• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Tabel met automatisch ingevulde formule

Status
Niet open voor verdere reacties.

bartmill

Gebruiker
Lid geworden
4 nov 2008
Berichten
365
Ik heb zojuist een bestandje opgezet waarin een volume waarde afhankelijk is van een aantal factoren. (zie bijgevoegd bestand)

Als je wat verder zou kijken, zou je zien dat het volume afhankelijk is van 4 waarden, die groen gemarkeerd zijn.

Ik wil nu graag een grafiek opzetten, waarbij de natuurlijke hoek de variabele is en waarbij de waarden voor de gekozen hoek direct in de cel eronder komt (natuurlijke hoek vaan A in H29 en dan het volume van A in 30, natuurlijke hoek van B in I29 en dan het volume van B in I30.. enz.)

Ik weet dat ik simpelweg de formule in elkaar kan gaan plakken, zodat de variabele direct E19 staat (achter volume), maar dit wil ik liever niet. Ik ga namelijk het geheel nog flink uitbreiden, waardoor dit steeds lastiger wordt.

Een andere optie is steeds het getal te kopiëren, maar vanwege het bovenstaande zie ik dit ook niet erg zitten.

Is er dus een mogelijkheid om in rij 30 de waarde van het volume (E29) te krijgen als rij 29 wordt ingevuld achter de natuurlijke hoek?

Bekijk bijlage Helpmij.xlsx
 
Zo zou ik het proberen:
 

Bijlagen

  • Helpmij (1).xlsx
    11,3 KB · Weergaven: 21
Hmm, ik zie niet helemaal wat je nu gedaan hebt met "mijnhoek"

Edit: na even naar de formules gekeken te hebben, heb je in feite de gehele cel gekopieërd, met enkel wat vereenvoudigingen erin. Kan in principe prima, maar is niet wat ik zoek. Zoals ik aangaf wordt het nog uitgebreider en dus wil ik maar één formule aan te hoeven passen, niet meerdere.

Hierbij toegevoegd hetzelfde idee als dat van jou. Gewoon de formule naar rechts kopiëren en de getallen laten verwijzen naar de linkerkant.

Toch is dit niet wat ik zoek, aangezien dit bij een uitbreiding méér verwijzingen en invullingen vraagt.

Bekijk bijlage Helpmij (1).xlsx
 
Laatst bewerkt:
"mijnhoek" = genaamd bereik (zie ctrl+F3) = H29:L29
 
Bedoel je dan dit:
 

Bijlagen

  • Helpmij (1).xlsx
    10,8 KB · Weergaven: 19
Ja en nee.

Als ik het goed zie betekent dit nog steeds dat als ik iets toe zou voegen aan de lijst linksboven, dat dit weer handmatig ingevuld moet worden in de formules. Zoals ik hier al zei:
Ik weet dat ik simpelweg de formule in elkaar kan gaan plakken, zodat de variabele direct E19 staat (achter volume),

Ik wil eigenlijk dat hij de waarde van rij 29 "invult in E11" en dat de uitkomst hiervan (in E19) wordt getoond in rij 30. (hierbij verandert er echter in E19 niets.)

Ik vraag me alleen af waar de relatie met H29, I29 enz. zit in jou bestand. Deze staat namelijk niet in de formule?
 
Laatst bewerkt:
De relatie met H29, I29, etc staat op twee plaatsen in de formule.
Verder snap ik het ook niet meer.
 
Het probleem zat hem in het feit dat er meerdere regels waren.

=$E$18*((($E$7/(SIN(RADIALEN($E$5)))*(SIN(RADIALEN((90-$E$5)))*$E$7))/2
)+(((($E$7/(SIN(RADIALEN($E$5)))
)/(COS(RADIALEN(H29))))*(SIN(RADIALEN(H29))*($E$7/(SIN(RADIALEN($E$5))))

Ik zag alleen het dikgedrukte gedeelte in eerste instantie.

Wat weet je nu niet meer? Hoe dit zou moeten of begrijp je mijn vraagstelling niet.

Hoe dan ook bedankt voor de moeite. Ik gaf aan dat het ineen pakken van de formules bij mij de voorkeur niet had, vanwege het eventueel aanpassen van het geheel.
 
Ik wil eigenlijk dat hij de waarde van rij 29 "invult in E11" en dat de uitkomst hiervan (in E19) wordt getoond in rij 30. (hierbij verandert er echter in E19 niets.)
Indien de waarde in E11 verandert, verandert de uitkomst in E19 toch onvermijdelijk?
 
Daarom staat invult in E11 ook tussen aanhalingstekens. Ik probeerde uit te leggen wat ik wil. De waarde moet niet letterlijk worden ingevuld, maar in gedachte, zodat het bijbehorende volume kan worden berekend en kan worden ingevuld in rij 30.

Wat ik dus bedoel:

Stel dat er in E19 staat:
=E17*E18

Ik maak een rij met 1,2,3. Dit zijn de verschillende waardes voor E17. E18 laat ik staan op 10.
Dan wil ik dat hieronder komt te staan: 10, 20, 30.

Pas ik later de formule aan naar (E17^2)*E18
Dan wil ik dat er, zonder verder iets aan te passen, direct in de rij komt te staan: 10, 40, 90.

Dus zonder iets aan te passen in de rij zelf.

Edit: en dit dan toegepast op mijn excelsheet. Mocht je echter weten hoe dit bovenstaande moet, kom ik er daar denk ik ook wel mee uit.
 
Laatst bewerkt:
In dat geval kan het misschien met een macro. Run de macro "test" in bijlage.
 

Bijlagen

  • Helpmij (1).xlsm
    16,1 KB · Weergaven: 28
Daar was ik dus al bang voor. Leer met de dag meer over excel en weet de formules steeds beter toe te passen, maar macro's opzetten lukt me nooit.

Hoe dan ook, het werkt wel, dus ik heb wat ik wil. Kan ik deze macro nu ook als formule toepassen voor de specifieke cellen?
 
Kan ik deze macro nu ook als formule toepassen voor de specifieke cellen
In sommige gevallen kan je een macro aanpassen tot een UDF (User defined Function), die je als formule in een cel kan toepassen. In dit geval is dit mijns inziens niet mogelijk omdat de werking van de macro berust op het veranderen van waarden in cellen, en dat kan niet in een UDF voor zover ik weet.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan