Linux/Unix/Ubuntu/Kbuntu

Status
Niet open voor verdere reacties.

Bassos

Gebruiker
Lid geworden
12 nov 2004
Hoi,

ik heb een desktop pc over. En nu lijkt het mij leuk om daar eens op te experimenteren met een ander besturingssysteem dan Windows. Ik gebruik al jaren Windows, maar ben toe aan iets anders.

Als eerste denk ik dan aan een Apple computer, maar ik ga nog geen nieuwe computer aanschaffen. Ik heb net namelijk een nieuwe. En OS installeren op een Windows pc is illegaal heb ik gelezen hier op helpmij. Maar die Apple komt er wel, hoor ;) over een tijdje.

Dus wil ik zoals eerder genoemd alvast experimenteren met een ander besturingssysteem(wie weet stap ik na een tijdje wel helemaal over). Maar wat voor besturingssysteem kan ik het beste kiezen.

Windows is de grootste meest bekendste;
Dan volgt OS/Apple volgens mij;

Maar wat komt daarna, wat is aan te raden?
Linux
Unix
Ubuntu
Kbuntu
en nog velen meer...

Door al die verschillende namen zie ik door de bomen het bos niet meer. Kan iemand mij een advies geven?

je moet het zo zien, ubuntu, redhat, suse zijn allemaal versies van de linux. ik raad je aan als je er nog niet zo veel verstand van hebt te beginnen met ubuntu. achter af kan je daar KDE omgeving aan toevoegen waar.

expirimenteren is leuk!

veel plezier

Om te beginnen, bedankt voor je snelle antwoord :thumb:

Waarom raad je aan dat ik begin met Ubuntu?

En wat is een KDE omgeving?

Nee, wubi lijkt me niet de bedoeling. Ik heb namelijk een lege desktop pc over die ik helemaal kan gebruiken voor Linux etc.

edit: Is Ubuntu ook beschikbaar in het Nederlands?

Laatst bewerkt:
Om te beginnen, bedankt voor je snelle antwoord :thumb:

Waarom raad je aan dat ik begin met Ubuntu?

En wat is een KDE omgeving?

ubuntu is makkelijk in gebruik, je kan er goed mee werken als beginner. KDE is een uiterlijk die je kan instllen. zo heb je ook Gnome, die zit er standaard al op.

Er zijn 2 grote grafische omgevingen onder linux (ja er zijn er veel meer maar daar kun je beter later me gaan werken)

er is Gnome en er is KDE. De grafische omgeving is niet zoals bij windows en MacOs een verplichting. je mag zelf kiezen of je er een gebruikt maar ook welke je gebruikt. Er zitten een aantal verschillen in die ik niet allemaal ga uitleggen maar ik geef je alleen wat mijn ervaringen met beiden zijn.

Gnome is in mijn beleving iets lichter dan KDE en dus iets sneller. KDE daarentegen vind ik iets verder ontwikkeld en iets gebruiksvriendelijker. Let wel dat is mijn mening en er zullen genoeg mensen het niet met mij eens zijn. Persoonlijk vind ik de standaard KDE iets mooier dan de standaard Gnome. Ik zeg standaard want als je er wat langer mee werkt ga je hem kwa uiterlijk helemaal aanpassen naar je eigen wens.

Bij Ubuntu word standaard Gnome geinstalleerd en bij Kubuntu KDE. Na de keuze tussen Ubuntu en Kubuntu kun je altijd nog wisselen door de andere grafische interface te installeren. Onder de grafische omgeving ligt dezelfde linux basis (te weten een Debian distributie).

Dus indien je voor (k)ubuntu kiest als linux variant moet je gewoon 1 van beide kiezen en lekker ermee gaan spelen. bevalt het niet bouw je hem binnen een paar kommandos/muisklikken om naar de andere variant.

Er bestaat nog een 3de variant Xubuntu die gebruikt maakt van de XFCE omgeving. Onder de grafische schil identiek aan (K)Ubuntu, maar gebruikt een veel lichtere grafische schil. Moest je computer al iets ouder (5 jaar of meer)zijn zou ik dit aanraden. Wat voor computer heb je?

Vandaag is trouwens de laatste versie van (X)(K)Ubuntu uitgekomen. Versie 7.04, zou nog betere automatische hardware ondersteuning hebben.Ben hem momenteel aan het downloaden trouwens

Naar mijn ervaring is Ubuntu eens ingesteld heel eenvoudig om mee te werken , windows is er niks tegen. Enige wat problemen kan geven is hardware die niet goed of helemaal niet ondersteunt wordt. Hier moet je een beetje geluk mee hebben

Er bestaan 2 soorten install cd's trouwens: Dekstop cd's en alternate cd's. Een desktop cd steek je in je computer, je start hem op en dan draai je ubuntu vanop de cd rom, ideaal om is te kijken hoe het er allemaal uitziet. Indien het je bevalt kan je dan ergens aanklikken om het op je harde schijf te installeren. Hou er wel rekening mee dat ubuntu draaien vanaop cd rom veel trager gaat in vergelijking met een echt geinstaleerde ubuntu. In mijn geval bv kon ik de dektop cd amper draaien maar draait hij eens geinstaleerd perfect. Alternate cd's daarentegen zijn alleen gemaakt om ubuntu op je computer te installeren.

Moest je het nog niet weten: tis volledig gratis en legaal te downloaden.

Bestaat ook in het Nederlands, al is bij mij (Xubuntu 6.10) nog hier en daar een stuk in het engels, niets onoverkommelijk

Laatst bewerkt:
Dank jullie allemaal voor de moeite :thumb:

Ik heb inmiddels de nieuwste versie van Ubuntu gedownload 7.04 en heb mijn weg gevonden naar alle nederlandstalige handleidingen in de Ubuntu documentatie.

Ik ga er nu mee aan de slag en jullie zien vast nog wel wat vragen van me verschijnen.

Hmm, ik raad eerder Debian aan omdat je alles in handen heb(al vanaf de installatie)
Je bent dan ook bewuster bezig met iets dan...
Het moet niet zo zijn dat alleen kwa interface veranderd.
Mensen die distro's gebruiken zoals Red Hat, Suse en Mandriva hebben in mij ogen niet echt veel kaas gegeten van wat Linux echt inhoud. Dus ALLEEN de console.

het gaat erom dat het gebruiksvriendelijk is, en niet moeilijk.
de meeste mensen willen toch graag een mooie grafische desktop en niet alleen een cursor die uitdagend vraagt om een nieuwe opdracht.

Hmm, ik raad eerder Debian aan omdat je alles in handen heb(al vanaf de installatie)
Je bent dan ook bewuster bezig met iets dan...
Het moet niet zo zijn dat alleen kwa interface veranderd.
Mensen die distro's gebruiken zoals Red Hat, Suse en Mandriva hebben in mij ogen niet echt veel kaas gegeten van wat Linux echt inhoud. Dus ALLEEN de console.

Je weet toch dat ubuntu gebasseerd is op debian unstable, Je krijgt veel nieuwere software bij ubuntu en je krijgt ook alle voordelen van debian. Het is zelfs nog iets gemakkelijker te gebruiken.

Je weet toch dat ubuntu gebasseerd is op debian unstable, Je krijgt veel nieuwere software bij ubuntu en je krijgt ook alle voordelen van debian. Het is zelfs nog iets gemakkelijker te gebruiken.
Klopt maar er zijn zat dingen waarbij je wel de console moet gebruiken.

Klopt maar er zijn zat dingen waarbij je wel de console moet gebruiken.

Hier ben ik het totaal niet mee eens. Meestal als mensen hulp vragen op een forum worden nogal veel commado's gebruikt maar dat heeft een andere reden. Het gemakkelijker dan uit te leggen klik nu hier klik dan daar.
Maar de meeste dingen gaan echt wel grafisch hoor. Soms kom ik zelfs nog mooie grafische tools tegen.
btw sources.list aanpassen heb je geen terminal voor nodig hoor. om maar een voorbeeld te geven. systeem > beheer > softwarebronnen.

Hier ben ik het totaal niet mee eens. Meestal als mensen hulp vragen op een forum worden nogal veel commado's gebruikt maar dat heeft een andere reden. Het gemakkelijker dan uit te leggen klik nu hier klik dan daar.
Maar de meeste dingen gaan echt wel grafisch hoor. Soms kom ik zelfs nog mooie grafische tools tegen.
btw sources.list aanpassen heb je geen terminal voor nodig hoor. om maar een voorbeeld te geven. systeem > beheer > softwarebronnen.
zoals het configgen van je firewall bijvoorbeeld heb je een terminal nodig bij Ubuntu of zie ik het verkeerd?

Suse is ook niet al te moeilijk, maar ik denk voor de beginner Ubuntu of Debian.
Aan het begin moet je wennen, maar een tijdje weet je steeds meer over het gebruik van een Linux-distributie. Ik draai op een ander pc'tje nu een aantal maanden Ubuntu en dat bevalt me goed.

Laatst bewerkt:
opensuse is helemaal niet moeilijk, zelfs makkelijker als windows.
je moet alleen wel weten wat je moet doen.
de windows gebruikers benaderen linux hetzelfde als een windows pc en dat gaat dus niet.

maar goed als er maar 30 miljoen linux gebruikers zijn krijgen wij tenminste nooit virussen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan