkt erg goed) of op station D: zetten.
Belangrijk is dat als je de backup op D: zet je het backp bestand na de backup naar een usb stick, usb drive, netwerkschijf of andere pc kopieert.

Persoonlijke bestanden
Je hebt de locatie van de gebruikersmappen in C:\Gebruikers\jouwnaam\ gewijzigd in D:\
Maak daarom ook een goede backup van D: omdat daar jouw persoonlijke bestanden staan.
 
Laatst bewerkt:
Nu krijg ik ook steeds deze melding is dit echt van Microsoft Windows?Helpmij7.jpg

Helpmij8.jpg
Dit komt als een pop-up rechts onder in beeld, terwijl Security oké is
Helpmij9.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Had al zo`n vermoeden MBam draait nu.

Update:
Helpmij10.jpg
Tja.. Wat denk je als leek dan?
Ik zal SuperAntiSpyware nog draaien en anders de boel maar opnieuw installeren.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dat soort berichten krijg je vaak als je op kwalijke websites zit. De informatie is onjuist en de pagina sluiten! Rode kruis rechtsboven of Alt-F4

Edit:
SuperAntiSpyware, is dat de freeversie? Is niet meer voldoende in deze tijd! Je moet Real-Time Threat Blocking hebben. Anders ben je vaak al te laat.
 
Laatst bewerkt:
Ik zal SuperAntiSpyware nog draaien en anders de boel maar opnieuw installeren.
Dat laatste heeft de voorkeur. Zorg wel voor backups (2x) ! Aangezien de laatste backups mogelijk besmet zouden kunnen zijn, moet je ze eigenlijk op een aparte disk of usb stick zetten.
Je weet maar nooit... anders zet je straks met de backup terugzetten ook het virus mogelijk terug...
 
Ik ga volledig mee met het advies een goed realtime security pakket aan te schaffen.
De prijs is tegenwoordig niet hoog meer en zelfs laag als je meerdere pc's en laptops in huis hebt.

Bij security gaat het ook om performance, de pc moet niet trager aanvoelen omdat er een scanner meekijkt. Als je alle aspecten (ook de valse meldingen en gebruikersvriendelijkheid) bij elkaar optelt kom je van oudsher bij McAfee, BitDefender, Norton (wat duurder), Eset, of Kaspersky. Let op: Kaspersky heeft een Russische engin en wordt door de overheid van de US en NL afgeraden.

Vaak worden in forums en reviews goede "freeware programma's" genoemd maar worden ze door gebruikers van websites gedownload die deze programma's hebben besmet.
Met andere woorden, je download een virusscanner die juist de pc aan het besmetten is. Zoek daarom altijd goed uit wat de officiele website is.
 
Let op: Kaspersky heeft een Russische engin en wordt door de overheid van de US en NL afgeraden.
Norton (Symantec) heeft een Amerikaanse engine. De Amerikaanse en Nederlandse overheid zijn geen haar beter dan de Russen!

Norton Security is niet duurder, alleen je moet beter opletten, meer zoeken en dat vergt iets meer tijd en geduld. Het lukt mij vrijwel altijd een licentie te kopen voor vijf apparaten voor een gemiddelde prijs van 20,00 euro per jaar. Vrijwel altijd een aanbieding.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan