• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Mutatiehistorie van spreadsheet herleiden.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Pieter671

Gebruiker
Lid geworden
26 jun 2015
Berichten
100
Goede morgen,

Ik heb een vraag over het bijhouden van de mutatiehistorie van een spreadsheet.

Houdt Excel (2013) de wijzigingen die in een spreadsheet gedaan zijn/worden bij?

Voorbeeld:
In CEL B2 staat nu de waarde € 35,-.
Bekijk bijlage Voorbeeld - historie.xlsx.

Voordat deze waarde hier ingevoerd is, zijn eerste andere waarden ingevoerd. Uiteindelijk dus € 35,-
Kan ik de voorgaande ingevoerde waarde nog herleiden en/of terugzien en hoe?
Houdt Excel de wijzigingen die in een spreadsheet gedaan zijn bij?

Ik ben benieuwd of iemand deze waarden terug kan vinden?

De vragen zijn dus:
Hoe kan ik de wijzigingen/mutatie in een spreadsheet terugzien?
En als je dan de wijzigingen kan terugzien, kan ik deze log-historie verwijderen zodat er een schoon spreadsheet ontstaat?

P.S. Ik heb VBA-scripts gezien over: Hoe je kunt loggen, vanaf een bepaald moment etc. Dit bedoel ik dus niet.
Ook de optie 'controleren' 'wijzigingen bijhouden' bedoel ik niet.
 
Nee. Excel houdt geen historie bij.
 
Behalve dan de 100x "ongedaan maken" van laatste handelingen.
 
Geavanceerd: de limiet voor de opdracht Ongedaan maken aanpassen

In Excel en alle andere Office-programma's wordt standaard een limiet gehanteerd van 100 voor het aantal bewerkingen dat ongedaan kan worden gemaakt of opnieuw kan worden uitgevoerd. U kunt deze standaardwaarde echter wijzigen door een vermelding toe te voegen aan het Microsoft Windows-register.

Belangrijk : Sommige acties, zoals het klikken op opdrachten op het tabblad Bestand of het opslaan van een bestand, kunnen niet ongedaan worden gemaakt. Bovendien is het zo dat het uitvoeren van een macro in Excel tot gevolg heeft dat het cachegeheugen voor de opdracht Ongedaan maken wordt leeggemaakt en u dus geen bewerkingen ongedaan meer kunt maken.

Waarschuwing:

Het is belangrijk om voorzichtig en met beleid te werk te gaan als u het aantal niveaus voor de opdracht Ongedaan maken gaat vergroten. Hoe groter het aantal niveaus voor de opdracht Ongedaan maken, des te meer RAM-geheugen er namelijk vereist is in Excel voor het opslaan van de uitgevoerde bewerkingen, wat uiteraard van invloed is op de prestaties van Excel.

In de volgende procedure wordt Register-editor gebruikt om het aantal niveaus voor de opdracht Ongedaan maken te wijzigen voor Excel. De procedure is hetzelfde voor Word of PowerPoint.

1.Sluit alle actieve Office-programma's.

2.Klik in Windows 10 of Windows 8 met de rechtermuisknop op de knop Start en klik op Uitvoeren.

Klik in Windows 7 of Windows Vista op Start.

Klik in Windows XP op de knop Start en klik op Uitvoeren.


3.Typ regedit in het zoekvak of in het venster Uitvoeren en druk op Enter.

Afhankelijk van uw versie van Windows, moet u mogelijk bevestigen dat u Register-editor wilt openen.


4.Vouw in Register-editor een van de volgende registersubsleutels uit, afhankelijk van de versie van Excel die u gebruikt:

Excel 2007: HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Office\12.0\Excel\Options


Excel 2010: HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Office\14.0\Excel\Options


Excel 2013: HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Office\15.0\Excel\Options


Excel 2016: HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Office\16.0\Excel\Options


5.Wijs in het menu Bewerken naar Nieuw en klik vervolgens op DWORD-waarde. Selecteer Nieuwe waarde 1, typ UndoHistory en druk op Enter.


6.Klik in het menu Bewerken op Aanpassen.


7.Selecteer in het dialoogvenster DWORD-waarde bewerken de optie Decimaal onder Grondtal. Typ een waarde in het vak Waarde, klik op OK en sluit Register-editor af.


8.Start Excel. Er worden nu gegevens bijgehouden voor het aantal bewerkingen dat u hebt opgegeven in stap 7.
 
Geen dank. Jij wist dat natuurlijk niet. Als ik iets lees, ben ik altijd nieuwsgierig waar dat dan zit. Kan ik ook nog wat leren. Is trouwens geen vertaling, is de help van Office.:shocked:
 
De wijzigingen waar dat over gaat zijn wijzigingen tijdens de looptijd van de Excel sessie met het betreffende document.
Zodra je het document of Excel afsluit is die historie ook weg.
 
@Pieter671: Kan je iets meer vertellen over de achtergrond van je vraag? Bij Excel 2013 hoort een tool die heet Spreadsheet compare, daarmee kan je de verschillen tussen twee versies zichtbaar maken. Verder is er de Microsoft Audit And Control Managment Server, wellicht ook interessant?
 
Reacties

@Senso,
Mooi om te weten dat de limiet voor ongedaan maken kan worden verkleint.

@edmoor,
Bedankt, het is dus niet mogelijk om bijvoorbeeld via een xml-editor deze historie te achterhalen?

@jkpieterse,
Bedankt voor tip voor "spreadsheet compare". Voor mij een zekers bruikbaar in een andere context.

Stukje achtergrond:
Ik bouw modellen t.b.v. het indienen van offertes. Leveranciers moeten deze invullen. Meestal speel ik met de modellen door deze in te vullen met onze eigen prijsinzichten, scenario's.
Ik wil niet dat slimme inschrijver door het achterhalen van een mutatiehistorie inzicht krijgen in deze scenario's.
 
@edmoor,
Bedankt, het is dus niet mogelijk om bijvoorbeeld via een xml-editor deze historie te achterhalen?

Nee, daarin ligt dat niet opgeslagen.
 
Geen dank. Jij wist dat natuurlijk niet. Als ik iets lees, ben ik altijd nieuwsgierig waar dat dan zit. Kan ik ook nog wat leren. Is trouwens geen vertaling, is de help van Office.:shocked:
Wat niet uitsluit dat ik ook nieuwsgierig ben... alleen meestal zet ik er in dat soort gevallen een weblink bij... om de indruk te vermijden dat ik het zelf verzonnen heb...
 
Het wordt tijdens de looptijd van de Excel sessie in het geheugen opgeslagen voor de Undo functionaliteit.

Hernoem je bestand van .xlsx eens naar .zip en pak deze dan uit.
Je kan dan o.a. de verschillende xml onderdelen inzien.
 
Laatst bewerkt:
Hernoem je bestand van .xlsx eens naar .zip en pak deze dan uit.
Je kan dan o.a. de verschillende xml onderdelen inzien.

@edmoor,
Bedankt voor deze waardevolle tip. Interessant om op deze manier de xml pakketjes te zien.
Ik heb e.e.a. getest. Goed om te weten dat de ingevoerde scenario's niet te herleiden zijn.

@Timshel,
Inderdaad geen woord Chinees. Maar wel prettig om met de tip van edmoor e.e.a. zelf ook daadwerkelijk te kunnen zien.

@Allen,
Bedankt voor jullie bijdragen!! :thumb:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan