hoe krijg ik mijn data weer werkbaar??

Status
Niet open voor verdere reacties.

els j

Gebruiker
Lid geworden
6 jan 2005
Berichten
52
We hebben een pc waar Win XP op draait. Een half jaar geleden hebben we er een nieuwe harde schijf bij geplaatst en deze "lokatie G" genoemd. Hier staat al mijn data op.
De C schijf heeft een FAT 32 systeem en deze harde schijf een NTFS systeem. Toch kon ik met beide sytemen tegeljik werken.
Vorige week heb ik virussen op de pc gekregen en liep de hele boel vast. De pc is inmiddels geformatteerd. De C schijf is goed zichtbaar en ook alle cd laden. Via "schijfbeheer" is de "g schijf" ook zichtbaar, maar niet binnen "mijn computer" Ik kan dus niks doen met mijn data. Hoe krijg ik mijn data weer werkbaar??
 
Wordt er op schijfbeheer nog aangegeven hoeveel schijf ruimte er in gebruik is?
Krijgt ie daar wel een schijf-letter?

Eventueel kun je je data proberen terug te halen met Pc Inspector.
 
Heb je ook SP2 geïnstalleerd?
Is de schijf groter dan 128gb?
En hoe staat de schijf, in schijfbeheer?
 
Op schijf beheer heet de schijf "NieuwVolume" De schijf heeft 20 GB in gebruik en nog 50 GB over.
 
Misschien is de schijfletter erbij zoek geraakt? Rechtsklik eens op NieuwVolume in Schijfbeheer, en kies voor Schijfletter toekennen of aanpassen.

Zet hem daar weer op G: (of een andere schijfletter die je gepast lijkt).

Succes,

Tijs.
 
In schijfbeheer kan ik de letter niet veranderen. Wanneer ik er met rechts op klik kan ik alleen " partitie verwijderen " dat doe ik maar niet, of "help".
Het staat wel als "in orde (Actief) " onder status.
Ik heb verder de PC Inspector smart geïnstall. Mar hoe ga ik hier mee verder? Wat doe ik met de vraag "selecteer een apparaat"?? En wat doe ik met "selecteer een bestands type"??
 
kan er ook niet bij via de verkenner. Als dat zo was, was er geen probleem.
 
Je beter eerst beginnen, om de schijf weer gangbaar te krijgen, door op te starten met de XP cd, daar naar de herstelconsole te gaan, door bij het scherm, druk R voor repair, die R in te toetsen, en in de herstelconsole eerst te kijken of je daar ook een G: hebt, door G:\ in te geven, en te enteren, lukt dat, dan een fixboot in te geven, en te enteren.

Kan zijn, dat daar de schijven een andere schijfletter hebben, dus even controleren, of het de goede is.
 
het maakt natuurlijk niet uit hoe de schijf heet. Het gaat erom dat op schijfbeheer een "nieuwvollume" zichtbaar is, maar dat ik het niet werkbaar kan krijgen na het formateren. Windows herkent het niet
 
Mij maakt het ook niet uit, hoe de schijf heet, maar als je bij die data wil komen, zonder die schijf te formateren, en daardoor je data kwijt bent, zul je toch eerst de bootpartitie moeten repareren.

Heb je nog gedaan wat ik voorstelde?
 
nee heb nog niet gedaan wat je voor stelde, durf niet goed. Moet ik dan eerst opstarten mbv F2 om in het scherm te komen waar ik vervolgens aanklik dat ik via de cd wil opstarten?
 
Hetzelfde doen wat je gedaan hebt met XP installeren, alleen niet doorgaan naar installeren, maar ervoor, als er gevraagd wordt om te repareren, door de R in te toetsen.

De bootsequence in de bios wel idd aanpassen, de cd/dvd drive als eerste zetten, om van op te starten.
 
oké de stoute schoenen aangetrokken. Gedaan wat je vroeg. Op gestart via cd en gevraagd naar "g" maar zegt dan dat het de partitie niet kan vinden.
 
Probeer eerst te zoeken, het hoeft niet de G: te zijn, met 2 partities, op elke schijf 1, als ik het goed heb begrepen, is het denkelijk de D:, indien je erop wilt kijken, met dir, en enter, en dat lukt niet, dan heb je de goede.
 
Hier ben ik weer. Heb de pc via de cd opgestart en heb gevonden wat je bedoelde. De pc herkent de G schijf!! (gelukkig staat alles er inderdaad nog op) Er wordt aangegeven : "de G schijf is NIeuwVolume" . En met dir zag ik de inhoud.
Maar de vraag is dus nog hoe halen we hem naar voren dat hij werkbaar wordt!
 
Door fixboot in te geven, als je op de "G:" schijf staat (of de verdwenen schijf) , welke schijfletter heeft hij nu, overigens?

Of vanaf de C:, fixboot "schijfletter".

Geef daarna het commando chkdsk /r "schijfletter", voor de zekerheid, duurt wel even, dus heb geduld.
 
Dus ik zoek dat zelfde punt weer op en zeg dan :
G:>fixbootG enter. Dan kijk ik wat er komt te staan en zeg: chkdsk/rG enter.
Klopt het?
 
Let op de spaties, fixboot G:, en chkdsk /r G:, en vergeet de dubbele punt niet.
 
dank je wel alvast voor al je hulp. Een huisgenoot is momenteel op de pc en ik vind het wel weer genoeg voor vandaag. Morgen ga ik het uitproberen en hoop je hier dan weer te treffen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan