• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

feestdagen invullen op een kalender

Status
Niet open voor verdere reacties.

shidan

Gebruiker
Lid geworden
8 jan 2007
Berichten
351
goedemiddag,

ik heb deze gelezen omdat ik ook een vraag heb over dit onderwerp.
bij mij zouden de feestdagen moeten worden ingevuld op een kalender.
is dat mogelijk?
en als dat kan, kunnen dan ook de schoolvakanties worden ingevuld?
(herftvakantie, krokusvakantie, paasvakantie, ...)?
bijgevoegd zit de file waar in aan bezig ben

alvast me dank

Bekijk bijlage Map1.zip
 
Vraag een eigen plek gegeven. Het is niet toegestaan in iemand anders zijn vraag jouw probleem te plaatsen. Dit is onoverzichtelijk voor de helpers maar vooral voor de topicstarter.
 
Als je de zoekfunctie van dit forum gebruikt, vind je kalenders met feestdagen. De daarin gebruikte methode kun je ook toepassen voor de vakanties, die je in een aparte tabel kunt plaatsen.
 
Rob, die schoolvakanties zijn toch niet zo eenvoudig.
Ik heb geprobeerd is in elkaar te knutselen, niet getest op fouten.
De berekening van de paasvankantie klopt niet voor alle jaren (misschien kunnen de echten hier ter hulp komen?)
Enkel geldig voor België.

Bekijk bijlage 178238
 
Een deel van de schoolvakanties in Nederland verschilt per jaar en per regio, dus dat zal altijd handwerk blijven. Er zijn sites die ze vermelden, maar scholen hebben zelfs ook nog vrijheid naar eigen inzicht te plannen.
 
Door het nachtelijke uur zaten er fouten in de vorige bijlage.
Deze zijn nu opgelost.

Blijft echter het probleem van die variabele paasvakantie. De formules kloppen niet voor alle jaren.
Van de formule voor begin- en einddatum van de paasvakantie ben ik vrij zeker.

Begin:
Code:
=ALS(MAAND(A55)=3;A56;ALS(MAAND(A55)=4;ALS(DAG(A55)>15;A56-14;ALS(MAAND(A55)=4;DATUM(JAAR(D3);4;1))+(2<WEEKDAG(DATUM(JAAR(D3);4;1)))*7)))

Einde:
Code:
=ALS(MAAND($A$55)=3;$A$94+13;ALS(MAAND($A$55)=4;ALS(DAG($A$55)>15;$A$94+14;$A$94+13)))

Mijn probleem zit in de formules voor de opvuldagen tussen begin- en einddatum.
Weet iemand betere formules voor die paasvakantie?

Hoewel ik niet de topicstarter ben, ben ik toch geïnteresseerd in een oplossing.

Bekijk bijlage 178260
 
Als je van de paasdag-formule een benoemd bereik maakt, is het paasverlof paasdag+1 t/m paasdag+14. Daarmee past de periode zich automatisch aan. Ik heb het schooljaar gewijzigd in 2013-2014.
 

Bijlagen

  • Schoolkalender.xlsm
    23,1 KB · Weergaven: 196
Wat heb ik het mezelf toch moeilijk gemaakt!!
Prachtig en logisch denkwerk Rob.
Hopelijk heeft TS er ook wat aan.
 
hallo,

wegens proffesionele bezigheden heb ik nog niet kunnen kijken.
ik zal de file morgen op mijn gemak even bekijken.

alvast erg bedankt voor de hulp
 
Dank zij de inbreng van Rob, heb ik het bestand correct werkend gekregen.
o.a. schrikkeljaar en paasvakanties.
De feestdagen en schoolvakanties zijn enkel geldig voor België.
Dit kan uitgebreid worden met: feestdag van de Vlaamse Gemeenschap, aanvang winter- en zomeruur, moederdag, vaderdag, enz...

Bekijk bijlage 178334
 
Wieter,

Helaas moet ik je teleurstellen: Hemelvaart is altijd een donderdag, dus je eigen formule moet zijn:
Code:
=A55+39
of je gebruikt:
Code:
=AFRONDEN.BENEDEN(DAG(MINUUT($D$3/38)/2+56)&"/5/"&$D$3;7)+5
De andere Belgische verloven en feestdagen kan ik niet controleren, maar even kijkend vond ik deze pagina's met data die ik verder niet naast jouw data heb gelegd. Verder sloot het paasverlof ook niet aan op pasen, dus ik heb die formule weer aangepast.
 

Bijlagen

  • Schoolkalender(2).xlsm
    23,4 KB · Weergaven: 97
Laatst bewerkt:
Kijk eens of jullie hier iets mee aankunnen (gaat van 2010 tot en met 2040 maar kan je aanpassen natuurlijk).
De formule om Pasen te berekenen heb ik van internet; vraag me niet hoe je deze opmaakt.
Indien u toch een fout zou ontdekken (niks zo moeilijk als zelfcontrole), graag reactie.
Succes.
Met vriendelijke groeten.

Bekijk bijlage Feestdagen en vakanties_1.xlsx
 
@ Rob,
Je correctie van Hemelvaartsdag klopt, ik wist zelfs niet eens dat het altijd op een donderdag moest vallen, waarvoor dank.
Het paasverlof is een andere zaak.
In België sluit het paasverlof niet altijd aan op Paasdag.
Het verlof kan zelfs volledig voor pasen vallen.
Mijn formule voor de berekening van het begin van het verlof blijkt wel te kloppen,
zie ook de formule in de bijlage van Jempi (zijn formule is trouwens véééééél eenvoudiger opgebouwd).
Uiteindelijk zal TS toch nog aan een correcte kalender geraken. Dank
 
Nogmaal het probleem van het paasverlof.
Volgens mij is de berekening als volgt:
- Als pasen < 1ste april (in maart dus), dan vakantie 1ste maandag na pasen.
- Als pasen =< 15 april, dan vakantie 1ste maandag van april
- Als pasen > 15 april, dan vakantie 2de maandag voor pasen

Als deze berekening klopt, dan hapert Jempi zijn formule in het geval pasen =< 15 april.
Code:
=ALS(Paasdag<DATUM(D3;4;1);Paasdag+1;ALS(Paasdag>DATUM(D3;4;15);Paasdag-13;Paasdag-6))
Volgens Jempi z'n formule begint het verlof dan op Paasdag - 6, maar dit moet volgens mij steeds de 1ste maandag van april zijn.

Wie kan verheldering brengen?
 
Uit eerdergenoemde bron:

Hoe wordt de start van de Paasvakantie berekend?


De Paasvakantie in Belgie en Vlaanderen vangt in de regel aan op de 1ste maandag van April en duurt 2 weken.

Opgelet:
■Als de feestdag Pasen in de maand Maart valt, dan vangt de Paasvakantie aan op de maandag na Pasen.
■Als de feestdag Pasen na 15 April valt, vangt de Paasvakantie aan op de 2de maandag voor Pasen. In dat laatste geval wordt de schoolvakantie met één verlofdag verlengd, namelijk met de feestdag Paasmaandag.

De aanvang van de Paasvakantie verschilt van jaar tot jaar omdat het Christelijk Paasfeest wordt gevierd op de eerste zondag na de eerste volle maan van de lente en het tijdstip van die volle maan varieert telkens.


Lees verder op: http://www.feestdagen-belgie.be/paa...-kalender-nieuws-schoolvakantie#ixzz2MmDPchVT
 
Laatst bewerkt:
Die link zal voor de oplossing zorgen
Bedankt Rob
 
Na uitgebreide controle (+ link van Rob) , heb ik een bestand waar TS het mee zal moeten doen.
Blad is beveiligd zonder ww i.v.m. formules

Bekijk bijlage 178444
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan