Vraag over Dubbelzijdig printen met de EpsonStylus S22

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ziet er op 1 ding na, goed uit. Sorteren kun je uitvinken. Sorteren gebruik je alleen als je 1 document meerdere keren uit wil printen en alle pagina's per afdruk bij elkaar wil houden. Voor jouw printdoel heeft sorteren geen nut.

Vergeet niet om eerst een testtje te doen met één of twee pagina's alvorens je alles gaat afdrukken.
 
Beste gast0225. Dan zal ik het sorteren wel uitvinken en inderdaad neem ik eerst een proef met 2 vel A4 om te zien hoe dat gaat. De resultaten meld ik later wel. Ik groet je vriendelijk.

Anton Doove.

Beste gast0225 Helaas krijg ik dat sorteren niet meer uitgevinkt op de Lay-out tab. Dat gebeurt alleen als ik klik op het uitzetten van Dubbelzijdig printen.
Als ik dan weer klik op Aan,dat staat ook het sorteren weer aangevinkt. Ik wou juist aanvinken om in omgekeerde volgorde te printen,zodat pagina 1 bovenop komt te liggen.

Hoe krijg ik het sorteren toch uitgevinkt? Als ik dat weet en het voor elkaar krijg,dan kan ik daarna aanvinken om in omgekeerde volgorde te printen. Dat lijkt mij wel handiger.
Graag verneem ik je reactie en ik groet je vriendelijk. Anton Doove.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
De Sorteren optie is grijs en niet een actieve, vanwege dat het er maar één exemplaar is.

Boven of onder het afdrukvoorbeeld staat een schuifbalk voor de verschillende pagina's, hiermee kan je zien hoe de hele taak er uit komt te zien.

@dnties: Nee, ik heb niet gezegd hoe je moet spiegelen. Topic Starter noemde dat de tweede pagina's op de kop kwamen en dan spiegel je de pagina's verkeerd.
Hoe kan ik voorkomen dat de teksten aan 1 kant van het A4 op z`n kop komt te staan? Dat is best lastig lezen. Ik wil die vellen A4 in een multoband als een boek kunnen lezen.
 
Reactie naar Alfred2

Beste Alfred 2. Dat hokje bij sorteren was wel grijs,maar ik kon het wel aanvinken,wat volgens gast0225 niet nodig is in mijn geval. Datzelfde vinkje krijg ik echter niet meer weg.
Daarboven staat een hokje met de optie voor een andere volgorde van printen. In dat geval komt pagina 1 bovenop te liggen na het uitprinten. Deze optie wil ik juist aanvinken,maar dat lukt niet.

Jij zegt dat het hokje grijs is omdat het niet actief is,dus wil ik graag weten hoe ik dat kan activeren en waar dat kan. Kun jij mij dat vertellen? Lees ook even de reactie van gast0225 over dat aanvinken. Zodra ik weet hoe ik die hokjes kan activeren,zou ik daarna ik die omgekeerde volgorde aanvinken. Dat activeren is toch wel mogelijk

Je reacties lees ik morgen wel,want het wordt nu te laat. IK groet je vriendelijk en ik dank je alvast voor je reactie. Anton Doove.
 
@Alfred2: Misschien ten overvloede, maar ik het het ook gehad over mogelijk verkeerd opnieuw invoeren van het (tot dan eenzijdig bedrukte) papier voor bedrukking van de achterkant.
Technisch lijkt het me (technisch) nog steeds 100% juist dat over de lange kant gespiegeld moet worden.

Tijs.
 
@Alfred2: Misschien ten overvloede, maar ik het het ook gehad over mogelijk verkeerd opnieuw invoeren van het (tot dan eenzijdig bedrukte) papier voor bedrukking van de achterkant.
Technisch lijkt het me (technisch) nog steeds 100% juist dat over de lange kant gespiegeld moet worden.
Dat klopt, het invoeren was behandeld in bericht #4. Wie een printer heeft die zal wel weten hoe het papier ingevoerd moet worden. Vooral wanneer het niet lukt en het op zijn kop komt. Daarom zal er verkeerd gespiegeld zijn geworden. Echter: dat je moet spiegelen over de korte zijde, dat heb ik niet beweerd. Het misverstand berust er volgens mij in dat ik bedoel dat er dan "toch" verkeerd gespiegeld wordt.

Een afvink vakje reageert pas weer als je die mogelijkheid actief maakt. In dit geval door meerdere exemplaren in te vullen. De regel met die mogelijkheid wordt dan zwarter. Waarschijnlijk kan je het afvinkje dan weghalen en komt deze niet terug wanneer je weer "1" invult bij het gewenste aantal.

Het tweede grijze vakje is Omgekeerde Volgorde, echter in de pagina lay-out van "Eigenschappen van Epson S22 Series" In dit geval is dat alleen actief als er meerdere exemplaren ingevuld zijn. Kennelijk wil het een soortgelijk probleem met sorteren ondervangen. Bij het dialoogvenster afdrukken van de toepassing (een niveau terug) kan je dit wel voor 1 exemplaar aangeven.

Eigenschappen van de printer kan je vinden bij Printers in het Startmenu van Windows of anders het Configuratiescherm (klassieke weergave). Een toepassing toont dit dialoogvenster ook altijd via de knop Eigenschappen in het dialoogvenster Afdrukken maar de wijzigingen hier zijn geldig voor één sessie en die via Windows worden bewaard.

De mogelijkheden van "Eigenschappen van de printer" zijn de zelfde, afhankelijk van welke versie stuurprogramma/driver je voor de printer gebruikt natuurlijk. Het dialoogvenster Afdrukken is bij iedere toepassing die je gebruikt anders. Dit voor een beter begrip. Trouwens: de regels met "spiegelen" kunnen dan wel eens verkeerd vertaald zijn.

Kijk goed naar het voorbeeld en trek de schuifbalk links en rechts zodat je ziet hoe je het krijgt. Selecteer eventueel inktbesparende functies. Goede nacht en succes.
 
Reactie naar Alfred2

Beste Alfred 2. Jij schrijft o.a.deze tip: "In dit geval door meerdere exemplaren in te vullen". Dan vraag ik jou: Wat bedoel jij ermee en op welke tab van Eigenschappen kan ik dat aanvinken?
Ik weet niet waarom ik meerdere exemplaren dien in te vullen. Van elk vel A4 heb ik er maar 1 nodig om aan beide zijden te kunnen printen.
Wel wil ik graag de optie aanvinken voor de omgekeerde volgorde wat mij nog niet lukte.
Mogelijk zie ik dan toch iets over het hoofd. Dat sluit ik niet uit. Als het kan verneem ik graag nadere uitleg,waarop ik graag wacht.
Je reactie zie ik wel zodra dat kan. Vanmiddag om 14.00 uur heb ik bezoek van de WMO-consulent over de terugkerende pech met mijn 3-wielige fiets,waarop trap-ondersteuning zit en niet goed werkt.
Misschien kun je reageren voordat het 12.00 uur is en ik mijn lunch gebruik,waartoe ik mijn PC afsluit tot het gesprek met die consulent. Anders zie ik je reactie wel na dat gesprek.
Ik dank je alvast voor je reactie en ik groet je vriendelijk. Anton Doove.
 
Anton,

stop geen energie meer in dit topic, maar doe simpelweg een testje met één of enkele pagina's. De energie die je stopt in het posten van berichten kun je beter gebruiken in een printtest. De randvoorwaarden zijn nu oké, rest alleen nog het feitelijke printen. Test gewoon wat en leer van eventuele tegenvallende en / of onverwachte resultaten en zet dan bij een volgende printopdracht een vinkje anders.
 
gast0225,

Als je probeert een probleem voor Anton op te lossen zul je bemerken dat er steeds weer nieuwe dingen door hem worden aangedragen. Volgens mij heeft hij niet het juiste fingerspitzengefühl om met apparatuur om te gaan of e.e.a. is toch te hoog voor hem gegrepen. Zowel bij Seniorweb als op de diverse fora zul je hem vaak tegenkomen met zijn problemen. Google maar eens op zijn naam.
 
Reactie naar gast0225.

Beste gast0225. Als ik niets kan instellen op dat scherm zal het testen geen zin hebben. Ik wil wel weten hoe ik dat aanvinken kan activeren,want anders kan ik niet in omgekeeerde volgorde werken.
Zonder de juiste instellingen zal het dubbelzijdig printen niet werken naar wens en is het testen zinloos,zoals ik dit nu vermoed.
Wat jij zei is op zich prima,maar dat kan alleen als het aanvinken goed werkt op de Lay-out pagina van dat scherm,maar dat werkt niet. Het is niet actief.
Als ik het nu ga proberen,dan gaat de printer onnodig zitten sorteren,want ik krijg dat vinkje niet meer weg en ik kan niet aanvinken voor de omgekeerde volgorde.
Jij zei dat het sorteren geen zin heeft in mijn geval,maar dan dien ik wel dat vinkje te verwijderen wat mij nog niet is gelukt. Dus de printer gaat dan sorteren,wat ik niet wil.
Het leek mij beter om je dit wel te laten weten,want wat jij schreef is helaas nog niet mogelijk. Graag verneem ik je nieuwe reactie en ik groet je vriendelijk. Anton Doove.
 
Beste Anton Doove,

Ik heb een aantal berichten samengevoegd van je, indien er nog niemand heeft gereageerd op je laatste bericht en je wilt informatie toevoegen dan kun je hiervoor de knop "bericht aanpassen"gebruiken. Op deze manier heb je alles bij elkaar staan in 1 bericht.

Met vriendelijke groet,
Satshow
 
Laatst bewerkt:
Beste gast0225. Als ik niets kan instellen op dat scherm zal het testen geen zin hebben. Ik wil wel weten hoe ik dat aanvinken kan activeren,want anders kan ik niet in omgekeeerde volgorde werken.
Zonder de juiste instellingen zal het dubbelzijdig printen niet werken naar wens en is het testen zinloos,zoals ik dit nu vermoed.
Wat jij zei is op zich prima,maar dat kan alleen als het aanvinken goed werkt op de Lay-out pagina van dat scherm,maar dat werkt niet. Het is niet actief.
Als ik het nu ga proberen,dan gaat de printer onnodig zitten sorteren,want ik krijg dat vinkje niet meer weg en ik kan niet aanvinken voor de omgekeerde volgorde.
Jij zei dat het sorteren geen zin heeft in mijn geval,maar dan dien ik wel dat vinkje te verwijderen wat mij nog niet is gelukt. Dus de printer gaat dan sorteren,wat ik niet wil.
Het leek mij beter om je dit wel te laten weten,want wat jij schreef is helaas nog niet mogelijk. Graag verneem ik je nieuwe reactie en ik groet je vriendelijk. Anton Doove.
Beste Anton, jouw bericht is precies waarom ik mijn laatste bericht schreef. Je maakt het voor jezelf té ingewikkeld. Kijk eens naar het laatste plaatje in je eigen bericht (bericht nummer 20). Daar staat alles prima ingesteld !!! Printen dus maar. Alleen om te voorkomen dat de printer gelijk je hele document print, moet je nog even aangeven dat deze alleen pagina 1 en 2 mag printen.
Dat sorteren moet je vergeten. Zolang jij maar 1x het stuk uitprint, vált er niets te sorteren, dus of het nu uit- of aan staat, het heeft geen invloed op het document dat je gaat uitprinten. Vergeet het dus !

Daarom nogmaals : maak het niet nodeloos ingewikkeld voor jezelf. Je had bij wijze van spreken al 3000 pagina's eruit kunnen hebben om te testen met de energie die je steekt in dit topic. Doe gewoon een testje met 2 pagina's en bekijk het resultaat. Niet tevreden, kom dan bij ons terug.
 
Laatst bewerkt:
Reactie naar gast0225.

Beste gast0225. Ik heb nu 1 test gedaan en aan beide zijde van het A4 staat de tekst zoals het hoort en dus niet ondersteboven aan 1 kant. Na het printen aan 1 kant moest ik het papier omdraaien.
De tekstzijde plaatste ik ondersteboven in de printer,zodat ik de geprinte tekst niet meer zag en klikte op het woord Hervatten,wat de printer aangaf. Dat leverde wel het gewenste resultaat.

Nu deze proef is geslaagd met 1 vel A4,kan ik de rest wel uitprinten,maar dan zal ik wellicht eerst de oneven pagina-nrs dienen te printen en alles omdraaien voor de even nrs. Kan dat kloppen of niet?
Het gaat hier wel op 79 vel a4 zonder dat testvel. Aangezien mijn printer niet bepaald snel werkt,kan ik die klus maar beter morgen uitvoeren in alle rust. Dan kan ik het beter overzien.

Graag verneeem ik je reactie en ik groet je vriendelijk. Anton Doove.
 
Ok, helder. Ik ben het met je eens dat het in dit geval nodig is om eerst alle oneven en dan alle even pagina's te printen. Wees echter voorzichtig en geef een printopdracht voor pagina 3 t/m 6 en kijk wat de printer doet. Daarna weet je echt 100% zeker dat je met alleen een opdracht tot oneven pagina's verder kunt.
 
Reactie naar gast0225.

Beste gast0225. Ik stop even met dit topic,want door verstopte oren kan ik mij niet of nauwelijks concentreren. Op maandagmiddag a.s.kunnen mijn oren pas worden uitgespoten.
Ik hoor mensen wel praten,maar versta niet wat er wordt gezegd. Dit gebeurt mij globaal gesproken 1x in de 2 of 3 maanden. Dat is knap lastig bij het ouder worden. Het leek mij correct om je dit te melden.

Vanaf maandagmiddag a.s.om 15.00 uur worden mijn oren weer uitgespoten en kan ik mijn gehoor-apparaten weer gebruiken. Nu kan dat niet,want ze piepen bij verstopte oren.
Zodra dat is verholpen kan ik mij weer concentreren en nadenken hoe ik verder kan met dubbelzijdig printen. Niet dubbelzinnig printen:D Verspreken gaat zonder erg:D Geintje.

Bij dat printen wil ik mij wel verantwoord kunnen concentreren om fouten te voorkomen. Dus dit wil ik correct even melden,zodat je weet waarom ik er zo lang over doe. Ik groet je vriendelijk.

Anton Doove.
 
Reactie naar gast0225.

Afdruk-optie bij oneven pagina`s.PNG Beste gast0225. Mijn oren zijn eergisteren uitgespoten,maar ik was ontzettend moe in mijn hoofd na een week met verstopte oren. Dat is geen lolletje op mijn leeftijd.
Nu probeer ik mij weer te concentreren op het dubbelzijdig printen en ervaar wat je ziet op deze printscreen. Hoe kan ik nu zo de oneven pagina`s het eerst printen als de eerste pagina-nrs beginnen met ii? Zo zijn er volgens de inhouds-opgave de eerste 3 pagina`s die elk alleen de ii als paginanr. tonen.
Dan is het lastig om zo de oneven pagina`s eerst te printen. Op de screen zie je alleen staan: i-74 Dit is natuurlijk niet echt handig. Misschien zie ik iets over het hoofd. Dat verneem ik graag.

Vriendelijke groeten van Anton Doove.
 
Ik vermoed dat het stuk dat jij wil printen de eerste paar pagina's op de "Romeinse" wijze heeft genummerd.
Doe een testje, en laat de machine i t/m 5 uitprinten, dan zie je wel wat er gebeurt.
 
Reactie naar gast0225.

Beste gast0225. Inderdaad blijken de eerste 5 pagina`s Romeins te zijn genummerd van i-v. Dat gaat dan zo: i,ii,iii,iv,v Dat is natuurlijk echt onhandig ingesteld door de uitgever.
Ik ben al bezig met die test en krijg nog niet de juiste pagina`s te zien,maar ik probeer het opnieuw en laat je daarna het resultaat weten. Ik groet je vriendelijk. Anton Doove
 
dan is de oplossing even simpel als handig : je geeft dus eerst gewoon handmatig opdracht om pagina 1, 3 en 5 uit te printen. Vervolgens stop je die weer in de printer en geef je opdracht voor 2,4 en 6.

Daarna ga je pas de rest doen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan