Vragen, Opmerken, Reacties en Tips voor de Access cursus

Status
Niet open voor verdere reacties.
In de Nieuwsbrieven van Maart en April 2014 staat beschreven hoe je met VBA een ongebonden recordset kunt maken voor een formulier. In de bijlage staat de uitwerking van deze techniek (samen met wat andere voorbeeldjes). Ik heb de versie toegevoegd die zowel in Access 2003 als in 2007 en hoger werkt.
 

Bijlagen

  • Unbound Recordset A2k3.rar
    126,6 KB · Weergaven: 265
Relaties

ik ben met een db bezig en heb wat moeite met de relaties. Ik heb ook nog even in de cursus gekeken maar vind ook niet het antwoord.
Ik ben een db aan het maken voor Repair Cafe en wel een reparatie aanmeldings db tje. Dit moet gaan registreren wie welke reparatie aanbiedt wat voor reparatie het is en wie hem repareert.
Ik heb de db opgesplitst in 3 tabellen (zie bijlage).Relatie.jpg

Ik wilde de tbl klant met de tbl aanmelding koppelen met een een op veel relatie. Één klant kan meerdere reparaties hebben. Maar wat ik ook doe het blijft een een op een relatie.
Wat doe ik verkeerd?
 
Laatst bewerkt:
Ja, ik heb hem al! Met het plaatsen van de vraag zag ik dat de sleutel fout stond.:eek:
 
hoofdstuk 6 cursus gebeurtenis opbouwen vba scherm

Goede morgen,

Ik hoop dat ik de vraag hier mag stellen.
Ik ben sinds kort bezig met het opzetten van een database in Access 2010 voor de kunstuitleen van het Dag Activiteiten Centrum. Met behulp van de cursus ben ik al enigszins op weg.
Waar ik tegen aanloop is het volgende.

In hoofdstuk 6 van de cursus,bladzijde 3
"Knoppen aanpassen, en opdrachten toevoegen
Nu de knoppen gemaakt zijn, kunnen we de code bekijken, en uitbreiden.
1.
Klik met de rechtermuis knop op een van de knoppen. Kies vervolgens uit het
snelmenu de optie Gebeurtenis opbouwen
Je komt in het VBA scherm terecht, waar je de code kunt bekijken."

Als ik dit doe kom ik niet in getoonde scherm in de cursus maar in Knipsel.PNG

Wat kan ik doen om in het cursus scherm te komen?

groet
Jacob
 
Je mag elke vraag stellen die met de cursus te maken heeft, en deze doet dat :). Access is een beetje vervelend geworden sinds het nieuwe bestandsformaat. In een 2007 db worden knoppen nu gemaakt met ingebouwde macro's en niet meer met VBA zoals in de cursus beschreven. Een simpele oplossing is dan ook om de db op te slaan in 2003 Format, en dan de knoppen opnieuw te maken. Je zult dan zien dat de knop wél met een VBA routine wordt gemaakt.
Een tip overigens die ik ook in het forum wel geef als je geen macro knoppen wilt hebben.
 
Bestanden die bij de cursus van Augustus 2014 horen. In de zip zitten 2 bestanden; één versie voor 2003 en één versie voor 2007+.
 

Bijlagen

  • Planbord.rar
    144,4 KB · Weergaven: 291
Planbord

Hoi OCtafish, ben hier een poos geleden ook mee bezig geweest, zou het mogelijk zijn voor jou om een voorbeeld met bv 25 bedrijven naast elkaar te maken ( kan dit uitspreiden over 2 schermen ) of bv 2 rijen van 10 onder elkaar van de bedrijven en dan gebruik maken van dezelfde tabel van werknemers en deze ook onder elkaar te zetten, zodat indien je een werknemer van de bovenste tabel gebruikt deze ook verdwijnt in de onderste tabel met vriendelijke groet Dansivo ( vind het super dat je dit nu ook in je cursus opneemt )
 
Slepen over 2 'rijen' gaat nog niet, omdat de positie van de startlijst (nog) niet bevroren kan worden. En als je de muis naar beneden verplaatst, naar de volgende rij doellijsten, dan zie je dat de waarden in de keuzelijst naar beneden scrollen. Het effect zal dus zijn dat je altijd de laatste optie naar de onderste rij verplaatst. En dat zal niet de bedoeling zijn! Dus voor die functionaliteit moet ik eerst het ei van Columbus vinden: het bevriezen van de startoptie zodra je de keuzelijst verlaat. Ik heb daar al wel een idee voor, maar krijg dat nog niet werkend. Ik hoop daar dus op terug te kunnen komen in de nieuwsbrief.
 
Database van hoofdstuk 18 zit in deze bijlage.
 

Bijlagen

  • Access HelpMij Hoofdstuk 18.rar
    83,9 KB · Weergaven: 296
Kan de bijlage van hoofdstuk 18 ook in zip-file want deze kan ik niet openen.
Alvast bedankt
 
U vraagt, wij draaien :)
 

Bijlagen

  • Access HelpMij Hoofdstuk 18.zip
    107,4 KB · Weergaven: 217
Oplossingen opdrachten

Hallo Michel,

Ik ben nog volop bezig met de studie van de cursus die zeer leerrijk is. Slechts voor één ding blijf ik nog voorlopig een beetje op m'n honger zitten...
Bij de opdrachten blijken de oplossingen nog niet verwerkt te zijn of vergis ik me? Het zou echt wel handig zijn om deze te kunnen vergelijken met de ingestudeerde stof.
Zit er op termijn een kans in dat de oplossingen van deze opdrachten er nog gaan komen of zijn ze toch ergens terug te vinden? Ik en misschien toch velen op dit forum zouden het alvast kunnen appreciëren neem ik aan.
Alvast m'n complimenten ook voor de goeie cursus!
 
Dank je wel voor de complimenten :thumb:. Ik weet dat er een zekere discrepantie zit tussen de theorie (i.e. de nieuwsbrief) en de bestanden die ik zo her en der in deze draad zet. In concreto: de uitwerkingen zitten er nogal eens niet bij :). Laten we maar zeggen dat de tijd mij nogal eens ontbreekt...
Ik zal de handel binnenkort weer eens nalopen, en de ontbrekende bestanden toevoegen. Sowieso heb ik nog het plan om de inhoudsopgave in het eerste bericht te zetten en wellicht is handig als daar ook alle bijlagen in komen te staan.
 
Michel,

Moest je binnenkort eens tijd hebben om de ontbrekende bestanden toe te voegen mag u dit altijd doen. Het zou voor mij en misschien ook voor tal van anderen echt wel een grote hulp betekenen. En ook een mooi eindejaarsgeschenk ;) Het mag natuurlijk ook in verschillende delen gebeuren want alles in één keer is nogal moeilijk veronderstel ik.
Alvast bedankt!
 
Het is een mooie kerstklus, daar heb je helemaal gelijk in :). Ik heb wel in mijn planning staan om alle hoofdstukken nog eens na te lopen (gisteren was er ook een vraag met een verwijzing naar een hoofdstuk waar een foutje in de code bleek te zitten) dus dat moet inderdaad een keer gebeuren. Niet een klus waar ik nu èrg verlangend naar uitkijk overigens...
 
Hallo, als nieuw lid van dit forum had ik de vraag waar ik de volledig cursus kan lezen, ik heb nu enkel deel 1 en zou graag de volledige cursus hebben daar deze op verstaanbare manier is geschreven.

Alvast bedankt
 
Bedankt Michel, je ziet maar zelf hoeveel zin je hiervoor hebt. In één van de laatste berichten las ik ook iets omtrent de inhoudsopgaven met bijlagen.
Misschien ook een manier om vroeg of laat tot de mogelijke oplossingen te komen?
 
Dat is wel de bedoeling :). Ik wil het eerste bericht daarvoor aanpassen, zodat de inhoudsopgave altijd op een vaste plek staat. Maar dit soort zaken regelen is niet mijn sterkste kant :)
 
hoe bepaal je in access een goede relatie?

Waar ik het zeer moeilijk heb is het maken van de primaire key en de relaties leggen tussen tabellen.
Waar moet je letten?
Hoe begin je daar aan

met vriendelijke groeten

Marc
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan