• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Probleem met verticaal zoeken

Status
Niet open voor verdere reacties.

Hig87

Gebruiker
Lid geworden
8 jun 2017
Berichten
47
Hallo mensen,

Ik werk laatste tijd regelmatig met de functie verticaal zoeken, maar ik kom (in mijn ogen) nu iets heel vreemds tegen. (Zie voorbeeldbestand) De functie verticaal zoeken staat in cel d2. Daar zou ik graag de naam willen zien verschijnen die in cel a2 staat. De lijst met namen staat in blad 2. Deze komen echter nu niet overeen.

Het bereik heb ik bewust een aantal cellen naar beneden gedaan, zodat het automatisch gaat voor de gebruiker. (wanneer men gegevens in het bestand plakt, dan kan de functie verticaal zoeken gelijk toegepast worden).

Heeft iemand hier een verklaring voor? En hoe is dit op te lossen? Is hier misschien ook een andere geschikte functie voor? Hoor het graag!
 

Bijlagen

  • Voorbeeldbestand verticaal zoeken.xlsx
    10,6 KB · Weergaven: 64
Bekijk via de help het aantal argumenten van deze functie eens.

Code:
=VERT.ZOEKEN(A1:A7;Blad2!A1:A7;1;[COLOR="#FF0000"]0[/COLOR])
 
Code:
=VERT.ZOEKEN([COLOR=#ff0000]A2[/COLOR];[COLOR=#ff0000]Blad2!$A$1:$A$7[/COLOR];1;0)
 
Dan vind ik een tabel beter. Geen omkijken naar het bereik in tegenstelling tot een gefixeerd bereik.

Code:
=VERT.ZOEKEN(A2;Tabel1[[#Alles];[Klant]];1;0)
 
Bedankt heren! Opgelost zo

Wel nog een ander vraagje. Graag zou ik met de functie verticaal zoeken ook de datum van de aankoop in blad 1 zien. (de datums staan nu ook in blad 2) Dit is me gelukt, alleen zou ik graag per klant de meest recente datum zien. (er zijn namelijk meerdere aankopen gedaan door dezelfde klant). Van dhr Janssen zou ik dus graag de datum 5-5-2017 zien verschijnen ipv 2-2-2016.

Ik dacht eraan om blad 2 op jaar te filteren, maar dat werkt ook niet, omdat er ook meerdere aankopen kunnen plaatsvinden in het zelfde jaar. Is hier misschien een andere manier voor?
 

Bijlagen

  • Voorbeeldbestand2 verticaal zoeken.xlsx
    10,8 KB · Weergaven: 56
Afsluiten met Ctrl+Shift+Enter ipv alleen Enter.
Code:
=MAX(ALS(Blad2!A2:A8=A2;Blad2!B2:B8))
 
Laatst bewerkt:
Excuses voor de late reactie, maar erg bedankt! Dit is precies wat ik zocht.

Verder nog één vraag: Is het mogelijk om alle aankoopdatums van V. Janssen te laten verschijnen op blad1? (onder elkaar)
 
Misschien niet helemaal duidelijk verwoord bedenk ik me.
V. Janssen heeft 3 verschillende aankoopdatums. is het mogelijk om al deze 3 aankoopdatums op blad1 te krijgen met de functie verticaal zoeken (of een andere functie) terwijl het dus maar om één naam gaat?
 
Invoeren in de formulebalk en afsluiten met Ctrl+Shift+Enter ipv alleen maar Enter.
Code:
=ALS.FOUT(KLEINSTE(ALS(Blad2!$A$1:$A$8=A$2;Blad2!$B$1:$B$8);RIJ(A1));"")
 
Dankje! Stel nu alleen dat je dit voor meer mensen doet (dus onder kopje Klant staan meerdere namen) hoe kun je dan deze meerdere datums (en dus rijen) automatisch zichtbaar maken?
 
Graag een gelijkend bestandje plaatsen waar wat staat.

Of: maak een draaitabel; minder rekenwerk voor je Pc dan matrixformules.
 
Laatst bewerkt:
In kolom E van blad 1 kan nu niet alle data aangetoond worden van V. Janssen, omdat die van M. Dijks en K. Vaak. ervoor staan.
 

Bijlagen

  • Kopie van Voorbeeldbestand2 verticaal zoeken-3.xlsx
    12 KB · Weergaven: 44
Ah met een draaitabel moet het wel lukken denk ik. Goeie tip, dankjewel!!
 
Draaitabellen zijn daarvoor gemaakt.
Het enige nadeel is dat je het moet vernieuwen bij nieuw invoer, wat ook automatisch kan met Vba; Dit later maar.

Ook wel met formules hoor, maar je moet wel uitvoeren wat ik schrijf.
Matrixformules sluit je af met Ctrl+Shift+Enter, en niet alleen Enter.
De accolades verschijnen automatisch rondom de formule.
 

Bijlagen

  • Kopie van Voorbeeldbestand2 verticaal zoeken-3.xlsx
    12 KB · Weergaven: 45
Ja in dit geval is een draaitabel voor mij ook veel handiger dan formules. Erg bedankt voor je hulp!!
 
Nu heb ik een ander punt waar ik tegen aan loop met verticaal zoeken. Op blad 1 zie je dat V. Janssen een afspraak heeft op 20-3-2016. Nu zou ik graag deze datum willen vergelijken met de dichtstbijzijnde datum die op blad 2 staat. In dit geval zou dit dus 4-4-2016 zijn. Ik ben nu op zoek naar een maniertje hoe je deze datum automatisch op blad 1 zet in kolom E.
 

Bijlagen

  • Voorbeeldbestand3 verticaal zoeken-3.xlsx
    12,1 KB · Weergaven: 44
Oftewel, ik zou graag met de functie verticaal zoeken de dichtstbijzijnde waarden opzoeken. Kan zoiets met Excel, of is hier geen functie voor?
 
Probeer zelf de formules te begrijpen dan was deze aanpassing ook niet zo moeilijk.

Code:
=ALS.FOUT(KLEINSTE(ALS((Blad2!$A$2:$A$8=A2)*(Blad2!$B$2:$B$8>B2);Blad2!$B$2:$B$8);1);"")
 
Ik heb een poging gedaan, maar ik kom er niet helemaal uit. Als ik nu de datum van de afspraak verander, veranderd die datum niet mee. Verder heb ik de formule geprobeerd door te trekken naar onderen, maar dan geeft hij niet de juiste data aan (of helemaal geen data) zie bestand.
 

Bijlagen

  • Voorbeeldbestand3 verticaal zoeken-3 (2).xlsx
    12,4 KB · Weergaven: 43
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan