programma reageert niet

Status
Niet open voor verdere reacties.

oude man

Gebruiker
Lid geworden
27 dec 2007
Berichten
10
Vele malen per dag krijg ik de mededeling "programma reageert niet" en verdraaid, niets reageert meer. Dat gebeurt tijden surfen,maar ook wanneer ik schaak via een cd of email.:shocked: De enige oplossing is: computer uit- en weer aan zetten en dan gaat het een uur, of soms langer, goed. Mijn definitieve oplossing: een moker. Wie weet iets beters?
 
Welkom bij de Helpmij!

Als je niet heel veel extra informatie verstrekt, dan zouden tientallen dingen de oorzaak kunnen zijn en ik heb (heel eerlijk gezegd) geen zin om alle mogelijke oorzaken op te sommen. Je zou er ook heel weinig aan hebben, want als de eerste X-tal niet de oorzaak zijn, verlies je veel kostbare energie (geld?) in het tackelen van die foute oorzaken.
Tel daarbij op dat er zoveel mogelijke oorzaken zijn, dat daar waar ik er 20 noem, er zeer zeker nog 30 andere zijn op te sommen.

Wat nodig is voor iedereen die meeleest zijn antwoorden op bijv. de volgende vragen:

computernaam / fabrikant?
Processor?
moederbord?
geheugen (hoeveelheid)
staan in apparaatbeheer cirkels met kruizen erin en / of uitroeptekens voor apparaten?

en last but not least:
WAT is er zeer kort voordat het probleem zich voor het eerst voordeed, softwarematig en / of hardwarematig aan de configuratie veranderd?
 
Laatst bewerkt:
Niet zo simpel

Beste Pasja,
Dank voor alle moeite, maar wees niet zo streng tegen amateurs.
Mijn compter is Dell, intel R, PentiumR4 CPU, 2.80 GHz, kloksnelheid 2.79 GHZ, 512 MB.
Windows XP .Er staan geen kruisen of iewts dergelijks bij apparaatbeheer. Ook had ik volgens mij niets veranderd in het systeem voordat het probleem begon, en dat is al een half jaar geleden.
Wel heb ik bij Apparaatbeheer-logboeken een aantal foutmeldingen gevonden. Ik weet niet of u er iets aan hebt:
"Vastgelopen toep.Rundll.32exe, versie 5.1.2600.2180 vastgelopen module hungapp
versie 0.0.0.0. vastgelopen op 0x00000000"

En een andere:
"vastgelopen toepassing i explore versie 7.0.6.000.16574 vastgelopen module:hungapp. versie 0.0.0.0. vastgelopen op 0x00000000." Het woord hung.app komt altijd voor

Als ik deze fouten meld aan Windows via het formulier, zeggen ze dat ze geen oplossing hebben.

Bij voorbaat dank,
W.W.
 
Streng ? Wat was streng, ik meende juist netjes aan te geven dat wellicht iedereen bereid is je te helpen, maar dat dat héél lastig wordt / is zonder nadere informatie.

......... en met het "geen zin" hebben, bedoelde ik eigenlijk meer dat het zinloos is om oplossingen aan te dragen want er zijn zóveel mogelijke oorzaken op te sommen.
 
Laatst bewerkt:
Er staan geen kruisen of iets dergelijks bij apparaatbeheer. Ook had ik volgens mij niets veranderd in het systeem voordat het probleem begon, en dat is al een half jaar geleden.

Hier schrijf je 2 héél belangrijke dingen. Voor het vervolg van je vraag moeten we ergens vanuit gaan, dus ga ík er vanuit dat ze juist zijn.
Áls dat zo is, dan elimineer je tientallen mogelijke oorzaken.

Oorzaken die je daarmee niet elimineert zijn bijvoorbeeld:
- een Windowsupdate heeft "ergens" een bugje veroorzaakt waardoor Windows regelmatig gaat hangen. (Hoe dit is op te lossen zou een verrekt goede vraag zijn: -> lastig!)
- er is een hardwarefout : de voeding levert niet meer stabiele spanning, maar werkt nog wel. Dit veroorzaakt problemen zoals jij ze ondervindt. Oplossing: voeding laten testen / tijdelijk andere voeding monteren.
- één van de aanwezige geheugenreepjes is (gedeeltelijk) defect. Dit is vrij makkelijk te testen door van het internet een tooltje te downloaden: Memtest. Dit tooltje laat je enkele uren draaien en wanneer er errors verschijnen, dan heb je mogelijk gelijk het antwoord op je probleem: -> geheugen defect.

en zo zijn er helaas nog vele oorzaken op te noemen die wél de directe oorzaak zouden kunnen zijn:

ik noem er nog enkele:

- de pc wordt te warm door:
1. stofophoping bij luchtinlaat of uitlaat van de kast,
2. stofophoping in één van de fans -> processorfan / systeemfan(s) / videokaartfan

- de processor is aan het overlijden

- de videokaart is aan het overlijden

- moederbord is terminaal

Sommige oorzaken zijn redelijk ingrijpend en kosten een paar centen om te verhelpen. Daar het lastig zoeken is naar de enige echte oorzaak, adviseer ik je het volgende:

regel / koop / leen / huur ergens software om een complete SYSTEEM backup te maken van je systeem (dus Windows én alle andere software, INCLUSIEF de instellingen) Windows Vista -de duurdere versies- hebben deze mogelijkheid onboard.

Als je die backup hebt, pak je de Windows CD en installeer je Windows opnieuw, NADAT je eerst de schijf hebt geformateerd. Blijft alles een week of wat goed? Dan was er dus bij Windows (update?) ergens iets mis gegaan. (=overigens redelijk onwaarschijnlijk)
Blijft het niet goed en heb je binnen apparaatbeheer geen foutmeldingen, dan moet je mogelijkk toch op zoek naar een hardwarematig probleem. Waar dan te beginnen?

PC "uitkleden" en zoveel mogelijk extra's ontkoppelen -> USB sticks, geluidskaart, modem etc. etc. en de machine zo basic mogelijk maken en dan testen wanneer het probleem zich weer voordoet.

Wat ook nog mogelijke oorzaken kunnen zijn:
-2 virusscanners actief op je systeem ?
-geïnstalleerde software (firewall) van welk progje de instellingen de boel verstieren?
 
Laatst bewerkt:
Programma

Beste Pasja,
Veel dank voor alle moeite die je hebt willen nemen. Ik zal proberen om alle aanwijzingen te volgen, maar het is een heel programma. Daarom , als ik niet te lastig ben, een laatste vraag: staan jouw tips in volgorde van belangrijkheid / waarschijnlijkheid, en zo nee: waarmee moet ik beginnen?
Met vriendelijke groet,
Wout W.
 
1. Controleer voor- en achterzijde pc (lucht in- en uitlaat) op stof
2. controleer binnenzijde kast op stof : procesor / videokaart/ ventilatoren
3. download memtest en check geheugen
4. laat voeding doormeten
5. de rest
 
oude kwaal

Ik heb alles schoongemaakt, memtest gedaan etc. maar niets helpt. Merkwaardig is dat mijn klacht al is besproken in forums sinds (tenminste 2003). Leken en deskundigen geven de meest uiteenlopende oorzaken ( dubbele virusbestrijder, Explorer, Windows update 908531 , te weinig memo etc) en de meest uiteenlopende adviezen. Wat mij verbaast is dat een vijf jaar oude, redelijk exact gedetermineerde fout, nog nergens opgelost schijnt te zijn. Microsoft moet er van weten ( ik heb al tientallen foutmeldingen verstuurd) maar verwijst mij naar Dell, en daar heb ik nu een email aan verzonden.
Niettemin: dank voor hulp
 
Oké, ik weet niet hoe handig je bent, anders misschien even iemand te hulp vragen voor de volgende actie(s):

je hebt vast een brander in het systeem? Brand al je data (brieven / foto's muziek etc. etc) naar een of meerdere schijfjes.

Stop de CD van Windows XP in de machine, boot ermee, en installeer Windows opnieuw.
Afhankelijk van de hoeveelheid extra programma's op je pc ben je na minimaal 1,5 uur en maximaal 6 uur, weer helemaal up to date en -als er geen hardware defect is of bijna defect is- heb je weer een machine die loopt als tierelier.

Motivatie voor deze redelijk ingrijpende actie is:
het probleem bestaat al zo lang en kennelijk zijn de meest voor de hand liggende oplossing niet dé remedie geweest. Er vanuit gaande dat het dus géén hardware probleem is, móet een schone Windows installatie het probleem oplossen!

Advies: als je niet vrij handig bent, doe het dan niet zonder hulp! Vaak worden essentiele zaken als moederborddrivers en de broodnodige updates vergeten en dan raak je van de regen in de drup. Daarnaast verloopt een schone installatie ook lang niet altijd probleemloos voor alle in de machine zittende hardware, dus een beetje handige hulp is veelal onmisbaar.

Succes!
 
Laatst bewerkt:
Heb je Systeem Herstel (start -> Alle programmas -> Bureau-accessoires -> Systeemwerkset -> Systeem hersel) al geprobeerd? Dan moet je de tijd kiezen van een paar dagen voordat dit probleem zich voor het eerst voor deed (maak wel eerst -voor de zekerheid- een back-up van de bestanden die je wilt houden op een andere harde schijf of memorystick of iets dergelijks).
 
opnieuw beginnen

Systeemherstel had ik al eerder geprobeerd,maar dat gaat slechts een beperkte tijd terug. In elk geval: geen resultaat
De helpdesk van Dell weet het ook niet meer. Ze hebben zelfs mijn cmputer overgenomen en online veel opgeruiomd en gerommeld, maar geen resultaat. Het eindverhaal is: installeer windows opnieuw. Dat ga ik nu maar proberen. Vooralsnog bedankt. Als iets helpt zal ik het rapporteren.
 
Systeemherstel had ik al eerder geprobeerd,maar dat gaat slechts een beperkte tijd terug. In elk geval: geen resultaat
De helpdesk van Dell weet het ook niet meer. Ze hebben zelfs mijn cmputer overgenomen en online veel opgeruiomd en gerommeld, maar geen resultaat. Het eindverhaal is: installeer windows opnieuw. Dat ga ik nu maar proberen. Vooralsnog bedankt. Als iets helpt zal ik het rapporteren.

Een hersteloptie door XP, lijkt mij het proberen waard.
Windows cd in drive
Start-uitvoeren- ingeven sfc /scannow.(precies zo met spatie)
 
........regel / koop / leen / huur ergens software om een complete SYSTEEM backup te maken van je systeem (dus Windows én alle andere software, INCLUSIEF de instellingen) Windows Vista -de duurdere versies- hebben deze mogelijkheid onboard.

Zie wat ik eerder schreef op dit forum over het gratis programma DriveImageXML met Ned.
handleiding
 
dank

Heel veel dank voor alle tips. Ik zal er een dagje voor uittrekken. Overigens: als je hung app googelt, komt er ook veel (oud) zeer naar boven over deze storing.
 
Hung app problem

Wegens drukte en angst voor complicaties heb ik Windwows nog niet herladen. Maar op 2 jan. zag ik plotseling op een Engelse website een laconieke mededeling:
Bad Update 908531. Remove.
Dat heb ik gedaan, klein kunstje, en sinds 3 jan heb ik geen hung app fout meer gezien. Ook niet in logboek. Wat die update doet weet ik niet, maar misschien is dit de simpele oplossing. Osver een week of zo zal ik hier weer verslag doen. Intussen: oprechte dank aan adviseurs.
 
niets helpt

Ook het weghalen van voorgenoemde update helpt niets: hij loopt weer vast. Opnieuw installeren lijkt me het enige. Vr dank allen
 
geen foutmelding

Ik vergat te zeggen dat de computer nog wel vastloopt, maar dat er geen foutmmelding meer verschijnt met een zwart kruisje in een rode cirkel in logboek Toepassing van systeembeheer.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan