Hoe kan ik mijn cpu snelheid instellen??

Status
Niet open voor verdere reacties.

G-Fox

Gebruiker
Lid geworden
13 jul 2006
Berichten
49
Hoi. ik heb een vraagje.
op mijn pc kan ik een hele hoop spellen niet spelen zoals: Battlefield 1942/Sim City 3000:confused: / DTM Race Driver 3/ enz,enz,
maar een spel zoals Call Of Duty doet ie wel:confused: .
nou blijkt het dus aan de cpu te liggu.
want bij call of duty is mijn percentage cpu gebruik lager dan bij die andere spellen en dan slaat ie af ( bij dtm race driver 3 is het steeds rond de 90% cpu gebruik en dan slaat ie ineens af ).
maar het vreemde is:: da ik voor dtm 3 1.40Ghz nodig heb en mijn Processor is een: Intel(R) Pentium (R) 4 CPU 2.80 GHz (2 CPUs)

komt het dan omdat mun cpu niet hoog genoeg is ingesteld....
hoe moet ik dit doen??? mijn geheugengebruik heb ik al omhoog geschroefd... hij gebruikt maar 1 vierde van al het geheugen.

asjeblieft help mij hiermee :D:D

Bedankt.
 
Noem eerst es de precieze gegevens van je pc en de precieze probleem-omschrijving van de spellen die het niet doen.

Het hoeft helemaal niet aan je cpu-percentages te liggen, want het ene spel is gewoon zwaarder (dus meer cpu-belasting) dan een ander spel.

Je processor is snel zat namelijk, dus dat zal het probleem niet zijn. Misschien doet je videokaart het niet (goed) bij sommige games.
 
CPU niet hoog genoeg genoeg ingesteld?

# Download en installeer CCleaner even voordat je gaat spelen.
Andere hardware kan ook het probleem zijn.
 
------------------
System Information
------------------
Time of this report: 10/28/2006, 18:13:00
Machine name: PRIVE
Operating System: Windows XP Professional (5.1, Build 2600) Service Pack 2 (2600.xpsp_sp2_rtm.040803-2158)
Language: Dutch (Regional Setting: Dutch)
System Manufacturer: GBT___
System Model: AWRDACPI
BIOS: Award Modular BIOS v6.00PG
Processor: Intel(R) Pentium(R) 4 CPU 2.80GHz (2 CPUs)
Memory: 512MB RAM
Page File: 276MB used, 1972MB available
Windows Dir: C:\WINDOWS
DirectX Version: DirectX 9.0c (4.09.0000.0904)
DX Setup Parameters: None
DxDiag Version: 5.03.2600.2180 32bit Unicode

elke keer als ie afslaat gaat ie of trug naar het bureaublad of ik krijg blauw scherm met windows heeft een fout gevonden bla bla bla.
maar ik hoef alleen maar te weten waar ik heen moet als ik de snelheid van de cpu omhoog wil zetten.
 
Je kunt je wel blijven vastzetten op die snelheid, ten eerste is die hoog genoeg, die hoef je echt niet te overclocken, wat andere problemen kan geven, en het zal ook je probleem niet oplossen.

Die bla, bla, is wel van belang, daaraan kun je zien, waar het probleem zit.

Start op, ga met F8 naar het bootmenu, en kies daar voor automatisch opnieuw opstarten bij systeemcrash uitschakelen, kan ook in, configuratiescherm, systeem, geavanceerd, opstart en herstelinstellingen, en het vakje, computer opnieuw opstarten, etc, uitvinken.

En de fotcode, die je krijgt, hier neerzetten, of op internet en naar zoeken, o.a. hier.

Ook de dma settings kun je voor de zekerheid even nazien, bij de controllers.
 
Je moet eerst en vooral de adviezen van Lange Pier opvolgen, maar kijk ook wat later nog eens naar je virtuele geheugen.

Een vuistregel is om dat te bepalen op 1,5 maal de omvang van je fysieke geheugen.
Jouw fysieke geheugen is 512 Mb, maar je virtuele geheugen, die swap file (=pagefile.sys) is bij jou 276 Mb.

Dat zou 768 Mb mogen worden. Dat virtuele geheugen kun je wijzigen in:
Start > Configuratiescherm > Systeem > Geavanceerd, dan klikken op bovenste van de drie knoppen "Instellingen". Dan wéér de tab Geavanceerd en dan onderaan de knop: "Wijzigen". Daarna kun je per harde schijf, of per volume, of partitie, de grootte van het virtuele geheugen instellen.

Advies: stel alleen een virtueel geheugen in voor één HD of partitie, bijvoorbeeld C daar heb je nog 1972 Mb vrij.

Edit: een vraag, wat voor harde schijf of schijven heb je, hoe groot, verdeeld in hoeveel partities?
 
Laatst bewerkt:
ik heb 2 harde schijven een c en een d schijf.
c is voor alle belangrijke bstanden voor windows en d is voor de spellen en andere troep :rolleyes: .
hoe kan ik da dan verder wijzigen... want als ik daar nu zo kijk staat er voor de C schijf
Begingrootte 768
maximale grootte 4000 ( MB )
en bij de D schijf
Begin 1000
Maximaal 4000
 
schijf C heeft trouwens een grootte van 22 GB
en de D schijf 92 GB
 
ik heb 2 harde schijven een c en een d schijf.
c is voor alle belangrijke bstanden voor windows en d is voor de spellen en andere troep :rolleyes: .
hoe kan ik da dan verder wijzigen... want als ik daar nu zo kijk staat er voor de C schijf
Begingrootte 768
maximale grootte 4000 ( MB )
en bij de D schijf
Begin 1000
Maximaal 4000
Het is niet nodig om op je D schijf een virtueel geheugen te hebben, deze kun je verwijderen.

Heb je de DMA settings nagekeken, zoals Lange Pier aangaf?
(deze computer . eigenschappen > hardware > apparaat beheer > IDE ATA?ATAPI controllers > bij Primair en Secondair > eigenschappen > geavanceerde instellingen, kijk of deze op DMA staan.)
 
ja ze staan op DMA.
maar ik zag nu net bij ( deze computer/eigenschappen ) dat de Computer dit heeft:
Intel(R)
Pentium(R) 4 CPU 2.80GHz
Kloksnelheid: 2.81 GHz, 512 MB

kan het misgien zijn dat ie gewoon te hoog zit?
als is het maar 0.01 GHz.
???????????????????????????????????????
 
kan het misgien zijn dat ie gewoon te hoog zit?
als is het maar 0.01 GHz.
???????????????????????????????????????
Nee, dat kan de oorzaak niet zijn. Als je een volgende keer kijkt, kan het wel net iets lager staan.

Welke Videokaart heb je?
Hoe warm wordt de pc als je de spellen speelt, die fout gaan?
 
kweet nie hoe warm ie word...
maar lijkt me vreemd dat ie wel te warm word bij battlefield 1942 en niet bij cal of duty (2).

maar ik zit ergens mee en denk dat da het is.
want als ik bij mij dxdiag kijk zie ik dit staan:
Intel Pentium 4CPU 2.80GHz (2 CPUs)
bij mij ouders computer beneden heb ik weleens Rct3 gespeeld en daar deed ie ut wel en bij mij sloeg ie af.
beneden op de pc van mun ouders staat dit bij dx diag:
Intel Pentium 4CPU 2.80GHz (2 CPUs) ~ 2.80Ghz

dat is bijna hetzelfde als bij mij maar daar staat dat laatste er niet achter.
weet iemand wat dit betekend?
want da is het enige verschil met de pc van mij en beneden.

Videokaart:
Gigabyte RADEON 9200SE SERIES
 
@Gfox

Alle respect voor je ideeën, maar het raakt kant nog wal.

Je probleem is eigenlijk zeker te weten een driverprobleem of kapot geheugen:
elke keer als ie afslaat gaat ie of trug naar het bureaublad of ik krijg blauw scherm met windows heeft een fout gevonden bla bla bla.

en deze uitspraak van je
maar ik hoef alleen maar te weten waar ik heen moet als ik de snelheid van de cpu omhoog wil zetten.
Is gewoon niet relevant in je oplossing. Want zolang dat blauwe-scherm er blijft komen, kan je processor opschroeven tot 20 Ghz, of verminderen naar 1 Mhz, dan zal het toch nooit werken.

Pentium(R) 4 CPU 2.80GHz
Kloksnelheid: 2.81 GHz, 512 MB

kan het misgien zijn dat ie gewoon te hoog zit?
als is het maar 0.01 GHz.
Nog zo een onzinopvatting, blijf van je processor af, dat is NIET de oplossing. Die aanduiding die daar staat is aardig, en daar kan je in jouw geval niks aan afleiden.

Luister nou eens naar wat mensen je hier voorstellen om te doen, ipv alleen maar te roepen dat je de processorsnelheid aan wilt passen. Dat heeft in dit geval geen zin. En als je graag wilt overclocken is dat allemaal best, maar dan moet je ook eerst van je blauwe schermen af.
 
ok.
maar hoe kom ik dan van mun blauwe scherm af???
en driver probleem kan wel ja.
maar dit heb ik al jaren met mijn computer en hij is iets van 2 keer opnieuw geinstaleerd.
en ik kan nergens vinden dat ie zegt da de driver niet goed werkt.
 
Plaats alle gegevens die je op een blauw scherm te zien krijgt hier. Daar staat namelijk waar de fout zit.
 
ok zakl ff doen.
maar moet ik dan eerst alles op gaan schrijven.
of kan ik dat op een bepaalde manier kopieren?
 
ok zakl ff doen.
maar moet ik dan eerst alles op gaan schrijven.
of kan ik dat op een bepaalde manier kopieren?

Dat zal je op moeten schrijven, of een digi-camera nemen en een goeie foto van maken :D
 
Blijf doorgaan met die tekst van het blauwe scherm hier neer te zetten.
Kijk misschien wat later toch nog eens naar je geheugen.
Eerst schrijf je:

mijn geheugengebruik heb ik al omhoog geschroefd... hij gebruikt maar 1 vierde van al het geheugen.

Wat heb je hierboven nu precies omhoog geschroefd? Want hieronder zeg je: "hoe kan ik da dan verder wijzigen".

hoe kan ik da dan verder wijzigen... want als ik daar nu zo kijk staat er voor de C schijf
Begingrootte 768
maximale grootte 4000 ( MB )
en bij de D schijf
Begin 1000
Maximaal 4000.

Als je een game speelt met op C een virtueel geheugen van 768 Mb en op D van 1000 Mb
dan vraag ik me af of Windows niet op een gegeven moment alleen nog maar bezig is met "swappen".

Maar nu eerst dat blauwe scherm.
 
Een aktieve koeling op de videokaart, een Zalman, b.v., zou het probleem ook op kunnen lossen, ben bang dat daar het probleem zit.
 
Een aktieve koeling op de videokaart, een Zalman, b.v., zou het probleem ook op kunnen lossen, ben bang dat daar het probleem zit.

Op wat baseer je dat dan?

Er wordt geen temperatuur weergegeven. En CPU-gebruik 90% is geen indicatie om er maar een nieuwe koeler op te zetten, zeker geen indicatie om op een videokaart een nieuwe koeling te zetten.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan