Opgelost Filteren in database

Dit topic is als opgelost gemarkeerd
Beiden hartelijk dank voor jullie ondersteuning in deze voor mij onbegrijpelijke materie.
Na bestudering van jullie wijzigingen heb ik het maken van een filter nog eens geprobeerd en denk nu
te begrijpen waar het niet werken van het filter bij mij vandaan kwam.
Een filter moet wel ergens naar verwijzen anders vindt hij niets.
Ik ga nu proberen om het filter ook in mijn originele database in te passen.
Ik hoop voorlopig vooruit te kunnen.
Hebben jullie nog advies waar ik een cursus/training kan volgen?
Ik heb wel het boek MS Access 2010 van Broekhuis publishing maar niet de oefenbestanden
 
Een filter moet wel ergens naar verwijzen anders vindt hij niets.
Dat snap ík dan weer niet :). Een filter werkt op een Recordset (tabel, query) en die was er al op het formulier. Maar jouw keuzelijst deed niks vanwege de verkeerde naam. Hij had echter wél een RecordSource, dus je kon items kiezen. Dus je had een heel ander probleem.

In mijn voorbeeldje heb ik de code van de originele (door mij gemaakte) keuzelijst laten staan, mocht je die weer eens willen testen. Een keuzelijst heeft namelijk best voordelen als het gaat om het filteren van meerdere categorieën tegelijk. Iets wat met een Keuzelijst met invoervak niet gaat.
 
Ik heb wel het boek MS Access 2010 van Broekhuis publishing maar niet de oefenbestanden
Ik zal eens kijken of ik die nog heb, ik heb namelijk een paar jaar voor Broekhuis gewerkt (en zelfs het boek geschreven ;)). Maar als ik nog wat heb, dan staat het op een floppy disk, en die kan ik sowieso niet meer uitlezen.
 
Ik heb het filteren werkend. Al doende en met heel veel hulp. Waarvoor dank.
Maar nu de volgende vraag.
In de tabel "Gemaakt zie ik nu "bij BronID en CategorieID de nummers die verwijzen naar de in de bron en categorie toegewezen namen.
De namen zie ik niet terug in de tabel "Gemaakt"
Is dit juist?
 
En nu het bijbehorende schermprintje.
 

Bijlagen

  • SharedScreenshot.jpg
    SharedScreenshot.jpg
    74,9 KB · Weergaven: 2
In de tabel "Gemaakt zie ik nu "bij BronID en CategorieID de nummers die verwijzen naar de in de bron en categorie toegewezen namen.
De namen zie ik niet terug in de tabel "Gemaakt"
Is dit juist?
Dat is helemaal juist en zoals het hoort. In Gemaakt leg je de sleutelvelden van Bron en Categorie vast.
Met een query of met een combobox op een formulier kan je de bijbehorende omschrijvingen zichtbaar maken.
 
En nu nog het volgende wat ik zie wat volgens mij niet juist is. En zo ja hoe kan ik dit herstellen.
Zowel op het veld BronID als CategorieID krijg als op een record sta een pijltje naar beneden maar dat doet niks.
Waarom dan dat pijltje.
Zie bijgaande schermprintje.
Ik ben er bijna. Hoop ik.;)
 

Bijlagen

  • SharedScreenshot01.jpg
    SharedScreenshot01.jpg
    40,2 KB · Weergaven: 4
Dat is moeilijk te beoordelen op basis van dit plaatje. Wat staat er in het tabelontwerp bij die velden bij "opzoeken"?
 
Zie bijgaand schermprintje. Ik denk dat daar het knelpunt zit. Maar nu nog herstellen.
De weergave besturingselement geeft aan Keuzelijst en type rijbron Tabel/query.
Keuzelijst kan ik volgens mij niet ongestraft wijzigen naar Tekstvak toch?
 
En weer vergeten schermprintje mee te sturen. Sorry
Nu alsnog
 

Bijlagen

  • SharedScreenshot04.jpg
    SharedScreenshot04.jpg
    261,7 KB · Weergaven: 3
Keuzelijst kan ik volgens mij niet ongestraft wijzigen naar Tekstvak toch?
Ja dat kan wel en zou ook moeten. In tabellen hoor je geen opzoekvelden te hebben.
Gegevens voer je niet direct in de tabel in, maar altijd via een formulier. Daar kan je opzoekvelden (comboboxes) gebruiken. Je legt dan een ID (van Bron of Categorie) vast en laat de omschrijving zien.
 
Bedankt voor je antwoord. Maar nu
Ik heb met jullie hulp de database/tabellen kunnen opschonen en overbodige dingen eruit gehaald en een formulier gemaakt waarop in de koptekst twee knoppen voor het filteren in de database.
So far so good.
Maar nu het volgende.

In een eerdere database haalde ik uit mijn tabel “Gemaakt” alle velden die ik wilde terug zien op mijn formulier zo dat ik naast wie het gemaakt had ook de categorie zag.
Als het kan zou ik nu daarnaast zonder dat ik de filters gebruik maar willekeurig door de database struin bij de Schilderijen als info willen zien willen zien wie hem gemaakt heeft in welke categorie hij valt en (in de toekomst) welke prijs er aan hangt.
Met het veld Schilderij naam lukt het. Het is een tekstveld.
Maar de velden BronID en CategorieID lukt dit niet. Dan krijg ik de cijfers te zien en niet de tekst.
Hoe kan ik voor elkaar krijgen dat ik de bijbehorende gegevens ziet?
Het beantwoorden van deze vraag zal wel nieuwe vragen oproepen maar ja al doende leert men.😉
 

Bijlagen

  • 04 Test filteren DAC collectie.zip
    222,2 KB · Weergaven: 4
  • AFNS02.zip
    636,8 KB · Weergaven: 3
In beginsel is het vrij simpel, als je de gewenste gegevens opneemt in de keuzelijsten. Je kunt dan vanuit tekstvelden verwijzen naar de kolom in die keuzelijst die de gekozen optie bevat. Voorbeeldje:
CboKunstenaar (keuzelijst met invoervak.
Daarin drie velden:
1. kunstenaarID
2. naam
3. woonplaats

De keuzelijst is gekoppeld aan het veld KunstenaarID
Dan maak je twee tekstvelden die de volgende Besturingselementbron krijgen:
Code:
txtKunstenaarnaam - cboKunstenaar.Column(1).Value
txtWoonplaats - cboKunstenaar.Column(2).Value

Je hangt de twee tekstvelden dus niet aan een tabelveld, maar aan een kolom uit de keuzelijst. (Ik zit nu niet achter de pc, dus vandaar een fictief voorbeeld :))
 
De methode die @OctaFish beschrijft werkt prima als je in de tabel Bron meerdere gegevens van de persoon vastlegt. Zolang je echter naast de sleutel (nog) maar één veld hebt, kan het ook anders/eenvoudiger. Je kan dan met een keuzelijst-met-invoervak (combobox) volstaan om de naam te tonen (of in te voeren).
Dat doe je als volgt.
Plaats het veld BronID (uit de tabel Gemaakt) op het formulier.
Geef een rechterklik op het veld en kies: Wijzigen in -> Keuzelijst met invoervak.
Geef een rechterklik op het veld en kies: Eigenschappen. Stel 'Aantal kolommen', 'Kolombreedten', 'Breedte', 'Rijbron' en 'Afhankelijke kolom' in zoals in onderstaande afbeeldingen.
opmaak.jpg
gegevens.jpg
Op die manier zorg je ervoor dat op de achtergrond beide kolommen van de tabel Bron ('Rijbron') opgehaald worden ('Aantal kolommen'= 2). Alleen de naam is zichtbaar (want de breedte van de eerste kolom is 0). In de tabel Gemaakt wordt de waarde van de eerste kolom (ID) opgeslagen (want 'Afhankelijke kolom' =1).
De categorie doe je op overeenkomstige manier.

De keuzelijsten-met-invoervak om de zoekwaardes te kiezen werken overigens op vergelijkbare wijze. Kijk maar eens naar de eigenschappen daarvan.
 
Wédden dat TS de keuzelijst al zo gebruikt? Of ken jij mensen die in een keuzelijst op het ID nummer zoeken en niet op de naam? Ik (gelukkig) niet :).
 
Da’s dan weer iemand die én nooit cursus van mij gehad heeft (wat kan, natuurlijk ;) ) én nooit de cursus Access heeft gelezen. Dat laatste is bedenkelijker :D.
 
Beste xps351
Ik heb jouw manier toegepast in de voorbeeld database naar helaas krijg ik dan een melding. Zie hiervoor bijgaand schermprintje.
Mijn aangepast bestand en fotobestand stuur ik voor de volledigheid mee.
 

Bijlagen

  • post 39 expressie.jpg
    post 39 expressie.jpg
    34,5 KB · Weergaven: 2
  • 04 Test filteren DAC collectie.zip
    366,1 KB · Weergaven: 3
  • AFNS02.zip
    636,8 KB · Weergaven: 4
Ik zal er straks naar kijken, maar zo te zien heeft die foutmelding niet met de combobox te maken.
 
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan