Dringend hulp gevraagd voor ongrijpbaar probleem van herhaaldelijke vastlopers!!!

Status
Niet open voor verdere reacties.

overwijk

Gebruiker
Lid geworden
22 jan 2007
Onderstaand een lange bijdrage over de problemen die ik nu al meer dan een half jaar met mijn pc heb.
Ik heb zoveel mogelijk relevante info aangegeven en hoop, dat er mensen zijn die me nu eindelijk dé gouden tip kunnen geven wat de oorzaak kan zijn van dit bijna ongrijpbare -want volstrekt onregelmatig en geen peil op te trekken- voorkomende probleem!!!

Al meer dan een half jaar lang heb ik grote problemen met mijn pc van het merk Medion Titanium Ti8400, 2.67Mhz processor, 120Gb harde schijf (7200 rpm), 512Mb werkgeheugen.

Het betreft al die tijd vastlopers-foutmeldingen-stopschermen, zowel in games als in andere toepassingen (Word, Media Player, internetten, opstarten etc.), maar het grootste probleem is de ONREGELMATIGHEID ervan!!!

Ook een BIJZONDERHEID is namelijk, dat je vaak een aantal stopfouten direct achtereen hebt -telkens moet je opnieuw opstarten- en dat je direct ERNA een stabiele pc lijkt te hebben en probleemloos vele uren allerlei zaken kunt doen op je pc, zaken die bij een volgende opstart weer voor de grootste problemen kunnen zorgen!!

Als gezegd is het een komen en gaan van stopschermen en vastgeslagen beelden.
Maar het vreemde is, dat ik soms ook uren achter elkaar probleemloos met dezelfde toepassingen aan de slag kan gaan.

Als ik dan even later de pc weer aanzet, zou je verwachten dat je opnieuw probleemloos zou kunnen pc-en, maar dat is nimmer zo.
Dezelfde programma's waar je net nog foutloos aan/mee hebt gewerkt, kunnen de pc ineens weer op hol doen slaan.

Ook bij het opstarten gaat het regelmatig al mis, maar heel vaak ook niet!

Vaak ook speel je een spel al enkele minuten, of ben je de nodige minuten bezig met tekstverwerken, en dan ineens klapt de zaak er uit!

En tien minuten later kun je hetzelfde spel –ook zware grafische games- zonder problemen uren spelen!!!
Nogmaals: probleemloos!

Het komt ook voor, dat je langere tijd probleemloos kunt pc-en, zoals een dag of drie tot vier achtereen.

De meldingen zijn zeer divers, van irq-driver-less-or-not-equal tot ntfs.sys is beschadigd of niet te vinden of problemen met System 32/DRIVERS/isapnp.sys tot er is een probleem met win32k.sys (komt vrij vaak voor) of kmixer.sys tot bad-pool-header tot page-in-non-faulted-area of een melding over isasp.sys etc.etc.

Ik zou de logboeken eens kunnen bekijken of daar nog iets opvallends tussen zit.

Een potentiële probleemveroorzaker -de videokaart- is inmiddels vervangen: de nVidia geForce4-8 Ti 4200 met AGP8X is nu vervangen door een 64Mb-kaart van hetzelfde merk, GeForce460.
Hoewel de pc eventjes wat stabieler leek, zijn de problemen onverminderd hetzelfde gebleven, m.a.w. aan de videokaart lijkt het niet te liggen.

De memtest is uitgevoerd en gaf geen problemen.
Kortom, ook het geheugen schijnt niet de probleem-veroorzaker.

De pc heb ik met systeemherstel al teruggebracht, gedefragmenteerd, op spyware en virussen gecheckt etc., maar ook dat lost de problemen niet op!

Windows XP, SP2 en de drivers voor diverse toepassingen heb ik ook al enkele keren geheel opnieuw geïnstalleerd, maar ook dat is niet de oplossing geweest.

Even heb ik gedacht, dat de weersgesteldheid (klimatologische omstandigheden, zoals vochtig of kouder weer) van invloed is op het aanwezig zijn van de problemen.
Het leek namelijk een tijdje zo, dat bij vochtig weer (dat zal binnenshuis ook merkbaar zijn) de pc meer problemen gaf dan bij droger weer.

Eenzelfde constatering leek op te gaan bij koud en warm weer, m.a.w. bij koud weer meer vastlopers dan bij warmer weer, wat ook overeenkomt met het beeld over het afgelopen half jaar, dat de pc vaak eerst vele “doorstarts” moet hebben gehad alvorens de pc stabiel is (alsof de bak eerst wat warm moet draaien).

Kan dit duiden op een probleem met de voeding?
Of het moederbord?

Bijv. een voeding: stel dat het de voeding ZOU zijn, is dat dan normaal, dat de pc om de zoveel opstarts (na vastlopers) tóch urenlang probleemloos werkt, of zou bij een brakke voeding dat eigenlijk dan ook niet mogelijk moeten zijn?

En een moederbord dito?!

Kan het eventueel een combinatie van oorzaken zijn die de problemen geeft?

Hebben jullie trouwens iets aan gegevens uit de logboeken en/of Everest Home??

Nogmaals: hulp is dringend gewenst, want werken met deze pc is bij tijd en wijle erg vermoeiend en frustrerend!

Dat zijn nogal wat problemen!!
http://forums.breekpunt.nl/forums/topic.asp?ARCHIVE=true&TOPIC_ID=33144

Mijn idee hier over.

IDE kabels niet in orde + voeding aansluiting naar de Hardeschijven.
En een Voeding die Brak is.

Dank alvast, ik heb al heel veel uitgeprobeerd zoals je ziet en zelf ook een soort logboekschriftje bijgehouden waarin ik echt alle feiten over de vastlopers heb genoteerd.

Enig idee wat het in kosten uitgedrukt betekent als ik een voeding zou vervangen?
En wat meer (kabels?).

Ik zou in eerste toch denken aan de driver die problemen geeft. Nu kun je XP opnieuw installeren maar als je daarna weer dezelfde drivers gaat installeren voor bijvoorbeeld een geluidskaart dan komt het probleem ook na een nieuwe installatie snel weer terug.

Ik zou dus een test gaan waar je.

Stap1. Pc herinstalleren en geen drivers installeren anders dan die Windows XP herkend.
Stap2. Gaat dat goed dan stap voor stap een driver gaan installeren en na elke installatie van de drivers weer gaan testen.

De meldingen zijn zeer divers, van irq-driver-less-or-not-equal tot ntfs.sys is beschadigd of niet te vinden of problemen met System 32/DRIVERS/isapnp.sys tot er is een probleem met win32k.sys (komt vrij vaak voor) of kmixer.sys tot bad-pool-header tot page-in-non-faulted-area of een melding over isasp.sys etc.etc.

Bovenstaand geeft al aardig aan dat het een probleem met drivers is.

Zo kom je mogelijk tot de dader. Aan de voeding lijkt het mij niet te liggen. Als je de blauwe schermen krijgt dan is het duidelijk een andere probleem. Belangrijk is dan ook die codes te noteren met zoveel mogelijk info erbij. Daar hebben we iets aan.

Ook kun je proberen om voordat je een herinstallatie gaat doen op zoek gaan naar updates van drivers zoals voor de geluidskaart/Chipset etc. Mogelijk dat je die via de medion site kunt downloaden.

De logfiles van Eventviewer zijn zeker nuttig maar dan alleen de Rode en Gele meldingen.

isapnp.sys
http://support.microsoft.com/kb/315311

win32k.sys
http://support.microsoft.com/?kbid=816047#2

kmixer.sys
http://www.ozzu.com/ftopic35974.html en dan reactie van lucassix lezen. Ook die geeft aan dat het een probleem met geluidskaart drivers is.

Kan ik drivers trouwens ook op één of andere manier zelfstandig testen op probleemveroorzaking?

het vreemde blijft toch opnieuw, dat ik als betrekkelijke pc-leek zou verwachten, dat als een driver problemen veroorzaakt hij dit dan ELKE
keer zou moeten doen, en dat is juist het merkwaardige!

De ene keer loopt de pc vast in Fifa 2005 of GTA of welk spel dan ook, terwijl je bijv. na vier hernieuwde starts urenlang diezelfde games zonder problemen kunt spelen!!!

Of zie ik dat verkeerd en kunnen ook drivers dit soort onregelmatig gedrag vertonen?

De driver op zich testen wordt lastig. Dat drivers dit gedrag vertonen is wel waar. Het kan soms een combinatie zijn waardoor dit gebeurt. Zie het als een auto die soms met vochtig weer slecht start en de andere keer het wel doet.

Aan de andere kant zijn er dus problemen bekend met bepaalde drivers zoals in de linken te vinden is. Dus je zult op zoek moeten naar nieuwere in de hoop dat het dan wel goed gaat.

Zelf een Creative Audigy Geluidskaart. Met de oude drivers werkt het allemaal prima onder XP maar als ik via de site de nieuwste drivers installeer klapt XP ook op de vreemdste momenten met de bekende blauwe schermen. Nu weet ik dat en gebruik gewoon de oude drivers. Het is een kwestie zoeken.

Kijk ook eens of Medion geen forum heeft. Misschien dat de problemen daar vaker voorkomen met het type PC.

Zou eerst alles wat niet nodig is eruit halen, en alle drivers ervan, deïnstalleren, en kijken of de problemen ophouden, daarna één voor één, de eventuele PCI kaarten terug zetten, en de drivers er voor installeren, dan kun je aardig de problemen tackelen.

Ook in de bios, de voltages checken, voor de zekerheid, deze noteren, en later met Everest hetzelfde doen, maar dan als je een film rendeert, b.v., of een zware game speelt, als de voltages in elkaar zakken, weet je dat het aan de voeding ligt, kan ook een combinatie zijn met de drivers.

Ook idd de IDE/SATA kabels vervangen, zou een oplossing kunnen geven.

Van de Medion-pc's van dit type zijn weinig problemen bekend, wel van nieuwere Medion-pc's die ook via de Aldi te koop zijn aangeboden en waarbij vooral de grafische kaart het regelmatig liet afweten.

In mijn pc zit echter origineel een GeForce-kaart van nVidia die als goed te boek staat, waarbij deze overigens als test (om te herleiden of het de kaart is die problemen geeft) een andere videokaart van nVidia (460) is geinstalleerd.

De helpdesk bij Medion komt helaas niet veel verder dan wat algemene opmerkingen over restspanning en stuur 'm maar op (geen garantie meer) etc.
Voordat ik eventueel de pc opstart wil ik echter eerst de deskundigen op dit forum de kans geven hun mening te geven.

Wat heb je aan geheugen in de pc ? Ik heb ooit een vergelijkbaar probleem gehad . De oplossing was toen dat er 2 x 256 mb in zat ipv van 1 x 512 mb ja raar maar ik denk dat het in dit geval ook aan de geheugen modules ligt . Ik had toen namelijk met de memtest ook geen fouten maar toch lag het aan het geheugen. Misschien kun je even hier neerzetten hoeveel geheugen je erin hebt en de grootte per module ?

2 x 256Mb, nog wat specificaties (niet alleen geheugen):

Moederbord: chipset SiS648, Micro-Star International (moederbordnaam MSI MS-6701);
Bios: Phoenix-Award Bios v6.00P6;
Videokaart: nVidia geForce4-8 Ti 4200 met AGP8X;
Geluidskaart: SiS 7012 AudioDevice;
Geheugen: DDR SDRAM, 64 bit, 167Mhz (DDR) werkelijke kloksnelheid, 333 Mhz effectieve kloksnelheid, Fysiek geheugen 511 MB;
Netwerkkaart: SiS 900 Fast Ethernet Adapter;
Harde Schijf: ST3120023A (120GB, 7200 Rpm, Ultra-Ata/100).

Als dat een oplossing zou zijn dan kun je natuurlijk ook eerst 1 simm verwijderen en gaan testen. Werkt alles goed dan andere simm eruit en de eerste er weer in.

Dat kost je niets en kun je het geheugen toch mogelijk wat beter testen.

Ik heb echt helemaal precies hetzelfde probleem gehad met en (niet Medion) PC.
Wekenlang alles testen, onderdelen vervangen en noem maar op. Dat bleek toen een defect moederbord te zijn...

hallo
ik heb ervaring met een medion pc van een kennis die ook dat soort dingen had het bleek statische electriciteit te zijn, als advies werd toen gegeven, een geaard stopcontact en als je de pc uitzet de stroom er af en dan de aanuit knop een aantal malen aan en uit drukken.

Ik heb gisteravond het logboek bekeken. Ik wist niet exact welke cijfertjes voor jullie van belang kunnen zijn en heb me maar beperkt tot de foutcodes in de map Logboeken-Systeem (de system-errors) en dan tot de rode rondjes met een wit kruis erdoor.

Enkel de eerste code heb ik genoteerd en dus niet de parameter-codes die dáár weer achter staan.
Als meer gegevens nodig zijn, hoor ik dat graag.

Het blijkt, dat er op 10, 14, 16, 17, 18, 19, 20 én 21 januari van dit jaar meldingen zijn opgeslagen in het logboek.

Alle vermeldingen hebben plaats in Categorie 102, Gebeurtenis-id 1003).
In totaal heb ik ZEVEN verschillende meldingen geconstateerd, die ik onderstaand aangeef, waarbij het cijfer aangeeft hoe vaak de bewuste melding voorkomt in het logboek.

Het gaat om:
1) 1000008e 21 maal vermeld;
2) 00000024 2;
3) 1000000a 2;
4) 100000d1 1;
5) 1000007e 1;
6) 1000007f 5;
7) 10000050 2.

Hopelijk is hier iets naders uit te halen dat kan leiden naar de oorzaak van de problemen.

Ter illustratie: gistermiddag hebben we de pc in totaal 19 keer moeten opstarten voordat deze stabiel was!!

in de log file zie je ook als je dubbelklikt op een fout een Event-IT nummer staan.

Vermeld deze samen met de foutmeldingen even want aan de nummer zo kunnen we niet veel. Je kunt de teksten kopieren en plakken.

Ik zal z.s.m. de Event-nummers er bij plaatsen, Mikeo!

Overigens heb ik gezien, dat de door mij tot nu tot gegeven foutcodes het volgende betekenen.

1000008e: Kernel_Mode_Exception_Not_handled (kwam 21 maal voor);
1000007f: Unexpected_Kernel_Mode-Trap (kwam 5 maal voor);

00000024: NTFS-File_System (kwam 2 maal voor);
1000007e: System_Thread_Exception_Not_handled (1 maal);
1000050: Page-Fault_In-Nonpaged_Area (2 maal):
1000000a: IRQL-Not-Less_or-Equal (2 maal in logboek vermeld, maar wel vaak op het stopscherm aangeduid!).

Zegt dit eventueel nog iets, vooral bij de meldingen die het meest zijn geweest??

Zo zegt het niet meer dan wat je ook al in je eerste topic hebt aangegeven. Dit zijn dezelfde meldingen en het gaat er juist naar het zoeken van waar dit mogelijk aan gelinkt is. Daar is de het Event-It en omschijving juist voor.

Als je er op dubbelklik dan zie je recht een pijlomhoog en omlaag. Daaronder staat nog een knop. Klik daarop en alles wordt in het geheugen gezet.

Met Ctrl-V plak je dan alles mbt de fout. Herhaal dit voor de fouten maar maak het wel even overzichtelijk anders krijgen we 1 lap tekst. Je kunt nog beter alles in een document zetten en dat bijvoegen in het topic als bijlage.

Kijk ook bij Applicaties of daar nog fouten in staan.

Pak alleen de recente en niet de meldingen van een paar weken terug anders worden het er wel erg veel.

soort gelijk probleem heb ik ook gehad, pc net een jaar oud en steeds foutmeldingen en vastlopers en dan weer uren tot dagen niets. Toen maar eens op aanraden van de computer reparateur de fan van de voeding en processor schoongespoten met een flesje hogedruklucht. Hoewel de systeem temperatuur niet veel verschilt, waren alle problemen verdwenen als sneeuw voor de zon. Bij een kennis hetzelfde gedaan omdat hij ook wel eens vastliep met xp, daarna ook geen problemen meer. Vooral in omgevingen met harde vloerbedekking en huisdieren is het zaak de pc regelmatig schoon te spuiten.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan