hoi,
kolom moduul cel A7 staat
=als(cijferlijst!A13="";"";Cijferlijst!A13) ik doe altijd =a13 wat is het verschil waarom?
GR.
Oké even terug naar de basis.
1. Excel gebruikt tabbladen, elk tabblad heeft een naam.
2. Excel werkt met kolommen en rijen, een kolom heeft een letter(s), een rij een cijfer.
3. De letter(s) en het getal vormen de 'coordinaten' van en cel.
Een kolom muduul bestaat in excel dus niet, ik begrijp wel wat je bedoeld, maar als je met andere mensen hierover gaat spreken is het handig om de zelfde taal te spreken.
Je verwijst naar de A kolom op het tabblad Resultaten, waar in cel A7 een formule staat;
=ALS(Cijferlijst!A13="";"";Cijferlijst!A13)
Dit is weer een =als (... ; dan ; anders) formule.
Als de waade van cel A13 op het tabblad Cijferlijst is gelijk aan "" (niets) is het eerste deel.
Dan "" , niets dus.
Anders laat de waarde (of tekst) zien die staat in cel A13 op tabblad Cijferlijst.
Het uitroepteken zorgt er voor dat excel 'begrijpt' dat we verwijzen naar een ander tabblad, de cel 'coordinaten' spreken voor zicht.
Open een leeg excel blad, dit zal normaal gesproken 3 tabbladen hebben.
Ga eens in cel A1 staan, typ =
Beweeg de muis naar het tabje van Blad3, klik hierop en klik dan op cel A1.
De cel krijgt een zwart-wit knipperende rand. In de formule balk staat =Blad3!A1.
Druk op [Enter].
Excel 'springt' terug naar het eerste tabblad en de waarde 0 komt in cel A1 te staan.
Waarom, omdat er 'niets' in de cel A1 op het tabblad Blad3 staat.
Klik op het tabje van Blad3 en ga naar cel A1 (is vermodelijk al geselecteerd) en typ 100 [Enter] in.
Ga terug naar het tabblad Blad1, hier staat nu ook 100.
Waarom zou je dan nu zo willen hebben? Omdat je alles maar één keer wilt in typen, en als je dan iets aanpast dat direct alles zich aanpast.
Als je er nu achterkomt dat je een typ fout hebt gemaakt ergens in de namen van de modules hoef je dat alleen op het tabblad Cijferlijst aan te passen, op Resultaten veranderd dat automatisch mee. Ook aan aanpassing van het aantal studie punten bijvoorbeeld. En die waarde wordt dan weer automatisch door de formule in H7 uit de tekst zichtbaar in A7 gehaald die zelf weer 'opgehaald' is uit de cel A13 van het tabblad Cijferlijst.
Waarom nu dat "" 'gedoe', zoals je zag in de oefening liet excel een 0 zien toen de waarde op blad3 leeg was. Voor excel is 'leeg' gelijk aan 0 en omdat excel met name gebruikt wordt om met getallen te werken en minder met tekst gaat excel er vanuit dat met een lege cel de waarde 0 wordt bedoeld en niet de 'tekst' 'niets'...
Door te controlen of er geen tekst (of een getal) in staat; =ALS(Cijferlijst!A13="" , kan je excel opdacht geven in dat geval ook 'hier' (de cel waarde = als formule staat) niets neer te zetten; "" of anders de gevonde waarde (tekst). Zou je dat niet op deze manier zou je net zo als in de oefening een 0 krijgen (=Cijferlijst!A13).
ik doe altijd =a13 wat is het verschil
In dat geval verwijs je dus niet naar een waarde of tekst in een cel op een ander tabblad, maar naar de cel op het actule tabblad zelf.
Ps. voor meer info over o.a. Excel zou ik je naar
deze site willen verwijzen.