Vraag over Dubbelzijdig printen met de EpsonStylus S22

Status
Niet open voor verdere reacties.

Anton Doove

Gebruiker
Lid geworden
15 sep 2005
Berichten
247
Instelling Dubbelzijdig afdrukken.PNG Beste Mensen. Ik wil nu de handleiding van mijn Externe Harddisk uitprinten zodat elk vel A4 aan beide zijden wordt bedrukt. Hopelijk is die screen leesbaar. Ik kon die screen niet groter krijgen,want dan wordt het onscherp.
Op de screen kun je zien,dat dubbelzijdig afdrukken wel mogelijk is. Ik weet echter niet of ik op de juiste wijze heb aangevinkt wat nodig is. Wie heeft hiermee ervaring en kan mij erover tips geven?

Hoe kan ik voorkomen dat de teksten aan 1 kant van het A4 op z`n kop komt te staan? Dat is best lastig lezen. Ik wil die vellen A4 in een multoband als een boek kunnen lezen.
Graag wacht ik op de mogelijke reacties,zodat ik weet hoe ik deze klus het beste kan klaren. Daarvoor dank ik alvast met mijn vriendelijke groeten. Anton Doove.
 
Laatst bewerkt:
Je wilt dat over de lange zijde dubbelzijdig wordt afgedrukt, dus dat je het niet als een kladblok of flipover dubbelzijdig hoeft te lezen.
Dat staat goed in je schermafdruk.
Natuurlijk moet daarvoor de afdrukstand Staand zijn (wat, gegeven de schermafdruk, het geval is).

Overigens kun je gerust pagina 1-4 afdrukken om zeker te zijn dat je instellingen goed zijn en pas daarna het hele document afdrukken met dezelfde instellingen.
Natuurlijk hoef je dan 2 vel papier niet af te drukken omdat je pagina 1-4 al hebt afgedrukt, dus kun je volstaan met het afdrukken van: 5-79

Tijs.
 
Reactie naar Tijs

Beste Tijs. Ik nam een proef met 1-4 en het gevolg is dat de tekst aan 1 kant toch op z`n kop staat. Daar schiet ik dus niets mee op. De instructie van de printer vond ik niet echt goed uitgelegd.
Hierdoor heb ik het niet goed begrepen. Daardoor staat die tekst aan 1 kant ondersteboven,waarop ik niet zit te wachten. Ik vraag mij nu af,hoe ik dit kan corrigeren. Mogelijk begrijp jij wat ik fout deed.

Ik kom hier na het eten op terug,want de TV versta ik toch niet goed,omdat mijn oren zijn verstopt en volgende week kan het pas worden uitgespoten. Voorlopig kan ik alleen maar lezen.
Telefonische hulp is dus zinloos,want ik kan het nauwelijks verstaan. Na het eten zal ik een nieuwe proef doen aan de hand van jouw instructies. Tot straks dan maar.

Vriendelijke groeten van Anton Doove
 
Zover ik kan zien heeft deze printer geen mechaniek voor dubbelzijdig afdrukken, dus zul je handmatig dubbelzijdig printen. Klopt dat, dan is het natuurlijk aan jou om het papier op de juiste manier opnieuw in te voeren als 1 kant al bedrukt is en de achterkant bedrukt moet worden. Doe dat eens met het papier in de andere richting (wel met dezelfde kant boven) dan je in je eerste test met 4 pagina's gedaan hebt.

Mag ik verder opmerken dat de toon van je laatste bericht niet erg motiverend/inspirerend overkomt richting mij (en andere helpers, schat ik zo in?). Vooral termen als "Daar schiet ik dus niets mee op." komen behoorlijk lomp/beschuldigend bij mij over.

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Het ingestelde paginaformaat is géén A4, daar zit om te beginnen je eerste probleem.
Verder zie ik op het w w w een heel ander instellingenscherm bij de stylus S22 dan dat jouw screendump laat zien.
Heb jij afwijkende printerdrivers / printsoftware geïnstalleerd? Het grappige is namelijk dat Epson in zijn originele software het dubbelzijdig printen als standaard mogelijkheid beschrijft, zonder fratsen en zonder handmatig te hoeven invoeren.
 
Als de oriëntatie verkeerd is dan spiegel je over de verkeerde zijde. Verder zou ik de volgorde van pagina's omkeren, ik zie hier geen mogelijkheid om te bepalen waar de eerste pagina komt. Vanuit een ander programma afdrukken zou meer mogelijkheden kunnen bieden.
 
Beste Tijs. Ik las jouw opmerking: "Vooral termen als "Daar schiet ik dus niets mee op."komen behoorlijk lomp/beschuldigend bij mij over." Daarover kan ik het volgende zeggen.
Wees gerust dat ik dit niet zo bedoel. Het is jammer dat het zo bij je overkwam. Met mijn opmerking: "Daar schiet ik dus niets mee op" bedoelde ik heel wat anders en is niet gericht op personen.

Mijn bedoeling betrof mijn ervaring dat de tekst ondersteboven stond op 1 kant van de A4. Met deze ervaring schiet ik dus niets op. Dat wou ik proberen duidelijk te maken.
Ik beken eerlijk dat ik er niet altijd in slaag om goed weer te geven wat ik exact bedoel,ook al ben ik 1 van de vele senioren die dit jaar 75 hoop te worden,ondanks mijn medische ervaringen.

Wat betreft het dubbelzijdig printen,ga ik morgen inderdaad eens proberen of ik het geprinte vel op een andere wijze er in kan steken. Ik zat er ook al aan te denken over wat jij nu schreef.
Het wordt nu te laat om een poging te wagen,want ik zit nu al bijna te slapen. Ik groet je vriendelijk en ik hoop dat je mijn verklaring kunt aanvaarden. Anton Doove.

Beste gast0225 en Alfred 2. Morgen op woensdag kom ik terug op wat jullie schreven,want ik wil wel graag nadere uitleg daarover. Ik ben nu te moe om mijn vragen te stellen en morgen zie ik het beter in.
Tot morgen dan maar met mijn vriendelijke groeten. Anton Doove.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Beste gast0225 Gisteravond laat schreef ik al dat ik er vandaag op terug zou komen. Ik las jouw tekst waarmee ik wel blij ben,want wat je schreef wist ik niet. Gisteren las ik de onderstaande tekst van jou.
Ik markeer dat even blauw en antwoord er onder met mijn eigen tekst. Dan weet je waarmee het te maken heeft.

"Het ingestelde paginaformaat is géén A4, daar zit om te beginnen je eerste probleem.
Verder zie ik op het w w w een heel ander instellingenscherm bij de stylus S22 dan dat jouw screendump laat zien.
Heb jij afwijkende printerdrivers / printsoftware geïnstalleerd? Het grappige is namelijk dat Epson in zijn originele software het dubbelzijdig printen als standaard mogelijkheid beschrijft, zonder fratsen en zonder handmatig te hoeven invoeren."


Dat ingestelde pagina-formaat viel mij niet op,maar zal er alsnog naar kijken. Ook op het www van epson zal ik nog eens kijken of ik dat instellingenscherm kan vinden van de Stylus S22.
Voor zover ik weet en heb ervaren,heb ik geen afwijkende Printerdrivers/Printsoftware geïnstalleerd. Ik weet ook niet of er afwijkingen in verborgen zitten. Daartoe mis ik de nodige technische kennis.

Dat over de originele software van Epson wist ik helemaal niet en weet ook niet of ik die originele software nog te pakken kan krijgen,dan wel dat dit kan door anders in te stellen.
Over dit feit verneem ik graag meer van jou. Dan weet ik daardoor of ik iets zelf anders kan instellen. Als het zonder fratsen of handmatig instellen kan worden ingevoerd,wil ik daar graag meer van weten.

Kun jij mij dat dan nog verder toelichten met instructies? Graag verneem ik je nieuwe reacties als dat mogelijk is,waarvoor ik je vriendelijk dank en groet. Anton Doove.

Beste Alfred 2. Ook jou dank ik alsnog voor je reactie,met de vraag of jij mij nader kunt beschrijven wat je bedoelt in je onderstaande tekst welke ik ook even blauw markeer.

Als de oriëntatie verkeerd is dan spiegel je over de verkeerde zijde. Verder zou ik de volgorde van pagina's omkeren, ik zie hier geen mogelijkheid om te bepalen waar de eerste pagina komt. Vanuit een ander programma afdrukken zou meer mogelijkheden kunnen bieden.

Welk ander programma bedoel jij? Dat spiegelen is inderdaad iets om opnieuw even uit te proberen,maar ik wacht graag eerrst op de nieuwe reactie van gast0225. Dan weet ik wel wat meer.
Lees ook maar mijn reactie naar gast0225,dan weet je hoe ik er over denk en wat ik vroeg ter info. Het is nu even wachtenop zijn nieuwe reactie en ik groet je vriendelijk. Anton Doove.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Drivers voor de S22 ! Pas op, kies wel links in beeld EERST de juiste Windowsversie : Klik
 
@gast0225: Vlgs. mij maak je een denkfout: De schermafdruk van Anton geeft het Afdrukken dialoogvenster weer van het programma waarin hij het .pdf document geopend heeft (Acrobat Reader, Foxit Reader, ...)
Dus niet wat er in de handleiding staat, want dat is het dialoogvenster wat getoond wordt als Anton in zijn schermafdruk op de knop Eigenschappen had gedrukt...

Tijs.
 
Da's idd. juist. Dat schermpje vertoont idd. de applicatie waarbinnen het bestand gelezen wordt. TS zal even moeten klikken op de 'eigenschappen' (naast de printernaam) in dat schermpje om het afdrukken te gaan 'finetunen' naar de mogelijkheden van de S22.

Wat wel overeind blijft is het feit dat thans (in het schermpje van TS) geen A4 is geselecteerd.
 
Reactie naar Tijs en gast0225.

Eigenschappen van Epson S22 series.PNG Beste Tijs en gast0225. Dit is wellicht het scherm dat jullie bedoelen en daar staat het A4-formaat wel op aangegeven. Verder weet ik niet wat jullie bedoelen.
Onderaan dat scherm staat wel een keuze om te resetten. Is dat wat jullie bedoelen? Als ik klik op resetten weet ik niet wat er dan gebeurt. Graag wil ik dat vernemen.

Met jullie instructies kom ik dan wel weer verder. Dan zie ik wel de nieuwe ontwikkelingen,wat mij best wel boeit. Ik dank jullie alvast voor je nieuwe reacties en ik groet jullie vriendelijk. Anton Doove.
 

Bijlagen

  • Eigenschappen Epson S22 Series.PNG
    Eigenschappen Epson S22 Series.PNG
    36,4 KB · Weergaven: 77
Ik lees bovenin jouw screendump "pagina layout". Daar al gekeken?
 
Reactie naar Tijs en gast0225.

Bekijk bijlage 216197 Beste Tijs en gast0225. Dit is wellicht het scherm dat jullie bedoelen en daar staat het A4-formaat wel op aangegeven. Verder weet ik niet wat jullie bedoelen.
Onderaan dat scherm staat wel een keuze om te reset standard Is dat wat jullie bedoelen? Als ik klik op reset standard weet ik niet wat er dan gebeurt. Graag wil ik dat vernemen.

Met jullie instructies kom ik dan wel weer verder. Dan zie ik wel de nieuwe ontwikkelingen,wat mij best wel boeit. Ik dank jullie alvast voor je nieuwe reacties en ik groet jullie vriendelijk. Anton Doove.
 
Reactie naar gast0225.

Eigenschappen Epson S22 Series.Paginalay-out.PNGBeste gast0225. Zoals je ziet heb ik het gelijk opgezocht en ik zie dat het dubbelzijdig printen uit staat. Dit zal ik nu aanvinken.
Op de andere tab staat wel aangevinkt dat het vel papier aan 2 kanten moet worden geprint. Dat laat ik dus zo staan. Wat kan ik nog meer aanvinken op die Tabs? Dit is nieuw voor mij.

Dit is nog eens een ontdekkingsreis op mijn eigen printer:D Ik had dit niet in de gaten. Ik ben blij dat je mij er op wees. Nu wil ik nog even weten wat er eventueel op de andere tabs kan worden aangevinkt.
Ik kan dan morgen na de boodschappen(doe ik met mijn vrouw) die printer beter instellen op dubbelzijdig printen. Dat scheelt veel papier. Graag verneem ik je nieuwe reacties. Anton Doove.
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat je nu wel de allerbelangrijkste te pakken hebt (vinkje bij dubbelzijdig). Een andere 'leuke' optie zou kunnen zijn om 2 pagina's per vel papier af te drukken. Dat betekent bij dubbelzijdig afdrukken dat er 4 pagina's op 1 vel papier komen te staan. Houd daarbij wel rekening met het feit dat de grootte van de tekst afneemt. Het hangt dus een beetje van de grootte van de oorspronkelijke tekst af of je dat wel zou willen. Da's een kwestie van even een testje doen met de pagina's 1 t/m 4 en dan wel dubbelzijdig printen aanvinken en kiezen voor meerdere pagina's per vel (2).

Een ander aandachtspuntje bij dubbelzijdig printen zijn de pagina marges. Het is handig om op een even pagina de rechtermarge een centimeter groter te hebben dan de linker en bij een oneven pagina de linkermarge een centimeter groter te hebben dan de rechter. Waarom? Pak een flinke stapel papier, doe net alsof er nietjes inzitten en zie dat je van de binnenkanten van iedere pagina (de kanten die elkaar raken dus) iets minder ruimte kunt zien omdat die zitten op de plek waar de nietjes zitten en het openvouwen ruimte kost.
 
Laatst bewerkt:
Als de oriëntatie verkeerd is dan spiegel je over de verkeerde zijde. Verder zou ik de volgorde van pagina's omkeren, ik zie hier geen mogelijkheid om te bepalen waar de eerste pagina komt. Vanuit een ander programma afdrukken zou meer mogelijkheden kunnen bieden.

Spiegel je over de korte zijde dan sla je de pagina's daar om. de tekst staat dus aan de andere kant op de kop als je de pagina over de lange zijde omslaat. Het kan dus niet anders of deze instelling stond verkeerd.

Iedere PDF reader biedt andere mogelijkheden om iets af te drukken. Hier een schermafdruk van Acrobat Reader versie 10
Knipsel.jpg

Ik zag even over het hoofd dat je een voorbeeld ziet van zoals het wordt afgedrukt, bij jouw programma ook. De eerste pagina komt altijd bovenop. Het omkeren van de volgorde is belangrijk omdat je anders alle afdrukken anders moet stapelen. De laatste pagina ligt bij jou bovenop de stapel en de eerste onderaan.
 
@Alfred2: jij zegt dat de pagina's over de korte zijde gespiegeld moeten worden? Dat lijkt me sterk, want Anton wil (zie startposting) over de lange kant het papier omslaan (multoband/ordner, pagina's staand afgedrukt, 1 pagina per papierkant).

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Beste Tijs. Jij hebt gelijk,want zoals jij het weergeeft wil ik het uitprinten en daartoe doe ik graag mijn best,zodat ik later die handleiding in de multoband het meest makkelijk kan volgen.
Op deze wijze heb ik dan ook lettergrootte 12 en liefst 14,wat voor mij beter leest met mijn bril. Zo ga ik die printer ook instellen. Nu ga ik ook nog reageren naar gast0225,zodat hij weet hoe ik wil plannen.

Ik dank jou voor je waardevolle reactie en ik groet je vriendelijk. Anton Doove.

Beste gast0225. Die leuke optie van jou maakt de tekst weer kleiner,wat lastiger lezen wordt,dus ik kies liever voor dubbelzijdig printen per vel A4 met lettergrootte 14. Voor mij is dat beter leesbaar.
Die leuke optie kan ik dus niet instellen,maar wel andere handige opties instellen,voor zover ik begrijp hoe dat gaat werken. Naast het dubbelzijdig printen zijn er meer handige opties op die tabs.

Ik ga nog eens zien welke opties handig zijn,maar ik verneem graag ook van jou welke erg handig kunnen zijn om aan te vinken,voordat ik ga printen.Graag verneem ik jou reacties en ik groet je vriendelijk.

Anton Doove.

Dubbelz. printen met Epson Stylus S22 Screen 1.PNG Dubbelz.printen.Eigensch.Hoofdgr. Screen 2..PNGDubbelz.printen.Eigensch.Geavanceerd.Screen 3.PNG Dubbelz.printen.Eigensch.Pag.Lay-out.Screen 4.PNG Beste gast0225. Je ziet hier alle 4 de screens.
Op die screens zie je wat ik aanvinkte voor zover dat handig is. Denk jij nu of dit zo genoeg is? Onderaan die tabs staat steeds Reset Standard Is dit nog nodig hierbij of niet?

Als jij denkt dat ik nog iets ben vergeten,wil ik dat wel graag weten,want dan kan ik het alsnog instellen,voordat ik ga printen. Ik wacht graag op je reacties en ik groet je vriendelijk. Anton Doove.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan