Tekst automatisch koppelen in document

Status
Niet open voor verdere reacties.

sjoepes

Gebruiker
Lid geworden
12 dec 2011
Berichten
44
Beste lezers,
In een uitgebreid document heb ik diversen getallen staan, deze kunnen nog wel eens veranderen.
Deze getallen kunnen op verschillende plaatsen in het document voorkomen. Nu is mijn vraag als ik deze koppelen zodat als ik ze op één plek verander dat ze dan op een andere plek mee verander.

Om even een makkelijk voorbeeld te geven:
Stel ik heb in een document ergens een [Naam1] staan, die staat op meerdere plekken, als ik [Naam1] nu verander in bijvoorbeeld het begin van het document. Moet deze overal mee veranderen. Ik was op zoek naar zo'n soort koppeling. Heb eens bij "veld" gekeken maar lukt me niet echt om iets passendst te vinden.

Ik werk met Word 2010.
 
Ik ken de directe functie niet (macro / VBA misschien?) maar als die er is, dan zal er wel iemand reageren.

Ik wil je wel waarschuwen : als jij getallen hebt zoals bijv. 12310 - 34319 - 54823 - 31 - 654 - 98 en je zou min of meer automatisch het getal 31 willen laten veranderen naar 99, bedenk dan wel dat ook de blauwe 31 meeverandert naar 99 en óf je dat nou zo leuk gaat vinden?

Hetzelfde verhaal voor tekst : amsterdam - ster - sterk. Als jij op meerdere plekken in je document de 'ster' min of meer automatisch wil laten vervangen door planeet, dan verandert ook de 'ster' in Amsterdam en de 'ster' in sterk................. zodat het er dan als volgt uit komt te zien amplaneetdam - planeet - planeetk

Persoonlijk, zonder dé specifieke functie / truuk te kennen, zou ik kiezen voor 'zoek en vervang' binnen Word en dan vooral NIET de automatische vervanging zijn gang laten gaan, maar de knop 'volgende' te gebruiken, dan kun je voor elke vervanging beslissen of je dit wil of niet.

Maar nogmaals, misschien is er wel een handige (andere) functie binnen Word die dit voor je kan regelen. Als die er is, dan heb ook ik weer een handigheidje van Word erbij geleerd.
 
Laatst bewerkt:
gast0225,
Nee dit is niet de bedoeling, het gaat hier om € bedragen die voor bepaalde situaties hetzelfde zijn en ergens in het begin van het document staan samengevat, maar verderop in het document staan deze verspreid. Het zou dan handig zijn als ik deze in het begin ergens verander, deze door het gehele document mee veranderen. Ik dacht dat dit kon met een bepaalde "veld" functie, net zoals dat ook gaat bijvoorbeeld met een automatisch datumfunctie etc. Maar heb het nog niet gevonden.
Ik moet dus eigenlijk bepaalde velden met elkaar koppelen, maar geen idee hoe dit moet en of dit wel kan...
 
Snap ik, maar de waarschuwing blijft overeind.

Lees dit misschien ook even door.
 
Laatst bewerkt:
Je zou ook elke keer als zo'n woord zich voor doet deze apart in een lijst onderin het document kunnen zetten (of een anders document maar wel goed oppassen dan..) en dan copy als hyperlink in body... zie voorbeeld doc.
Bekijk bijlage Test-met-links.docx
Tekst veranderen? Doe dat op de laatste pagina en dan F9 updates van de body tekst...
 
Je zocht op de goede plaats :). Ik zou als ik jou was een 'ouderwets' tekstveld in het document zetten dat je instelt op de juiste inhoud (tabblad <Ontwikkelaars>, <Oude formulieren>, Tekstvak>). Dat krijgt dus het type Getal, en een naam ('Getalletje' bijvoorbeeld) en een standaard opmaak. Ook klik je de optie <Berekenen bij afsluiten> aan. In je document kun je nu verwijzen naar het formulierveld met de veldformule { REF Getalletje }. Zo'n veld maak je met <Ctrl>+<F9>.
Enige nadeel: formuliervelden kun je alleen invullen in een beveiligd deel van het document. Je moet het dus een sectie maken waar het veld in staat, en die sectie beveiligen. De rest van je document laat je dan vrij, inclusief de REF velden.
Alternatief is een FILLIN veld, dat dezelfde eigenschappen heeft. Maar dat zie je niet zo makkelijk terug in je document als het leeg is.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan