• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

stuk tekst uit cel halen

Status
Niet open voor verdere reacties.

candymen00

Gebruiker
Lid geworden
17 jan 2019
Berichten
8
hi allen,

ik ben op zoek naar een formule die voor mij het aantal uur uit de omschrijving (kolom A) haalt.
Omdat ieder regel anders geschreven kan zijn is het mij niet gelukt met de formule in kolom B (zie als voorbeeld fout met oranje cel)

wat doe ik fout en/of wat moet ik typen om als resultaat te krijgen: het aantal uur wat is beschreven.
De letters ervoor zijn fictieve voor/achterletters. in de daadwerkelijke file staan hier de namen van de clienten. Deze verschillen in lengte per regel.
mijn doel is om uiteindelijk een analyse te draaien dat het gemiddelde uurtarief per client/maand/jaar draait.

alvast bedankt!

gr C.
 

Bijlagen

  • voorbeeld.xlsx
    10,8 KB · Weergaven: 15
Voor jouw voorbeeld:
Code:
=ALS((DEEL(A2;D2-4;3)*1)<10;(DEEL(A2;D2[COLOR="#FF0000"][B]-6;5[/B][/COLOR])*1);(DEEL(A2;D2-4;3)*1))

Alternatief (1 formule zonder hulpkolom nodig) (verander voor uurtarief 'uur' in 'euro')
Code:
=XML.FILTEREN("<t><s>"&SUBSTITUEREN(A2;" ";"</s><s>")&"</s></t>";"//s[following::*[1]='uur']")

En met deze Excel 365 formule krijg je gelijk het aantal uur en het uurtarief naast elkaar:
Code:
=LET(t;TEKST.SPLITSEN(A2;" ");FILTER(t;ISGETAL(--t);""))
 
Laatst bewerkt:
Ongelovelijk sterk.
geen idee wat er in de formule staat dus ik kan hem niet nabouwen uit logica (maar wel altijd kopieren).
erg bedankt!
 
Je bedoelt waarschijnlijk de XML.FILTEREN functie?

In het kort komt het erop neer dat je de tekst omzet naar XML door spaties te vervangen door start/eind-tags ("<t><s>"&SUBSTITUEREN(A2;" ";"</s><s>")&"</s></t>"). Je krijgt dan zogenaamde nodes.
Die nodes kun je doorzoeken met XPATH, de query-taal van XML. Daar gaat het tweede deel over ("//s[following::*[1]='uur']"). Hier staat dus: vind de node voor de node met de tekst 'uur'.

Ook ik moet af en toe nog experimenteren maar de mogelijkheden zijn groot!

Nu is het wel zo dat in Excel 365 er ook heel veel opties qua functies zijn bijgekomen dus XML.FILTEREN is minder nodig als je die versie van Excel gebruikt.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan