Vragen, Opmerken, Reacties en Tips voor de Access cursus

Status
Niet open voor verdere reacties.
Tja, ik ben pas sinds kort overgestapt op Office 2010 en ik had zoiets van: we zijn nou vijf jaar verder dus 64-bits moet zo onderhand wel kunnen.
Maar niet dus....

Ik kan dus beter de 32 bits installeren?
 
O ja.... En nee, al wacht je nog 600 jaar: ik verwacht niet dat Microsoft dat probleem ooit gaat oplossen. Overigens win je er helemaal niks mee, met die 64 bits versie. Maar dan ook echt helemaal niks....
En ik heb de db in mijn eigen 2010 geopend (een 32 bits dus) en geen centje pijn.
 
Beste OctaFish,

Van harte dank voor de degelijke en uitgebreide cursus! Access is echt wel moeilijker zelf te leren dan Word of Excel...

Een vraagje: kan je mij uitleggen hoe het formulier is gemaakt waarvan de afbeelding te zien is in hoofdstuk 8, pagina 9? Er staat het volgende: "Als basis gebruiken we een formulier dat we hebben gebaseerd op de Duiklocaties. Op dit formulier zien we een lijst van alle duiklocaties, netjes geschikt op land en locatie." Ben al aan het uitproberen geweest met SoortID en ParentID maar zonder het gewenste resultaat... (Als ik weet hoe ik deze "knoop" moet ontwarren, zou dat een grote hulp zijn in een database die ik aan het opstellen ben en waarin ik ook gebruik wil maken van verwijzingen binnen een tabel met ParentID of iets dergelijks.)

Vriendelijke groeten,
een Access-newbie

Weet je zeker dat het hoofdstuk 8 is? Als ik die als PDF open, dan vind ik de afbeelding niet. DUs ik weet niet precies wat je vraagt.

Ik snap de verwarring, want jij telt de pagina's, en daarbij is de voorpagina er ook een. Het hoofdstuk heeft zelf ook een paginanummering, en die begint bij de tekst. Die nummers staan netjes in de voettekst. Wat jij pagina 9 noemt, is in de tekst dus pagina 8. :)
Het formulier is simpel met de wizard gemaakt, waarbij een sortering is vastgelegd op basis van de tekstkolommen. Je kunt dat ook doen door in de onderliggende query (die je maakt als je op de knop met 3 puntjes klikt) de gebruikte velden te selecteren, en dan de gewenste kolommen Oplopend te sorteren.

Maar welke velden moet ik dan gebruiken in de wizard? Het afgebeelde formulier geeft 3 kolommen weer die mijns inziens alle drie gegevens uit de bronkolom [Naam] van brontabel [tDuikplaatsen] bevatten:
Aruba (DuikplaatsenID 1; SoortID 1 = Land) | Caribische Zee (DuikplaatsenID 5; SoortID 2 = Plaats) | Spanish Lagoon Reef (DuikplaatsenID 248; SoortID 3 = Locatie)

Ik snap wel hoe deze 3 records aan elkaar gelinkt zijn (namelijk met ParentID, waardoor Spanish Lagoon Reef aan Caribische Zee wordt gekoppeld, en Caribische Zee aan Aruba). Ik weet alleen niet hoe ik dit gegeven moet/kan gebruiken om het gewenste resultaat te krijgen...

Ik loop hier ook tegenaan in hoofdstuk 8. Zowel de landnaam, plaatsnaam als locatie komen allemaal uit één veld in de tabel tDuikplaatsen dus ik snap niet hoe je die in drie velden naast elkaar krijgt.
Heb al van alles geprobeerd maar kom er niet uit. Maar ja, ben geen Johan Cruyff dus logica is niet mijn sterkste kant :(
 
De database 'Access HelpMij 2003' die in post #16 staat, lijkt niet helemaal af te zijn maar een 'draft' versie of zo. Kan dat kloppen?
http://www.helpmij.nl/forum/showthr...ccess-cursus?p=3984185&viewfull=1#post3984185

Toen ik het rapport maakte o.b.v. de instructies in Hoofdstuk 11 deel 1 (vanaf pag. 2, gebaseerd op de tabellen Bedrijf, Bestellingen en Bestellingregels) bleek het rapport helemaal leeg te zijn. Toen ik de tabellen checkte, bleek alleen de tabel Bedrijf gevuld te zijn. De tabellen Bestellingen en Bestellingregels zijn helemaal leeg. En hetzelfde geldt voor de tabel Artikelen die je ook nodig hebt om überhaupt bestellingen te kunnen invoeren.

Nou is het natuurlijk een kleine moeite om zelf wat artikelen en vervolgens bestellingen in te voeren maar dan loop ik weer tegen andere dingen aan, zoals bijvoorbeeld het feit dat zowel de tabel Artikelen áls de tabel Levert én de tabel BestellingRegels allemaal een veld 'Prijs' hebben. En zonder dat ze een connectie met elkaar lijken te hebben.

De tabel Bestellingen en BestellingRegels hebben allebei een veld BonID (in BestellingRegels is het zelfs een verplicht veld) maar ze zijn niet gekoppeld en hoe wordt dit veld überhaupt gevuld? Handmatig?

Ook bij de relaties was het een en ander mis toen ik de database had gedownload. Er ontbraken diverse tabellen en koppelingen. Toen ik de ontbrekende tabellen er in sleepte, legde Access automatisch de koppelingen wat volgens mij betekent dat ze er oorspronkelijk wel in stonden.
Verder kan ik geen koppeling leggen tussen de tabellen met de leden en trainingen e.d. en de tabellen met de bestellingen.

Ik kan het allemaal natuurlijk naar eigen inzicht gaan corrigeren maar dan ben ik bang dat ik verderop in de cursus tegen dingen aanloop die jij anders in gedachten had.

Afijn, nu eerst voetbal kijken :)
 
Laatst bewerkt:
Tenzij je IJslandse familie hebt, was het een teleurstellende wedstrijd. Of, net als ik, een hekel aan voetballers uit Amsterdam :).

Ik ben de komende 2 weken op vakantie en zit daar eigenlijk zonder internet. En dat betekent dat ik voorlopig niet veel kan doen met je vragen. Maar ik ga daar straks wel naar kijken. Even geduld dus...
 
OK, het heeft geen haast. Prettige vakantie :)

PS: mijn opmerkingen over Cruyff en Oranje waren niet bedoeld om te jennen ofzo omdat je uit R'dam komt. Ik hou wel van voetbal maar ben geen fan van een specifieke club.
Sterker nog, dat voetbal en andere sporten een zeker fanatisme oproepen begrijp ik maar dat mensen een (bloed)hekel hebben aan andere clubs en hun supporters is iets dat ik waarschijnlijk nooit helemaal zal vatten :confused::shocked:
 
Ik vind voetbal een leuk spelletje waar je lekker over kunt jennen met ander liefhebbers. Daarbij hoort een zekere animositeit tussen fans van andere clubs. Als Rotterdammer die in Amsterdam werkt snap,je vast wel wat ik bedoel. Ik heb echter als geboren Hagenees die is opgegroeid in Utrecht en nu al een paar jaar in Rotterdam woont een pesthekel aan die club uit 020 :).
 
Dan hoop ik voor je dat je wel een beetje een leuke baan hebt in Am..., sorry 020 :)
 
ik ben mij ook aan het verdiepen in de Acces - handleiding
ik zit aan hoofdstuk 6 . ik heb de aanpassingen in acces 2007 gedaan volgens pagina 2/11 onderaan. als ik echter de knoppen wil aanpassen (pagina 3/11 onderaan) en ik klik op gebeurtenis opbouwen, kom ik niet in het VBA scherm, maar in een macro-scherm. Weet je hoe ik dit kan oplossen ? als ik in het eigenschapvenster [ingesloten macro] vervang door [gebeurtenisprocedure], kom ik wel in het VBA scherm, maar is de programmatie van de knop verdwenen
alvast bedankt !
 
Als je een keer tijd hebt, zou je dan misschien deze vraag van mij kunnen beantwoorden? Wil toch wel heel graag weten hoe je dat doet :)
Ik zal er binnenkort even naar kijken; 't is nogal druk geweest de laatste tijd.
 
als ik echter de knoppen wil aanpassen (pagina 3/11 onderaan) en ik klik op gebeurtenis opbouwen, kom ik niet in het VBA scherm, maar in een macro-scherm.
Ik heb de cursus in eerste instantie geschreven vanuit versie 2003, wat in mijn ogen nog steeds veruit de beste versie van Access is, maar dit terzijde. Het MDB bestandsformat kent geen ingesloten macro's, dus als je een knop maakt (ook in de nieuwere versies) in een db die is opgeslagen in het mdb format, dan maakt Access daar automatisch een VBA macro van. Eigenlijk precies zoals ik het wil hebben dus :). Maak je zelf een nieuwe db aan (in 2007 of hoger), en sla je die op als 2003 db, dan heb je hetzelfde effect. Je bouwt dan uiteraard je db op in je eigen Access versie, maar de functionaliteit is die van A2003. Dus ook de VBA macro's.

Wat ik zelf dus meestal doe, als ik een nieuwe db maak, is hem opslaan als 2003 en dan gaan bouwen. Ik mis dan helemaal niks, sterker nog: ik kan nooit trucjes inbouwen die niet compatibel zijn met andere databases (dank zij de 'innovatiedrift' van Microsof is een db met specifieke 2007+ trucjes niet meer compatibel met welk ander in de wereld gebruikte db) dus mijn db is optimaal geschikt voor toekomstige uitbreidingen, en al mijn knoppen worden in VBA gemaakt. Dat laatste vind ik belangrijk, want macro's zijn in mijn ogen dermate beperkt dat het ongelooflijke verspilling van tijd is om dat aan te leren. Overigens zijn er zat gebruikers die met mij van mening verschillen, dus bepaal vooral je eigen mening :).

OK, ik heb dus mijn db helemaal opgebouwd in 2003: tabellen gemaakt, queries gemaakt en de eerste formulieren met nette standaardknoppen, bijvoorbeeld voor het bladeren, die in VBA zijn gebouwd door Access. Alles werkt, maar ziet er dus niet heel geweldig uit, zeker niet voor mensen die 2007+ layout geintjes gewend zijn. Al kun je best in 2003 een fraaie layout maken. Is dat een ramp? Welnee: ik converteer de db nu naar 2007 format (wordt ook in 2010 en 2013 etc. gebruikt) en nu kan ik wél over de mooie opmaak van de nieuwe versies beschikken. En dat zou ook de werkwijze moeten zijn: eerst zorgen dat alle functionaliteit klopt (tabellen, queries, formulieren) en dan pas naar de opmaak gaan kijken.
 
Hallo,
ik loop vast in hoofdstuk 8 pagina 8/14. ik heb de database gedownload van in #21, maar ik zie niet hoe ik aan de hand van de tabel "duikplaatsen" aan de tabel kan komen die afgebeeld staat in de handleiding. kan iemand mij verder helpen ? alvast bedankt !
 
Dat zal ik dan wel moeten zijn :). Ik zoek de juiste db morgen wel even op.
 
Hallo,

Ik ben net begonnen met de cursus en allereerst mijn complimenten, dit is een hele goede cursus.
Ik mis wel enkele dingen, in hoofdstuk 4 moet er een database gesplitst worden. De 2010 versie heb ik niet kunnen vinden en ik heb alle pagina's van dit topic doorgelezen. Zou je die alsnog kunnen plaatsen. Er is door iemand in het verleden gevraagd naar de uitwerkingen van de opdrachten. Staan deze ook nog ergens of zijn die nooit geplaatst. Dit laatste is eigenlijk wel belangrijk, want op die manier kun je zelf controleren of je het ook goed hebt gedaan.

Alvast bedankt
 
gevonden

Goede morgen

de access database gevonden :D.
Ben nieuw op deze forum maar ben wel een fervente gebruiker van Access van de beginjaren al ( zo een 30 jaar toch al denk ik) en heb eigenlijk alles wat ik ken zelf geleerd met vallen en vooral de wizard heef me veel geholpen. Dit heeft voor mij wel een nadeel dat ik eer veel op vertrouw en dat ik bepaalde dingen die ik al ... keer gedaan heb iedere keer weer moet realiseren via de wizards.

Het is me dan ook een tegenvaller dat de wizard nu vooral Macrotaal ondersteund.
Het spelletje via een 2003-versie zie ik niet echt zitten en het zou toch moeten kunnen lukken een applicatie te kunnen vastkrijgen die via de VBA de programmatie voorsteld.

Zelf ben ik nu bezig een database opnieuw te maken om mijn wijnkelder te beheren (Had er eentje maar er is iets verkeerd gegaan met de originele en de backups hadden blijkbaar niet gewerkt :(( )
Dit is dus ook de reden waarom ik naar A2016 ben overgestapt want het schijnt dat ik dan op de een of andere manier de database mobiel zou kunnen maken (Heb een smartphone op windows ).

Alle dit was de eerste kennismaking,
er komt dus nog

Danny
 
Bedankt voor de complimenten :).
Zou je die alsnog kunnen plaatsen. ... Staan deze ook nog ergens of zijn die nooit geplaatst.
Daar zal ik snel naar kijken; ik heb wel problemen gehad met een harde schijf, waardoor ik de oorspronkelijke uitwerkingen vermoedelijk kwijt ben. Maar anders maak ik ze wel even opnieuw. Ik moet in staat zijn om mijn eigen cursus zonder fouten te maken :D.
 
Het spelletje via een 2003-versie zie ik niet echt zitten en het zou toch moeten kunnen lukken een applicatie te kunnen vastkrijgen die via de VBA de programmatie voorsteld.
Ik ben toch bang dat je in de nieuwe opmaak per definitie te maken krijgt met ingebouwde macro's. Veel 'Standaardknoppen' uit de vorige (<=2003 versies) gebruiken echter code die simpel is aan te passen, dus ik heb eenmalig een 2003 db gemaakt, alle knoppen die ik vaak gebruik er op gezet en de onderliggende VBA code gekopieerd naar een Notepad++ document. Gewoon een tekstdocument dus. Met als voordeel dat NotePad++ syntax commando's markeert zodat je een vergelijkbare layout hebt als in het VBA venster. Nog mooier is het, als je die standaard code ombouwt naar functies en die op een apart module blad zet dat je dan vervolgens exporteert. In een nieuwe db importeer je dan het moduleblad, en je bent gelijk klaar.

op de een of andere manier de database mobiel zou kunnen maken (Heb een smartphone op windows)
Dat lijkt mij stug; voor zover ik weet (en ik heb A2016 ook geprobeerd) kan je alleen een database in Sharepoint zetten en daarmee verbinden. Een Access app op een telefoon heb ik nog nooit gezien. Maar wellicht dat een telefoon met Windows 10 dat wel heeft, dat kan ik niet beoordelen. Ik zou trouwens niet graag een db bouwen voor het scherm van een telefoon; lijkt mij behoorlijk behelpen :). Ik vind een tablet al behoorlijk klein voor een db scherm...
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan