Nieuwe game PC ± €1200

Status
Niet open voor verdere reacties.

in my life

Gebruiker
Lid geworden
19 dec 2007
Berichten
297
Hoi,

ik wil een nieuwe PC samenstellen omdat het systeem waar ik nu op werk al flink aan het verouderen is. Mijn budget is maximaal 1200 euro en ik ben niet van plan het systeem te overclocken.

Hier een linkje naar een systeem dat ik al heb samengesteld: http://nl.hardware.info/wensenlijst/203733/in-my-life/wensenlijst-21-06-2012-193453

Nu loopt mijn kennis over onderdelen op dit moment vrij achter, dus als je hier nog wat aanpassingen zou kunnen maken zou dat fijn zijn (het mag zelfs nog 200 euro duurder worden dus).
Zelf heb ik wat twijfels over het moederbord en over de voeding of die wel toereikend is.

Omgeving - Kabaal maakt me zozeer niet echt uit, echter ben ik dan wel weer zo dat ik een aparte koeler voor de CPU heb en een Asus gtx670 omdat die minder geluid zullen maken. Niet dat het iets is waar jullie op hoeven te letten. Ik laat het systeem door de winkel zelf in elkaar zetten (kan veel zelf maar dat gepruts heb ik niet zo'n zin in)
Besturingssysteem - dat wordt Windows 7, heb ik hier liggen hoeven jullie dus geen rekening mee te houden.
Randapparatuur - Ook niet nodig, die hele meuk gebruik ik van mijn vorige systeem.
 
Misschien kan je een klein ssd schijf laten steken. Zodat hij nog sneller is!
Ik denk wel dat de voeding volstaat. Maar bij het moederbord heb ik twijfels, ik zou een nemen met meer koelvinnen.
 
Heb erover nagedacht om een SSD te nemen maar ook al kan het systeem een stuk sneller maken zie ik er nu nog wel vanaf. Heb je enige suggesties over een moederbord? Moederborden is iets waar ik me nooit echt goed in heb verdiept dus als je me een richting op kan sturen zou dat fijn zijn.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi,

Gigbyte maakt gewoon prima moederborden hoor maar wil je er 1 die misschien toch wat beter is zou ik voor een Asus gaan en dan voor bv deze
 
Moederbord voldoet in principe hoor, eventueel kan je nog wat goedkoper of duurder zijn, maar dat ligt puur aan de features die jij wil/wenst. Hele dure moederborden heb je in ieder geval niet nodig, aangezien jij zoals je al aangeeft niet wil gaan overclocken.

Verder: een SSD is echt een aanrader, heel je pc wordt daar responsief van en voelt daardoor snel aan. Tevens zijn de prijzen recentelijk behoorlijk gedaald, waardoor een hele goede, snelle en betrouwbare SSD als de Samsung 830 met 128GB opslag maar 100 euro kost, zie: klikkerdeklik
 
Verder: een SSD is echt een aanrader, heel je pc wordt daar responsief van en voelt daardoor snel aan. Tevens zijn de prijzen recentelijk behoorlijk gedaald, waardoor een hele goede, snelle en betrouwbare SSD als de Samsung 830 met 128GB opslag maar 100 euro kost, zie: klikkerdeklik

Daar heb je gelijk in. Ik denk echter niet dat een SSD wat voor mij is. Persoonlijk maakt wat langer wachten voor het opstarten van de computer/programma's me niet zoveel uit en ik zie het al mis gaan zodra die langzaamaan vol raakt. Zal het in eerste instantie goed bijhouden maar hoe langer de tijd vordert hoe minder onderscheid ik zal gaan maken tussen me HDD en SSD waardoor (puur door mij laksheid) de meerwaarde van de SSD wegvalt.
 
Ok, dan kan je eventueel nog de caching techniek van Intel overwegen: Intel Smart Response Technology. Dit houdt in dat kleine bestanden die snel ingelezen kunnen worden met een SSD tevens op de cache SSD staan, waardoor je snelheidprofeit hebt van snelle random acces (SSD) & hoge sequential read & write van de HDD. Tevens hoef je je dan geen zorgen waar je je bestanden plaatst.

Benodigdheden om van Intel SRT gebruik te maken:
- moederbord met Intel Z68, Z77, H77 of Q77 chipset
- SSD van 20-64GB, groter kan SRT niet gebruiken en is dus niet nuttig! (aanrader hiervoor blijft de Samsung 830, maar dan de 64GB versie)

Hier wat leesvoer over Intel SRT:
Wikipedia (engels)
nog een Nederlands forum wat wat uitleg geeft
review op hardwareinfo.nl die de prestatietoename bespreekt met de Z68 chipset (zelfde verhaal geldt voor de andere chipsets)
Hoe in te stellen, handleiding van Intel (engels)
 
@K1pje
Bedankt voor de info wist daar nog niets vanaf. Ik heb een vriend die een SSD in zijn systeem heeft zal wel even bij hem informeren het hoe en wat en dan een beslissing nemen.

Tot zo ver ziet mijn systeem er nu uit: http://nl.hardware.info/wensenlijst/203733/in-my-life/wensenlijst-21-06-2012-193453
Met dus nog een eventuele overweging om hem uit te breiden met een SSD (waarschijnlijk een van de Samsung 830 reeks)
 
Leuke samenstelling in ieder geval :thumb:

Verder: je kan een SSD altijd nog altijd later plaatsen. Besluit je om Windows op een SSD te zetten kan je 2 dingen doen: een schone windows installatie of je oude windows installatie klonen. Een schone windows installatie is wel aan te raden omdat Windows dan verschillende instellingen die goed zijn voor de SSD automatisch goed zet ;)

Wil je gebruik maken van de Intel Smart Response Technology, dan hoef je noch Windows te klonen, noch Windows opnieuw te installeren. Je moet dan de SSD in de computer plaatsen, en softwarematig de Intel SRT inschakelen ;)

Ga zeker eens kijken bij een vriend/kennis/familielid van je die een SSD in zijn pc heeft zitten, en laat je a.u.b. nooit ompraten naar een SSD van het merk OCZ (en/of een ander merk Sandforce SSD). Deze SSD's hebben een zeer hoge uitval (lees: geraken defect na een paar maanden) en de specificaties die opgegeven zijn, zijn incorrect. Deze specificaties worden alleen behaald wanneer de data die gelezen/geschreven wordt 100% 'compressible' is, iets wat niet realistisch is voor de werkelijkheid. Hierdoor lijkt de Samsung 830 niet de snelste, maar dat is deze wel!

Momenteel zijn de Crucial M4 serie en de Samsung 830 serie, de SSD's die aan te bevelen zijn qua betrouwbaarheid, snelheid en prijs. Verschil tussen de 2 is dat de Crucial M4 al geruime tijd op de markt is en er bijna geen problemen mee zijn, Samsung is een tevens zeer betrouwbaar (Apple gebruikt ook Samsung SSD's!) maar iets nieuwer en kent vooral wat hogere schrijfsnelheden. Doordat de huidige prijzen voor de Samsung 830 iets lager liggen dan die van de Crucial M4 icm de hogere schrijfsnelheden is de Samsung te prefereren boven de Crucial M4.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan