• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Linken met variabele Waarden

Status
Niet open voor verdere reacties.

sparerib

Gebruiker
Lid geworden
22 sep 2009
Berichten
126
Ik weet niet of ik de titel goed heb getypt maar dat is wat me het eerste inviel!
Wat is mijn vraag ?

Ik heb een map met alle 31 dagen van januari (elke dag is 1 excel bestand)
0101.xls
0201.xls
0301.xls
enzovoorts
Nu wil ik gegevens ingeven in een hoofdbestand dat linkt naar die al die datums omdat ik 20-30 bestanden per week krijg die ik moet verwerken en allemaal van een andere datum wil ik niet meer dan alleen de datum ingeven in dat een bestand en daaronder het getal dat moet worden opgeslagen.
Dit getal moet als volgend uitzien.
Als ik bijvoorbeeld bij 1 datum 22/01/09 of alleen 22/01 ingeef dan wil daarna nummer 540 ingeven.
In bestand 2201.xls wil ik dan graag zien dat 540 een waarde erbij krijgt (dus inplaats van een 0 een 1)
volgende keer als ik weer 2201 ingeef en 540 veranderd die 1 in een 2.
Zo kan ik al die bestanden koppelen naar een januari overzicht en laten zien of er een stijgende of een dalende lijn is!

is dit mogelijk, heb ik het goed uitgelegd of heeft iemand een beter idee om dit uit tewerken dan laat dit aub horen.
En indien je me kunt help wil ik je nu alvast Bedanken !

Wat is ook goed vind is als ik een voorbeeld krijg van 1 excelsheet.
Blad 1 is gegevens invoeren en blad 2 tot en met 32 zijn datums !!!

Mvg;

Sparerib
 
Laatst bewerkt:
Beste parerib,

Als ik je vraag goed lees kan het met de functie INDIRECT, maar die heeft als nadeel dat het brondocument ook open moet staan. Zo niet, dan krijg je foutmeldingen.

Groeten,
Richard
 
Dus als ik het nu zo snel begrijp is het makkelijker om alles in 1 bestand te zetten. Dus de hele maand januari in 1 bestand en de hele maand februari in 1 bestand.
Kun je me dan uitleggen hoe ik dit moet koppelen met invullen ?
 
Een klein XLS bestandje (bv hoofd blad en 2 tabbladen voor dagen) met een paar gegevens waaruit je layout blijkt, voorkomt veel heen en weer gepraat.
 
Popi ik snap niks van wat je nu typte!

Ik wil per dag duidelijk informatie, ik werk op een bungalowpark in belgië en ik wil
Een datum invullen, een bungalow nummer en daarna welke ruimte niet schoon was (dit zijn er 8 waar ik uit moet kiezen (dit wil ik doen doormiddel van een kruisjes systeem)
Vrij uitgebreid dus allemaal.
Maar het fijne komt nog!
Als ik op 22-01 bungalow 220 de badkamer en de woonkamer vies
Dan wil ik ook zien dat bungalow 220 in groep 3 is van de schoonmaakgroepen en dat in die groep de badkamer en de woonkamer vies is
als ik dan vervolgens op 22-01 bungalow 110 invul dat de keuken vies isen de dan wil ik zien dat in groep 2 de keuken is Komt er dan bijvoorbeeld op 22-01 ook 112 voor met een vieze keuken dan wil ik zien dat op 22-01 in groep 1 2 keer de keuken is voorgekomen!

Hoe kan ik dit het beste verwerken en voor elkaar krijgen ?
 
Ik vind Popi wel een goede naam voor popipipo :D:D

Maar wat hij bedoeld: Kom eens met een voorbeeld bestandje, ontdaan van gevoelige- bedrijfs- en prive informatie.

Succes,
Martin
 
Dat is het probleem denk ik, ik heb een idee en weet niet of het uitvoerbaar is. Maar ik zal wel wat proberen alleen zonder formules want die weet ik niet, anders zou ik he ook niet vragen hier :)
 
Er wordt ook niet om een kant en klaar bestand gevraagd, alleen de opzet met gegevens die beschikbaar zijn (al dan niet verdraaid om bedrijfsinfo te verbergen) en wat je waar wilt bereiken. dat is ook wat popi ( :D ) schreef:
Een klein XLS bestandje (bv hoofd blad en 2 tabbladen voor dagen) met een paar gegevens waaruit je layout blijkt
 
Laatst bewerkt:
Bijlage

Bij deze een bijlage toegevoegt.
Sorry voor de dubbelpost, ik kon in vorige post geen bijlage toevoegen, heb dit wel probeert!
Ik heb opmerkingen toegevoegt, hoop dat mensen me nu kunnen helpen want volgens mij is het ingewikkelt!
Als er vragen zijn hoor ik die graag!
MVG;

Sparerib
 
Heb helaas al een tijdje geen reactie meer gehoord?
Ik weet niet of het mag maar dit is erg belangrijk voor mij?
Zou iemand me kunnen helpen?

MVG
 
Heb helaas al een tijdje geen reactie meer gehoord?
Ik weet niet of het mag maar dit is erg belangrijk voor mij?
Zou iemand me kunnen helpen?

MVG

Hallo Sparerib,

ik heb me eens een uurtje beziggehouden om dit te verwerken in een macro.
(Aangezien ik marco's aan het leren ben, zullen macro-experts dit wel kunnen vereenvoudigen, maar het belangrijkste is dat de macro werkt :p )

Werkblad 04-01 heb ik laten staan, wegens onbruikbaar :)

Ik heb werkblad 08-01 als voorbeeld genomen. Hier volgt hoe je te werk gaat:
Kom in het werkblad Master januari enkel aan de groene cellen!
Ik zou nog kunnen invoeren dat je enkel naar de groene cellen kan (via tab) maar heb me eerst beziggehouden met je hoofdprobleem.

Bij klachten kan je ja of nee invullen (dus wel of geen klacht).

Daarna klik je op de knop 'klachten invullen'.
Indien de bungalow reeds is ingevuld krijg je een melding of de klachten opgeteld mogen worden. (Test het gerust eens uit).

Voor vragen/opmerkingen, go ahead ;)
 

Bijlagen

  • Voorbeeld hoe ik het zou doen.xls
    69,5 KB · Weergaven: 26
Dit moet ik precies hebben!
Vind ik echt heel nice gedaan!
Mensen met veel ervaring heb ik nog niet gehoord in dit topic dus ik vind het zeer netjes dat jij het wel kunt als beginner!
Zou je misschien ergens in een paar kopjes de formules kunnen uitleggen en de macro's want sommige snap ik niet helemaal!
En als andere mensen dit ook nodig hebben, dan maak je het verhaal heel even compleet dat iedereen het simpel kan doen!
Word bestandje of pdf erbij met uitleg is voor mij ook al prima!!!
Dan is deze vraag bijna opgelost alleen hoe doe je het :)
Dus even een kind of tutorial hoe je het inelkaar zet zou prettig zijn indien je er tijd en zin voor hebt!!!
En wil ik je echt heel erg bedanken want ik zie nu dat het kan:)

MVG
 
Laatst bewerkt:
hartelijk dank :)
en graag gedaan hoor, twas eens een uitdaging :)

uitleggen hoe ik het heb gedaan... dat wordt moeilijker :)

ik doe mijn best:

Code:
Sub Macro1()
[B]dit zijn alle variabelen[/B]
Dim wb As String
Dim rij As Long [B]de rij gebruik ik ook als bungalownummer+1[/B]
Dim woonkamer As Long
Dim keuken As Long
Dim slaapkamer As Long
Dim badkamer As Long

rij = Range("C9").Value + 1 [B]dit is het bungalownummer. De opmaak van de werkblad is dus heel belangrijk dat de nummering van de bungalows logisch verloopt. Mijn macro zoekt op rijnummer en dus niet op bungalownummer[/B]
wb = Range("C5").Value [B]wb is het workbook, dus hetzelfde als de datum waarop alles betrekking heeft[/B]
[B]hieronder volgen de in te vullen variabelen, dus 1 of nul, afhankelijk van wel of geen klacht. Zoals je hopelijk wel begrijpt, verwijs ik naar de waarden in kolom E en niet van kolom D (kolom E is een bewerking afhankelijk van de waarden van kolom D)[/B]
woonkamer = Range("E13").Value
keuken = Range("E15").Value
slaapkamer = Range("E17").Value
badkamer = Range("E19").Value

[B]Eerst selecteer ik het juiste werkblad, de datum dus[/B]
    Sheets(wb).Select
[B]in kolom 6 (dus F) staat het totaal van de klachten van de welbepaalde bungalow, als dit nog nul is, mogen we gerust de klachten invullen[/B]
    If Cells(rij, 6).Value = 0 Then
           
    Cells(rij, 2).Value = Cells(rij, 2).Value + woonkamer
    Cells(rij, 3).Value = Cells(rij, 3).Value + keuken
    Cells(rij, 4).Value = Cells(rij, 4).Value + slaapkamer
    Cells(rij, 5).Value = Cells(rij, 5).Value + badkamer
 
[B]Als het totaal van de klachten niet gelijk is aan nul, dan wil dit zeggen dat er reeds klachten zijn ingevuld geweest, daarom heb ik hier een controle ingezet of je de klachten wil optellen of niet[/B]   
    Else    'Totaal <> 0
    If MsgBox("Opgelet! Bungalow " & rij - 1 & " is reeds ingevuld voor datum " & wb & ". Wilt u toch doorgaan?", vbExclamation + vbYesNo + vbDefaultButton2) = vbYes Then
[B]We tellen hier dus de klachten op als je beslist om toch door te gaan na de waarschuwing[/B]
        Cells(rij, 2).Value = Cells(rij, 2).Value + woonkamer
    Cells(rij, 3).Value = Cells(rij, 3).Value + keuken
    Cells(rij, 4).Value = Cells(rij, 4).Value + slaapkamer
    Cells(rij, 5).Value = Cells(rij, 5).Value + badkamer
    Else
[B]hier wordt er niets opgeteld want Else staat hier voor de vbNo, maw hier wil je de klachten niet optellen[/B]
    End If
    
    End If

[B]en ik keer terug naar uw master pagina[/B]
Sheets("Master Januari").Select
    
End Sub

Dit zal hopelijk wat duidelijkheid brengen. Als je het wat begrijpt, kan je zelf variabelen (dus nog kamers om te beoordelen) zelf toevoegen. Je totaal aantal klachten per bungalow (dus kolom F of 6) verschuift dan naar rechts dus dat zal je ook moeten aanpassen.

Ik ga ervan uit dat ik enkel de macro wat moest uitleggen en niet de formules op de werkbladen. In kolom K van de datum-werkbladen staan formules die alles automatisch tellen, maar dat kan je makkelijk begrijpen door de F1-toets ;)

succes :thumb:


EDIT: zie bijlage. Om op een bijkomend vraagje terug te komen. Op je master-werkblad heb ik ervoor gezorgd dat je enkel de groene cellen kan selecteren. Dus met pijltje of met tab ga je automatisch naar de volgende cel.
Dit doe je door die welbepaalde cellen te selecteren, dan celeigenschappen en bij Bescherming zet je het vinkje van 'geblokkeerd' uit. Dan ga je naar menu Extra >> Beveiliging >> blad beveiligen en kies je ervoor om enkel de ontgrendelde cellen te kunnen selecteren ;)
Je zal enkel nog je muis moeten gebruiken om op de knop te drukken. ;)
 

Bijlagen

  • Kopie van Voorbeeld hoe ik het zou doen-2.xls
    69,5 KB · Weergaven: 17
Laatst bewerkt:
vermijd select en activate.
Deze macro doet hetzelfde als van SoiA
Code:
Sub Macro1()
  with sheets(Sheets("Master Januari").[C5])
    for j =2 to 5
      .cells(Sheets("Master Januari").[C9]+1,j)=.cells(Sheets("Master Januari").[C9]+1,j)+Sheets("Master Januari").cells(9+2*j,5)
    next
  End With    
End Sub
 
vermijd select en activate.
Deze macro doet hetzelfde als van SoiA
Code:
Sub Macro1()
  with sheets(Sheets("Master Januari").[C5])
    for j =2 to 5
      .cells(Sheets("Master Januari").[C9]+1,j)=.cells(Sheets("Master Januari").[C9]+1,j)+Sheets("Master Januari").cells(9+2*j,5)
    next
  End With    
End Sub



Met die with
for
next

kan ik nog niet werken.
Ik vond dat ik al heel veel select en activate had vermeden :) waarvoor staat uw j ?
is dat uw kolomnummer?
 
Nee nu met al die berichten snap ik er bijna niks meer van.
Snap de macro's wel gedeeltelijk maar ik zou niet bij 0 kunnen beginnen en alles aanelkaar gekoppelt krijgen!
Spijt me,maar ik werk pas een paar maanden met excel en ik ben al wat VBA en macro's tegen gekomen maar nu snap ik zeer weinig ervan!!!
Laat staan hoe je zo een knop krijgt met klachten invullen (wss userform)
het toevoegen van dat zal wel lukken! Dat is het probleem niet zo !
Verder weet ik het ook niet echt hoe je dat ja en nee hebt gefixt ^^ Met VBA
Nog een probleem, De nummers die ik heb zijn van 1 tot en met 27 en springt dan over van 101 naar 166 en dan weer naar 2xx!
en snb welke ''code'' vervang je voor jou code?
 
Laatst bewerkt:
Nee nu met al die berichten snap ik er bijna niks meer van.
Snap de macro's wel gedeeltelijk maar ik zou niet bij 0 kunnen beginnen en alles aanelkaar gekoppelt krijgen!
Spijt me,maar ik werk pas een paar maanden met excel en ik ben al wat VBA en macro's tegen gekomen maar nu snap ik zeer weinig ervan!!!
Laat staan hoe je zo een knop krijgt met klachten invullen (wss userform)
het toevoegen van dat zal wel lukken! Dat is het probleem niet zo !
Verder weet ik het ook niet echt hoe je dat ja en nee hebt gefixt ^^ Met VBA
Nog een probleem, De nummers die ik heb zijn van 1 tot en met 27 en springt dan over van 101 naar 166 en dan weer naar 2xx!
en snb welke ''code'' vervang je voor jou code?


wow, een kleine paniekaanval :)
Ik dacht dat mijn vetgedrukte berichten duidelijkheid gingen brengen maar blijkbaar ist verergerd :)
Als je naar de macro gaat (Alt + F11), kan je door F8 te drukken stap per stap zien wat de macro doet. Dit kan je dan makkelijk volgen in je excel sheet. Dat zou mijn stappen moeten verduidelijken.

Een knop voor de klachten is geen userform maar data validatie. Als je op zo een cel staat en je gaat naar menu Data >> Valideren, dan zie je dat ik enkel de waarden ja en nee toelaat. Deze gegevens koppel ik aan de waarden 1 en nul.
bvb in D13 staat ja; en in cel E14 staat =ALS(D13="ja";1;0), M.a.w. hier komt een 1 te staan.

Van je nummering zou ik me niet te veel zorgen maken. Zorg gewoon dat alle nummers erin staan (dus ook 102, 103, 104 ...).
 
Oke met macro's snap ik zover wel!
En met die nummering, krijg ik dus een lijst van 881 nummers, maar kan ik nog overheen komen! Maar als iemand daar dus een verandering weet in de formulie hoor ik deze graag anders kan ik de nummers die ik niet nodig heb natuurlijk ook verbergen!! Nu nog een vraagje: stel voor ik voeg een regel extra toe aan de bovenkant, hoe kan ik ervoor zorgen dat hij dan pas bij de 3de regel begint in plaats van de 2de met nummer ? Welke formule moet ik dan veranderen?
En last but not least, wss de grootste naab vraag Hoe krijg ik zo een pijltje dat ik ja en nee kan kiezen ? :p
Dat met dat valideren snap ik helaas niet helemaal :(
Sorry dat ik als zo onervaren persoon zo een moeilijk project pak :)
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan