• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Optellen van gekleurde cellen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Tom30

Gebruiker
Lid geworden
17 jan 2007
Hallo Allemaal,

Nu ik toch bezig ben, plaats ik ook maar meteen mijn volgende vraag:

Bestaat er een formule om slechts gekleurde cellen op te tellen?

Bijvoormeeld: Ik heb een maandelijkse planning waarmee ik per dag iets aangeef door de cel een kleur te geven. Nu wil ik excel laten aangeven hoeveel rode cellen ik per maand heb staan en hoeveel gele cellen, bijvoorbeeld.

Op zich is dat nog niet zo heel moeilijk, echter, de waarde in de cellen heb ik voor andere zaken nodig dus daar kan niet mee gerekend worden. Zo zet ik in de cellen alleen letters neer zoals A, B of C, waarmee ik een bepaald dagdeel aangeef.

En daar zit dus mijn probleem. Ik heb links en rechts wel wat formules en VBA code voorbij zien komen maar die rekenen allemaal met de inhoud van de cel.

Ik hoop dat iemand hier een oplossing voor heeft.

In ieder geval alvast bedankt!!!

Groet, Tom

Als je de kleur mbv van voorwwardelijke opmaak heb ingestled kan je daar niet mee gaan rekenen. Vandaar dat er overal gewezen wordt op de inhoudt van de cel (tenzij je geheel naar vba gaat, maar dat wil je niet).

Tevens geef je aan dat de inhoudt altijd een letter is A, B C, enz. deze kan je toch makklijk optellen en mee verder rekenen?

Groet,
Ferenc

Hallo Ferenc,

Bedankt voor je antwoord.
Het probleem is dat de ene dag rood is met een A erin en de volgende dag rood met een C erin. De dag daarna zou weer geel kunnen zijn met een A erin. De kleur en de inhoud zijn dus niet aan elkaar verbonden.

VBA code is ook prima, met een macro zou ik ook al blij zijn.

Groet, Tom

Bekijk deze eens:
http://www.ozgrid.com/forum/showthread.php?t=27182

mbv een functie

Groet,
Ferenc

edit.
file bijgevoegd, wort het wat duidelijker voor je.

Kijk, dit ziet er goed uit.

Ik heb het bestand even geopend en hij telt inderdaad 9 groene cellen. Echter, als ik een groene cel weer blank maak, blijft ie op 9 staan. Maar daar duik ik vannavond wel eens even in.

In ieder geval heel erg bedankt alvast en ik laat wel weten hoe het afloopt!!!!

Groet, Tom

Tom30,
Als ge in de Formulebalk klikt en ge klikt dan op Enter worden de Cellen juist samengeteld.

Hallo Leden,

Het lukt me toch niet zo helemaal.

Ik heb een voorbeeld bijgevoegd. In dit rooster zou ik graag willen laten berekenen hoeveel rode en gele cellen erin zitten, zonder dat er wordt gerekend met de waarde die in de cellen staat.

iemand een idee?

Alvast bedankt!

Groet, Tom

Bijlagen

Ik krijg het niet open Alberto, heb zowel Winzip als Winrar op de PC.

Met Winrar kan je trouwens ook zippen als een Winzip bestand. Probeer maar eens.

Wigi,
Bestand is gezipt met WinRar als Zip bestand.
Ik krijg ze beiden open zowel als Rar en Zip.

Tom30
Plaats in Cel AJ7 onderstaande formule
=ColorFunction(AI7;C6:AD17)

Plaats in Cel AJ9 onderstaande formule
=ColorFunction(AI9;C6:AD17)

Hallo Alberto (en de rest).

Dit is inderdaad wat ik bedoel, super!

Echter, nog een vraagje. Als ik nu in het rooster iemand verlof geef (dus rood maak),
dan laat hij dat niet meteen in het verloftotaal zien. Dan moet ik eerst op de cel gaan staan waar de formule in zit en dan op enter.

Is er een optie dat het verloftotaal meteen wordt aangepast als ik een cel van de kleur groen naar de kleur rood verander, zonder dat ik iets met die nieuwe formule hoef te doen?

Grtz and tnx.

PS: kijk ook eens naar mijn andere vraag, die over de beveiligde bestanden. Ik heb er een voorbeeldje van geplaats! :-) tnx tnx tnx

Is er een optie dat het verloftotaal meteen wordt aangepast als ik een cel van de kleur groen naar de kleur rood verander, zonder dat ik iets met die nieuwe formule hoef te doen?

Het is normaal dat dat niet geupdated wordt, aangezien het zetten van een kleurtje in een cel niet leidt tot het herberekenen van de sheet. Herbereken je wel de sheet, dan wordt de formule terug uitgerekend.

Wigi

Het is normaal dat dat niet geupdated wordt, aangezien het zetten van een kleurtje in een cel niet leidt tot het herberekenen van de sheet. Herbereken je wel de sheet, dan wordt de formule terug uitgerekend.

Wigi

Stel ik maak een knop in de sheet om hem te laten herberekenen, welke code kan ik daar dan voor gebruiken?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan