• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Formule

• Onderwerp starter Onderwerp starter 2006
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.
excel

hoi,

=AANTAL.ALS(E6:E33;"*SP") werk nog steeds niet.

GR

2006, je maakt ook wel wat moois van hé.

Getallen en tekst in één cel zetten en dan alleen de getallen weer op laten tellen, incl. een mogelijke waarde '-'... Dat wij als mensen dit 'begrijpen' wil niet zeggen dat je zo iets zomaar door een computer (excel) kan laten doen.
Maar er zijn meer problemen, in je resultatentabblad doe je nog niets met de weging.

In cel B2 zul je nooit een goed antwoord krijgen omdat er celeigenschappen aan hangen die afhankelijk van de waarde hier iets mee doen. In dit geval; [>5,5]"(3sp)";[<=5,5]" "-" ";Standaard (iets uit een eerdere vraag meen ik).
Het 'antwoord' (3sp) lijkt me hierdoor nogal logisch.

T.a.v. de formule van Wigi, deze telt het aantal keer dat er een *SP voorkomt, niet de waarden van de * per SP.
Het makelijkste is m.i. om tekst en getal gescheiden te houden.

En dan in je voorbeeld bij access en excel een 7 en 9 als cijfer neer zetten... :confused:

Ik zal eens een poging doen.

Laatst bewerkt:
excel

Ik kom niet uit.

heb jij misschien een andere oplossing?

GR

Zo, je hoeft alleen het eerste tabblad te vullen (incl de juiste waarden voor de studie punten! deze worden uit de tekst van het eerste blad gehaald) om alles goed te laten uitrekenen.

Bijlagen

excel

hoi,

=als(F7>=5,5;WAARDE(DEEL(A7;LENGTE(A7)-3;));"")

=als(F7>=5.5; (dat begrijp ik) maar wat doet de rest dat begrijp ik niet?

Waarde(Deel(a7;lengte(a7)-3;));"")

en hoezo -3

Bedankt

Als je excel formules op het forum plaatst gebruikt je vaak letter combinaties zoals ;) en :) deze worden vertaald naar Smilies...
wink2.gif

Onder elk bereicht heb je en vak 'Overige Opties', met daarin 'Diverse opties', zet het vinkje 'Smilies in tekst uitzetten' aan, dan heb je dat probleem niet meer.

Nu terug naar je vraag, mooi om te zien dat je het wilt begrijpen overigens!

=ALS(F7>5,5;WAARDE(DEEL(A7;LENGTE(A7)-3;1));"") kijkt naar Cel A7, hierin staat;

=ALS(Cijferlijst!A13="";"";Cijferlijst!A13) --> Cijferlijst!A13 = Tabblad Cijferlijst, cel A13 = Principes van internationale bedrijfsvoering (3sp)

Excel lijkt dus naar de lengte = aantal karakters van deze tekst = 50 karakters lang

Met DEEL halen we hier een stuk tekst uit;
=DEEL(tekst;begin_getal;aantal_tekens)

tekst = is de tekenreeks met de tekens dat je wilt ophalen.
begin_getal = is de positie van het eerste teken dat je uit tekst wilt ophalen. Het eerste teken in tekst heeft de waarde 1 als begin_getal, enz.
aantal_tekens = is het aantal tekens dat je uit tekst wilt ophalen.

begin_getal is in dit geval de lengte (50) -3 = 47, waarom, omdat ik dan op het teken 3 kom (positie 47).
Op zich maakt het niet uit hoelang de tekst is, omdat het einde altijd (xsp) is kom ik met -3 altijd op de x uit.
aantal_tekens is in dit geval 1, zou ik 2 doen zou ik 3s terug krijgen.
Nu heb ik echter alleen de 3, echter nog steeds als tekst, met WAARDE maak ik er weer een getal van, dit is nodig om de diverse waarden uit kolom H bij elkaar op te kunnen tellen. In excel kan een getal ook 'tekst' zijn.
Een getal als tekst is links uitgelijnd, als getal rechts. Typ maar eens een 3 en verander met celeigenschappen de waarde in tekst.

De formule filtert dus het aantal studie punten uit de tekst.

Ik hoop dat het zo duidelijk is.

P.s. De formule gaat er wel vanuit dat het aantal studie punten altijd op de zelfde plek in de tekst staan. 11 studie punten of een extra spatie achter de laatste ) zullen problemen geven.

Laatst bewerkt:
excel

hoi,

Excel kijkt dus naar de lengte = aantal karakters van deze tekst = 50 karakters lang
waar zie ik dat mijn tekst bijvoorbeeld 50 karakters heeft? als je dat zelf moet optellen dan ben je volgens mij even bezig al die letters.

=ALS(F7>5,5;WAARDE(DEEL(A7;LENGTE(A7)-3;1));"")
wat houdt de laatste stuk helemaal in van de formule ));"")

gr.

Open is een leeg blad, typ wat tekst in cel A1.
Zet in B1 de volgende formule =LENGTE(A1)
Na een Enter laat excel je zien hoeveel tekens in A1 staan.

"Excel kijkt dus naar de lengte = aantal karakters van deze tekst = 50 karakters lang".
'Deze' slaat dus op de waarde uit A13, 'Principes van internationale bedrijfsvoering (3sp)' deze zin is 50 karakters lang.

Die '50' wordt nergens getoond, alleen maar gebruikt om een bepaald karakter op een bepaalde plek te kunnen vinden. -> begin_getal

In excel moet je voor elk haakje dat je opend er aan het eind ook weer een sluiten.
=ALS(F7>5,5;WAARDE(DEEL(A7;LENGTE(A7)-3;1));"")
Dus;
LENGTE(A7) ---> 50
dan
DEEL(A7;LENGTE(A7)-3;1) ---> 3 als karakter uit de zin in A7.
dan
WAARDE(DEEL(A7;LENGTE(A7)-3;1)) ---> Maak er een getal van
ten slotte
=ALS(F7>5,5;WAARDE(DEEL(A7;LENGTE(A7)-3;1));"") ---> Als ( x>y ; dan ; anders)

Nu was het een =ALS formule, er is dan sprake van een 'WAAR' en "ONWAAR' deel dit wordt gescheiden door een ;

Dus =ALS( x > y ; (dan) WAAR ; (anders) ONWAAR)

De eerste ; sluit de toets af, dan komt als 'WAAR' in dit geval de formule (DEEL(A7;LENGTE(A7)-3;1))
De laatste ; is voor het 'ONWAAR' deel, in dit geval als F7 in niet groter dan 5,5 dan "" , wat zo veel betekend als laat de cel leeg.

Laatst bewerkt:
excel

hoi,

Ik wil je bedanken voor je uitleg en de moeite die je gedaan hebt.

ik heb nog een vraagje?
Stel ik wil bij onvoldoende en zwaar onvoldoende in kolom "commentaar" een kleurtje geven bijvoorbeeld.cijfer 4 krijgt een commentaar "onvoldoende" ik wil dat die onvoldoende bv. in rood komt te zetten. en "zwaar onvoldoende" in bijv. geel.

hoe doe ik dat?

Met vriendelijke groeten,

nogmaals bedankt voor de moeite.

Daarvoor gebruik je Voorwaardelijke opmaak, te vinden in het menu Opmaak.

Eerste wat je moet doen is de cellen waarvoor de opmaak gaat gelden selecteren. --> G7 t.m G24

Ga naar Opmaak, Voorwaardelijke opmaak, verander tussen in gelijk aan, vul in het vak er naast onvoldoende in, klik op de button Opmaak, open de tab patronen en kies de kleur en klik op OK.
Klik op Toevoegen, verander tussen in gelijk aan, vul in het vak er naast onvoldoende in, klik op de button Opmaak, open de tab patronen en kies de kleur en klik op OK en nog een keer op OK.

excel

hoi,

kolom moduul cel A7 staat
=als(cijferlijst!A13="";"";Cijferlijst!A13) ik doe altijd =a13 wat is het verschil waarom?

GR.

hoi,

kolom moduul cel A7 staat
=als(cijferlijst!A13="";"";Cijferlijst!A13) ik doe altijd =a13 wat is het verschil waarom?

GR.

Oké even terug naar de basis.

1. Excel gebruikt tabbladen, elk tabblad heeft een naam.
2. Excel werkt met kolommen en rijen, een kolom heeft een letter(s), een rij een cijfer.
3. De letter(s) en het getal vormen de 'coordinaten' van en cel.

Een kolom muduul bestaat in excel dus niet, ik begrijp wel wat je bedoeld, maar als je met andere mensen hierover gaat spreken is het handig om de zelfde taal te spreken.

Je verwijst naar de A kolom op het tabblad Resultaten, waar in cel A7 een formule staat;
=ALS(Cijferlijst!A13="";"";Cijferlijst!A13)

Dit is weer een =als (... ; dan ; anders) formule.
Als de waade van cel A13 op het tabblad Cijferlijst is gelijk aan "" (niets) is het eerste deel.
Dan "" , niets dus.
Anders laat de waarde (of tekst) zien die staat in cel A13 op tabblad Cijferlijst.

Het uitroepteken zorgt er voor dat excel 'begrijpt' dat we verwijzen naar een ander tabblad, de cel 'coordinaten' spreken voor zicht.

Open een leeg excel blad, dit zal normaal gesproken 3 tabbladen hebben.
Ga eens in cel A1 staan, typ =
Beweeg de muis naar het tabje van Blad3, klik hierop en klik dan op cel A1.
De cel krijgt een zwart-wit knipperende rand. In de formule balk staat =Blad3!A1.
Druk op [Enter].
Excel 'springt' terug naar het eerste tabblad en de waarde 0 komt in cel A1 te staan.
Waarom, omdat er 'niets' in de cel A1 op het tabblad Blad3 staat.
Klik op het tabje van Blad3 en ga naar cel A1 (is vermodelijk al geselecteerd) en typ 100 [Enter] in.
Ga terug naar het tabblad Blad1, hier staat nu ook 100.

Waarom zou je dan nu zo willen hebben? Omdat je alles maar één keer wilt in typen, en als je dan iets aanpast dat direct alles zich aanpast.

Als je er nu achterkomt dat je een typ fout hebt gemaakt ergens in de namen van de modules hoef je dat alleen op het tabblad Cijferlijst aan te passen, op Resultaten veranderd dat automatisch mee. Ook aan aanpassing van het aantal studie punten bijvoorbeeld. En die waarde wordt dan weer automatisch door de formule in H7 uit de tekst zichtbaar in A7 gehaald die zelf weer 'opgehaald' is uit de cel A13 van het tabblad Cijferlijst.

Waarom nu dat "" 'gedoe', zoals je zag in de oefening liet excel een 0 zien toen de waarde op blad3 leeg was. Voor excel is 'leeg' gelijk aan 0 en omdat excel met name gebruikt wordt om met getallen te werken en minder met tekst gaat excel er vanuit dat met een lege cel de waarde 0 wordt bedoeld en niet de 'tekst' 'niets'...
Door te controlen of er geen tekst (of een getal) in staat; =ALS(Cijferlijst!A13="" , kan je excel opdacht geven in dat geval ook 'hier' (de cel waarde = als formule staat) niets neer te zetten; "" of anders de gevonde waarde (tekst). Zou je dat niet op deze manier zou je net zo als in de oefening een 0 krijgen (=Cijferlijst!A13).

ik doe altijd =a13 wat is het verschil
In dat geval verwijs je dus niet naar een waarde of tekst in een cel op een ander tabblad, maar naar de cel op het actule tabblad zelf.

Ps. voor meer info over o.a. Excel zou ik je naar deze site willen verwijzen.

Laatst bewerkt:
excel

tab-blad "Resultaten" celadres a3 staat ="Behaalde Studiepunten "&SOM(H7:H24)
wat doe deze "&" teken?

Gr.

&

voegt de tekst:

"Behaalde Studiepunten "

samen met het resultaat van de berekening:

SOM(H7:H24)

Het plakt die dus aan mekaar vast. De langere versie is TEKST.SAMENVOEGEN functie. Zie help files.

Wigi

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan