• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Omgaan met cellen met nulwaarden

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nootgeval

Gebruiker
Lid geworden
16 mei 2014
Berichten
11
Ik zit met een probleem met nulwaarden, veroorzaakt door een klein stukje van een uitgebreide tabel. In het vervolg van de tabel wordt de laatste kolom in de bijlage gebruikt als noemer bij een deling. Daardoor krijg ik dan de melding "delen door 0". Dat is niet de bedoeling. In de bijlage zit een voorbeeldje op basis van mijn tabel.

Ik heb twee producenten A en B, en die maken de producten X en Y. Producent A heeft recht op 40% van X en Y tezamen, producent B heeft recht op 60% van X en Y tezamen. Op hun productie worden kosten in rekening gebracht in precies dezelfde verhouding. Maar ze zijn vrij de aantallen te kiezen, dus A mag ook alle X'en produceren. Alleen in dat geval wordt komt er voor B's "0" X'en, 27% aan kostenaandeel in de tabel. In het vervolg van de tabel leidt dat tot "delen door 0" problemen.

De bedoeling is nu dat die 27% opgeteld wordt bij de wel door B te produceren Y'en (33%+27%). Dan krijgt dus A 18% toegerekend aan X, 22% aan Y, samen weer 40%. En B krijgt dan 0% aan X maar 60% aan Y. De verhouding blijft 40%-60%.

Als hiervoor een formule is, of eventueel extra kolommen handiger zijn, zie ik het graag. Het is een stukje van de tabel, dus het kunnen ook producenten A-G en producten X tot Z en verder zijn. Het moet dus wel "handig" zijn en niet steeds groter worden. Ik ben me al een ongeluk aan het puzzelen geweest met ALS-formules, veel verder kom ik nog niet met Excel. Alvast dank!
 
Dat kan alleen een mod :), (die kan je roepen door "attendeer moderator" te klikken)

Bij deze sluit ik hem daarom ook, veel succes met de eerdere vraag :thumb:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan