Opgelost Filteren in database

Dit topic is als opgelost gemarkeerd
Ik snap het probleem niet helemaal; in essentie sla je in een database de gerelateerde sleutelwaarden op, zoals nu ook gebeurt. Dus de CategorieID en niet de Categorie tekst. Dat gaat goed. In tabellen gebruik je geen keuzelijsten met invoervakken (op basis van tabellen), dus dat gaat óók goed.
Daarnaast zien de keuzelijsten er (ondanks de opmerkingen van Peter) prima uit: je gebruikt nog steeds, net als in de andere voorbeelden, het veld Categorie om te laten zien, en het veld CategorieID om te filteren. Gaat dus óók goed.

Wat nog meer goed gaat: ik kan je fout niet reproduceren? Wanneer krijg je die foutmelding? Daarnaast is je vraag (kan ik ook andere velden laten zien?) prima op te lossen, o.a. door de techniek die ik heb aangegeven: met keuzelijsten die gekoppelde kolommen uit die keuzelijsten laten zien. Veel beter is het, omdat de informatie tóch in je tabellen staat, om die informatie in een query te zetten die je gebruikt voor het formulier.
Gek genoeg doe je dat óók al, maar dus nog niet voor alle gegevens/tabellen. Dus de conclusie luidt dan: je weet precies wát je moet doen, je dóet dat ook, maar staat tóch voor een open deur en vraagt ons dan hoe hij moet worden ingetrapt :D.

In bijgaand voorbeeld (van jou) heb ik je formulier aangepast, zodat nu alle velden die je gebruikt op het formulier te zien zijn.
 

Bijlagen

  • 04 Test filteren DAC collectie.zip
    303,1 KB · Weergaven: 3
Laatst bewerkt:
ik krijg de fout te zien als ik het bestand opsla en daarna weer opend.
 
Dat snap ik niet helemaal; wat doe je precies? Als je in een formulier iets muteert, en de gegevensbron is goed, dan kun je probleemloos naar een ander record en daar ofwel een nieuwe invoeren, of een ander record muteren. Access werkt altijd rechtstreeks op de onderliggende data en als er iets verkeerds zit in die bron, dan kom je het actieve record niet eens uit, laat staan dat je dat kan opslaan. En dan valt er over openen dus ook niets te zeggen, want een formulier opent altijd op een correcte recordset, nooit op een record met fouten.
Dus dan wil ik precies weten wat je dan doet :).
 
Ik heb het voorbeeld nog een beetje aangepast, zodat er weer keuzelijsten op staan voor Bron en Categorie. Want die moet je natuurlijk, als je een nieuw schilderij toevoegt, wél kunnen kiezen uit de brontabellen.
 

Bijlagen

  • 04 Test filteren DAC collectie.zip
    181,5 KB · Weergaven: 8
Ik moet het nu even laten rusten/bezinken. Ik kom er niet achter.
Ik kan op basis van de ontvangen laatste database wel verder.
In ieder geval heel hartelijk dank voor de hulp en ben so wie so weer wat wijzer geworden (hoop ik):)
Het volgende project(je) waar ik mee ga beginnen is het maken van een invulformulier. Maar nu even niet

groet van Jacob
 
Invulformulier? Je hébt toch al een formulier? Leer jezelf af om overal aparte formulieren voor te maken, en leer jezelf aan om met één formulier waar mogelijk zoveel mogelijk taken uit te voeren. En dat kan dus prima hier: een formulier gebruiken om de data in te voeren is namelijk niet anders als het formulier dat je gebruikt om te filteren. Sterker nog: het formulier dat ik net heb gepost kán je al gebruiken om in te voeren, daar heb ik een (standaard) knop voor gemaakt :)..
 
Ik heb jouw manier toegepast in de voorbeeld database naar helaas krijg ik dan een melding.
Je hebt de methode die ik beschreef niet toegepast. In ieder geval niet op de detailsectie van het formulier. De Categorie(ID) en Bron(ID) zijn geen keuzelijsten-met-invoervak, maar gewone tekstvelden. Het formulier heb je gebaseerd op een query waarbij je gegevens ophaalt uit drie tabellen. Dat werkt op zich wel voor een formulier waarmee je alleen gegevens raadpleegt, maar zodra je ook gegevens in wilt voeren of wijzigen, zal je toch echt met keuzelijsten-met-invoervak moeten gaan werken.

De foutmelding kan ik overigens ook niet reproduceren.

Om nog maar eens duidelijk te maken wat ik bedoel, heb ik een voorbeeld toegevoegd. Dit is gebaseerd op de database die je in post #33 meestuurde. Ik heb daar alleen de bron toegevoegd op de detailsectie van het formulier. Met dit formulier kan je in beginsel toevoegen, wijzigen en raadplegen.
 

Bijlagen

  • PJ Test filteren DAC collectie.zip
    179,6 KB · Weergaven: 0
Leuk al die verschillende databases. Die van mij werkt in ieder geval prima. Ergo: ik heb het volste vertrouwen in mijn methodiek :).
 
Leuk al die verschillende databases. Die van mij werkt in ieder geval prima. Ergo: ik heb het volste vertrouwen in mijn methodiek :). En dit soort opmerkingen
Het formulier heb je gebaseerd op een query waarbij je gegevens ophaalt uit drie tabellen. Dat werkt op zich wel voor een formulier waarmee je alleen gegevens raadpleegt, maar zodra je ook gegevens in wilt voeren of wijzigen, zal je toch echt met keuzelijsten-met-invoervak moeten gaan werken.
Klopt gewoonweg niet. Peter haalt zaken door elkaar.
 
Lees het citaat eens: dat klopt niet. Simpeler kan ik het niet zeggen: het is een foute bewering. Meer info krijg je niet, want het heeft niks met de vraag te maken. Maar je mag altijd een eigen vraag aanmaken :).
 
Reactie op post 44

Ik ben met het bestand uit post 44 aan de slag gegaan.(getest)
Het bestand opent goed, geen meldingen.
Maar waar loop ik nu tegen aan:
Wanneer ik op de knop “Record” klik krijg ik een leeg formulier
Als ik hierin de gegevens van het nieuwe schilderij invoer met alle aanvullende gegevens dan
gebeurd het volgende.
Er wordt een nieuwe bron aangemaakt ipv de ingegeven bestaande bron (zie tabel bron)
In het veld “Bron” van de tabel bron komt een nummer te staan (gevolg van bovenstaande?
Help
 
Mijn gewaardeerde collega @OctaFish was gisteren even een beetje de weg kwijt geloof ik ;)

Hierbij een aangepaste versie van de database uit post #44.
 

Bijlagen

  • 05 Test filteren DAC collectie.zip
    282,6 KB · Weergaven: 2
Mijn gewaardeerde collega @OctaFish was gisteren even een beetje de weg kwijt geloof ik ;)
Altijd fijn als je iemand blij kan maken met het feit dat je 'de weg kwijt bent'; per abuis de tabel aan het veld gekoppeld en niet het Veld.

Anyway, simpel hersteld natuurlijk. Ik had nog ergens een code liggen waarmee je simpel een plaatje kon ophalen en koppelen, dus die zit nu in het formulier. Werkt simpel: als je een nieuw record aanmaakt, of een foutief (niet-bestaand) plaatje hebt ingevuld, dan kan er geen afbeelding getoond worden. Da's logisch. Als je nu klikt of dubbelklikt, krijg je een dialoogvenster waarmee je de afbeelding kunt selecteren, en opslaan.
 

Bijlagen

  • 06 Test filteren DAC collectie.zip
    85,7 KB · Weergaven: 6
Heel hartelijk dank voor jullie moeite, tijd inspanning en geweldige hulp om tot een goed werkende database te komen.
De extra toevoegingen maken het nog makkelijker en zeker overzichtelijker de database te onderhouden.
Ik sluit echter niet uit dat als ik de originele database heb aan- cq ingevuld er wellicht vragen zullen komen m.b.t tot de uitleen administratie.
Deze kan ook een opknapbeurt gebruiken. Maar dat zien wij later dan wel. ;)
Ik ga eerst maar eens de cursus Access voor beginners doornemen.
 
Dan zou ik zeggen: sluit deze vraag en als je meer vragen hebt, start dan een nieuwe. Deze zit, ondanks het vrij simpele onderwerp, nu al op 56 berichten. En dus 3 pagina's. De overzichtelijkheid wordt er niet beter van als er allemaal subonderwerpjes in één vraag terecht komen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan